BBC Bias

OFCOM BBC BIAS WHITEWASH

OFCOM BBC BIAS WHITEWASH

In its first major ruling on BBC impartiality,  media and telecoms regulator Ofcom – which became BBC complaints watchdog  under the new 2017 BBC Charter – has starkly rejected any suggestion of bias in the  Corporation’s news and current affairs coverage of Brexit.

Ofcom claims that requirements of ‘due impartiality’ in the Brexit debate were met in the 50 hours of monitored BBC Radio 4 programmes – which included 24 editions of the Today programme as well as ‘Britain at the Crossroads’, a special day-long strand of Brexit-related material – simply through the inclusion of a range of voices and opinions.

Ofcom’s programme standards team – which took in total nine months to consider its response – also ruled that because the debate about Brexit in the survey period was no longer ‘binary’ (divided into Leave and Remain, as it had been during the 2016 referendum), there was no requirement to ensure that coverage reflected these viewpoints on an equal basis.

In reaching their conclusions, the Ofcom verdict astonishingly ignores completely the specific, detailed claims of bias against the Brexit case in the News-watch reports, and maintains that balance on Brexit matters can be achieved simply by including an unspecified range of voices and opinions, apparently without consideration of by whom those opinions were delivered.

The major problems highlighted by News-watch, and based on rigorous scrutiny of every programme transcript, are detailed in the executive summaries which follow, and include:

  • In all the surveys, those who were pro-EU and Remain outnumbered figures who wanted a decisive Brexit by ratios of up to 5:1 and never less than 2:1.
  • BBC presenters and correspondents were not neutral in reports and interviews, but exaggerated the problems of leaving the EU while ignoring the potential benefits of developing new trade policies and restoring national sovereignty.

Ofcom justified its ruling by stating baldly:

“The public debate had. . . developed from a discussion of a binary question – whether the UK should ‘leave’ or ‘remain’ in the EU – into a much more complex and nuanced discussion comprising many different viewpoints on the form that the UK’s exit from the EU should take, and the potential implications on a range of different areas. In Ofcom’s view, it was likely that the audience of the programmes assessed would have expected the discussion of Brexit-related issues to reflect a range of different viewpoints on the UK’s exit from the EU and its implications, and how the public debate on these issues shifted and developed over time”.

A spokesman for News-watch commented:

“This ruling raises very disturbing issues about Ofcom’s neutrality in handling BBC complaints. It has completely sidestepped the very voluminous and meticulous evidence of bias, and has given the BBC a clean bill of health despite the abundant evidence to the contrary conducted using internationally-recognised techniques of assessing media content.

“Ofcom’s assertion that ‘due impartiality’ can be achieved simply including a range of opinions in coverage creates ‘due impartiality’. This is an absurd stance at odds with broadcast research practice followed by, among many others, bodies such as the former BBC Trust.

“The BBC’s handling of the Brexit debate is of major national importance because of its vast resources and reach. But Ofcom, who assumed backstop regulatory responsibility for Corporation impartiality as part of the BBC’s new Charter in 2017, seem to have adopted an extreme laissez faire approach, which is also reflected in the length of time it has taken to reach its ruling”.

 

EXECUTIVE SUMMARIES:

Report 1  (Today, October 9, 2017, November 4 2017)

The latest News-watch report assessed EU content in 24 editions of BBC Radio 4’s Today programme between October 9, 2017 and November 4, 2017. There was an unusually high level of such coverage hinged mainly on the Brexit negotiations. It amounted to 451 minutes, 93 per cent of which was devoted to Brexit.

The main finding is that there was an unjustified heavy bias towards exploring the difficulties and potential negativities of Brexit. In this context, there is a special investigation of the pervasive and indiscriminate use by this BBC coverage of the word ‘divorce’ – with all its negative overtones – to describe the EU exit process. In academic media analysis, it is held that such value-loaded ‘framing’ of issues by the editorial process can negatively influence audiences. The point here is that with all the resources available to the BBC news-gathering process, the use 47 times of such a controversial word to describe Brexit was at best poor journalism; at worst a sign of deliberate intent to frame Brexit in a particular light.

There was also an almost complete absence in the coverage of ‘ordinary’ people who had voted Leave, and of UKIP, the only political grouping with substantial electoral backing which supported without reservation the need for a decisive Brexit. Only 76 words, 0.2 per cent of the total words spoken on the EU by guest contributors, were in this category.

Another main finding is that in the news bulletins, there were 13 items which projected major problems in the Brexit arena, against none which were positive. The problems highlighted in bulletin stories included plummeting registration of nurses from across the EU, a Brexit cost to every household of £500, the loss of thousands of jobs in the City of London, the government denying ‘panic’ in its attempts to deal with Brexit talks, along with claims from Hillary Clinton that the Brexit vote was based on a ‘big lie’.

Overall there were 199 speakers in Today’s EU coverage, of whom 102 (51.3 per cent) were broadly pro-EU or were negative about Brexit, against 54 speakers (27.1 per cent) who were positive, a ratio of 2:1 (the remainder were neutral). Thus, Today, despite the Leave vote in the EU referendum , inexplicably gave substantially greater prominence to anti-Brexit opinion.

The imbalance was worst among programme guests who were not allied to political parties in the House of Commons, where there were only 16 appearances by supporters of Brexit, or who were against the EU, against 52 from those opposed to Brexit or in favour of the EU. This was 4 a ratio worse than 3:1. In words counts there were 13,498 in the former category against 3,433, a ratio of 4:1.

These 52 non-allied speakers opposed to Brexit or ‘no deal’ predicted a litany of woe for the UK, including the intractable difficulties of reaching new free trade deals; collapsing farm incomes; exports hit by new red tape, tariffs, customs delays and rising prices; Brexit causing a ‘massive energy suck’ against the British economy; ‘panic’ in the government camp because Theresa May’s Florence speech had not worked; that the UK’s xenophobic approach to Brexit would lead to long-term decline; that the cost of dairy exports and imports could soar; and that Brexit was hitting car exports from the UK.

The picture of negativity against Brexit was worsened throughout the period by comments from BBC correspondents and presenters, who projected a picture of a government in panic, insuperable difficulties related to reaching agreement with the EU and in striking new trade deals, and collapsing business confidence. Of course the government’s progress towards negotiations was not smooth, but the BBC’s editorial focus was disproportionately and relentlessly negative.

 

Report 2  – Brexit a Guide for the Perplexed (February-March 2018)

The third series of the BBC Radio 4 programme ‘Brexit: A Guide for the Perplexed’ was broadcast on five consecutive days between 19 February and 23 February, 2018. Each programme was 12 minutes long and was presented by the BBC’s EU ‘Reality Check’ reporter, Chris Morris. Each edition dealt with the projected impact of Brexit and there were five separate themes: the UK pharmaceuticals sector, food and agriculture, the future of British Overseas Territories (the featured ones were Gibraltar and Anguilla), the regions of the UK outside London, and the socalled ‘transitional phase’ after March 2019.

The series was projected as an objective examination of the issues of Brexit, but it was not. Instead, Chris Morris and the programme team assembled and edited a range of contributions which were overwhelmingly biased against Brexit and pro-EU in their outlook.

There were 46 speakers in total but 22 made very short contributions, often as part of montage sequences, amounting to 285 words in total, and equating to just 3 per cent of the overall programme airtime.

The ‘meat’ of the programme was delivered by the 24 main interviewees who provided longer contributions. This group accounted for 48 per cent of the total airtime. 18 of the 24 were pro-EU/anti-Brexit; only three were anti-EU/pro-Brexit; two contributors made points both for and against; and one was neutral. The imbalance was startling. The 18 who made negative points on Brexit delivered 3,824 words (76 percent of words spoken by guests in this category), those speaking positively 352 words (seven per cent), and mixed/neutral speakers 838 words (17 per cent). The anti-Brexit to pro-Brexit word count ratio was thus almost 11 to one. The ratio of pro-EU to anti-EU speakers in this category was 6:1.

Bias in broadcasting, of course, is not measured by metrics alone, but such calculations are held in academic methodology to be a reliable pointer to its existence. Transcript analysis confirms that the negativity from these contributors against Brexit was very strong. At a headline level, it included predictions of serious problems in the regulatory regime governing the pharmaceuticals sector and huge delays in Britain being able to use pioneering medical drugs; the danger of food price rises of up to 46 per cent; the sovereignty of Gibraltar and the economic well-being of both Gibraltar and Anguilla coming under unprecedented attack; the West Midlands, as the chosen main example of a region of the UK, facing serious threats to its prosperity; and a transition period likened to walking the plank, with the likelihood of a UK ruled by the EU without any say.

The overall pessimism was heavily compounded by the comments and opinions of Chris Morris, who spoke 49 per cent of the words across the five programmes. His positive points were a very minor part of the programmes. Mostly, Mr Morris amplified the negativity of those gloomy about the impact of Brexit, and he strongly challenged or cut short those who made positive points. His primary intent seemed to echo the ‘walking the plank’ metaphor introduced in the final programme. Mr Morris did not tell listeners in his introductions and commentary that some of the key contributors who were negative about Brexit had clear pro-EU views and had been campaigners for Remain since before the EU Referendum. One, Professor of Law Catherine Barnard, held the Jean Monnet chair at Cambridge, and was thus at least partly paid for by the EU.

Thus, BBC ‘Reality Checking’ is a complete misnomer. In this series, the BBC seemed intent to cram into 60 minutes as many potential problems about Brexit as it could, with only a fig-leaf acknowledgement of the belief that it presents the UK with vibrant new opportunities.

 

Report 3 – ‘Britain at the Crossroads’, March 29,  2018

On March 29, 2018 BBC Radio 4 broadcast a day of programmes about Brexit designed to reflect the issues involved one year before the EU departure date. Eight separate programmes were involved: special editions of Today, The Long View (a historical discussion programme), The World at One, Dead Ringers and the World Tonight, along with ad hoc commissions The Channel, The Brexit Lab and The EU after Brexit.

News-watch transcribed and analysed all the programmes. With the exception of The Brexit Lab, the word-counts and speaker totals established by the survey found a heavy bias against Brexit.  Only 15 speakers out of 92 during the day were confirmed withdrawalists.  49 were in favour of remain, pro-EU or critical of the government’s approach to the negotiations with the EU  28 supported Brexit or were anti EU

The overall word-count was 15,554 from those who broadly favoured Remain (the 49 above) against 6,889 from those making contrary points.  In Today – which accounted for one third of the day’s output – the bias was much worse, with only eight guest contributors pro-Brexit against 26 negative about it, or positive about the EU.

But, as noted in the introduction, the textual analysis shows that the bias was much worse than the figures.

Of most concern, was that BBC presenters and correspondents, especially in the Today programme, seemed on a mission to highlight every possible snag in the Brexit process, and played down or ignored the opportunities.

The sequences which explored the future of the EU contained heavily pro-EU comment from BBC correspondents, and guest speakers – though pointing out some structural problems – were at core in different ways all strongly in favour of the EU. Entirely missing were any commentators calling for drastic reform – or withdrawal – who were part of so-called ‘populist’ or ‘right-wing’ movements within the EU.

The Brexit Lab, though clearly – and possibly uniquely in BBC history – an attempt to examine post-Brexit opportunities, was announced by the BBC immediately before transmission to be a ‘strongly personal view’ from the freelance journalist Iain Martin. 5

Overall, despite the exploration in The Brexit Lab, ‘Britain at the Crossroads’ was deeply skewed against Brexit. This has been the case in all eight News-watch surveys completed since the EU referendum. It is a matter of major national concern that the BBC is breaching its Charter requirements towards impartiality in this way.

BBC pushes ‘Fake News’ Brexit fears

BBC pushes ‘Fake News’ Brexit fears

BBC Director General Lord Hall of Birkenhead has declared that the Corporation is on a mission to counter fake news.

He publicly announced this back in the summer at the Prospect annual conference – the day before the white-collar trades union announced it would be campaigning for a Brexit ‘people’s vote’.

Others who addressed the conference included arch-Remainers Hilary Benn and Rain Newton-Smith, the chief economist of the CBI.

Perhaps it might be a little unfair to judge Lord Hall purely on the company he keeps, but latest research by News-watch shows that under his stewardship, the Corporation has in fact now morphed into a major purveyor of the commodity he allegedly so despises – and especially that which will thwart Brexit.

Strong documentary evidence in this vein came to light recently when Guido unearthed an internal circular from BBC economics editor Kamal Ahmed, who is shortly to assume the elevated role of Corporation Editorial Director (whatever that means). From his lofty perch, he told BBC journalists that whatever Brexiteers might think, predictions from economists proved that leaving the EU is ‘rubbish’.

But how systematic within the BBC is the approach decreed and endorsed by Ahmed? How much has the fake news virus entered into the Corporation’s DNA?

News-watch is currently analysing the BBC’s coverage of the steps towards Theresa May’s reviled so-called EU ‘deal’ during the autumn, and as always, the devil is in the detail.

On September 17, as the Salzburg EU ‘summit’ unfolded, BBC’s ubiquitous reality check correspondent Chris Morris was in action on the Radio 4 Today programme. His mission? To tell listeners of the dangers of ‘no deal’ and to ram home to the maximum extent the chaos and misery which would ensue if Mrs May did not accept the terms on offer from her EU masters.

In this vein, a Morris voice-piece was prominent in that morning’s bulletins. He declared that a report from ‘a political research group’ warned that in nine out of ten areas of economic and legislative activity, it would not be possible to avoid ‘major negative impacts’ because time was running out to avoid ‘no deal’, and also that another major problem was that a 21-month transition period was not enough to be able to secure any free-trade deals.

The source of all this gloom and doom and Brexit impossibility?  Morris said the ‘political research group’ involved was a body called the Institute for Government.  Sounds authoritative, even-handed and ‘expert’?

That was clearly what Morris wished to convey, because he did not include any further details about the Institute. But dig about on its website debate and instantly several red-letter points central to the Brexit debate leap out.

First, it is chaired by Labour peer and ex-minister Lord Sainsbury of Turville, who, according to the Daily Telegraph, spent a cool £8m trying to avert Brexit. The report claims he created four different aliases so he could spend so lavishly.

Second, also on the board of the Institute are two other former Labour ministers, Baroness Amos and Liam Byrne MP; Sir Andrew Khan, the UK’s former permanent representative to the EU, who, surprise, surprise, is another fervent supporter of the EU; and Sir Richard Lambert, formerly editor of the Financial Times.  It is hard to imagine a more arch-Remain grouping.

But third, there is more: The Institute’s director (chief executive) is Bronwen Maddox, a former Times foreign editor, who then became editor of the Prospect current affairs magazine before taking up her current role.   Her views on Brexit are also pretty clear – she is a declared full-scale fan of George Osborne’s Project Fear.

For most people, details such as these would have sent a clear signal that the Institute would not exactly be sympathetic or even-handed in its attitudes towards the Brexit cause, and that any report by them must be handled with caution.  And a few minutes’ perusal of the report confirms that it is shot through with hyperbolic ‘no deal’  misery in the ‘Project Fear’ mould.

But to the BBC and Morris this was of no concern regarding impartiality, despite editorial guidelines which stipulate that sources with potential bias must be identified.

And not only that. Sharp-eared listeners would have also heard in the 7am bulletin a very brief mention that the Institute’s report was not merely being reported by the BBC – it had actually been commissioned by BBC News!

And that’s a smoking gun. On the one hand, Editorial Director Ahmed is circulating notes to BBC journalists telling them that they must believe in and shout from the rafters the predictions of the doomsters of the IMF and the Treasury; on the other the BBC’s self-declared ‘reality check’ unit is commissioning and integrating slyly into its news agenda authoritative-sounding reports commissioned by the BBC to exaggerate to the maximum extent the dangers of ‘no deal’.

Question to Lord Hall: Is this not the very definition of ‘Fake News’?

BBC Brexit negativity hits new low with Peter Lilley ‘reality check’ ambush

BBC Brexit negativity hits new low with Peter Lilley ‘reality check’ ambush

The BBC’s visceral negativity towards Brexit was displayed on Monday in an extraordinary attempted ambush by Today presenter John Humphrys and the BBC’s ‘reality check’ correspondent Chris Morris.

The intended victim of this double onslaught was Peter Lilley, now Lord Lilley, and the subject was a report he had written suggesting that life outside the EU could be prosperous and free.

In the BBC’s world that, of course, is a thought crime. So Lilley was subjected first to a Humphrys grilling of the type reserved for those in the Corporation’s rogues’ gallery. But for the editorial team that was not enough. Next came a spot of BBC-style reality checking from Morris who claimed, in essence, that the Lilley report was pie in the sky fantasy.

A lesser man than Lord Lilley would have been banjaxed by such a bare-knuckle assault. As it was, he gave at least as good as he got. But the BBC tactics show that their efforts to discredit the possibility of a clean exit from the EU have reached new heights. They now believe that the elevated expression of their own biased judgments are a totally legitimate part of their so-called journalism.

The BBC’s so-called ‘reality check’ unit is, of course, nothing of the sort. Why? Exhibit A is that back in February, Morris presented a five-part series called Brexit: a Guide for the Perplexed. His lens was so distorted that 18 out his 24 main interviewees were anti-Brexit and only seven per cent of the words spoken were from the withdrawal perspective. That report by News-watch is currently under investigation by Ofcom following a formal complaint, and the outcome of the appeal is expected imminently.

Meanwhile, Morris has ploughed on regardless with his opinionated perspective, to the extent that, judging by the frequency of his appearances, the Today programme now regards his input as an essential part of the editorial process.

The transcript of the Lilley-Humphrys-Morris sequence on Monday (it can be read in full here) reveals just how biased this approach has become. Recent analysis by News-watch (not yet published) has shown that appearances by the so-called ‘Brexiteers’ on BBC programmes, or analysis of their perspective, remain much less frequent than those by Europhiles.

But the Corporation is not happy with skewing the debate by numbers alone. Its editorial imperative is to rubbish as hard and as much as it can every element of the Brexit case while paying lip service to its existence, thus retaining (in its view) a fig-leaf nod to its concept of ‘due impartiality’.

Thus it was on Monday’s Today, as already noted, that Lord Lilley was first grilled by Humphrys. Fair enough, perhaps, though Remain advocates very, very rarely face such rigorous scrutiny. What was also very clear was that John Humphrys was out of his depth in terms of his knowledge of the terrain.

Next came Morris with his titular stamp of ‘reality check’ authority. Lord Lilley himself has written about this encounter in the Sun. 

His article is excoriating. He observes: ‘. . . they then brought on a chap called Chris Morris, described as the BBC “reality checker”, who was invited to rebut my document. But all he did was oppose my facts with the opinions of people with whom he agreed.’

Lord Lilley added: ‘He systematically argued the Remain case and defended their Project Fear scare stories. The one thing he did not do was bring in any new facts. My central claim was that if we leave the EU Customs Union but have a free trade agreement with the European Union, our businesses have little to fear.

‘The main difference will be that traders will have to send in a customs declaration detailing the goods they are buying from or selling to Europe. That is a nuisance which we should try to simplify as much as possible.

‘But allegations that “this will be hugely costly, cause lengthy delays, disrupt supply chains and undermine economic growth” are imaginary or exaggerated.’ These allegations were presented by Morris as ‘facts’ but showed he was setting himself up as a fortune-teller on the lines of the Delphic Oracle. In pointing out that the current EU border regime is not frictionless (something apparently unknown to Morris) Lord Lilley further undermined both Morris’s ‘reality check’ credibility and his Brexit doom-mongering. It also seems that Morris is totally impervious to evidence like this. 

Why does this matter? Because this was without question a new low in the BBC’s coverage of Brexit and in their journalism as a whole. For years they have seriously under-reported and distorted the case for leaving the EU. Their coverage has also been marked by massive bias by omission, a feature first noted by the Wilson report of 2005 in that they have never properly reported the case against the EU or the benefits of leaving.

To what extent has this biased reporting bedevilled the steps towards withdrawal? Not content with that deluge of negativity, Monday’s Today showed the Corporation have now formally adopted within the editorial process a mechanism that they say is ‘objective’ but in reality – in the hands of Morris – is the official adoption of a process designed to discredit Brexit.

BBC Bias: Pantomime villains poisoned the UK-EU relationship

BBC Bias: Pantomime villains poisoned the UK-EU relationship

BBC bias seems to be sinking to new depths each week.  It has become an advanced case of infestation by deathwatch beetle. The question is not any more, ‘is it biased?’ but rather, ‘what is not?’

Take Doctor Who on BBC1. Once it was an original, entertaining, and exciting sci-fi show brimful of intriguing ideas. Not now. Led by a female Doctor, it has fully transformed into an exercise in the Corporation’s box-ticking multiculturalism and the rewriting of history according to the creed of political correctness.

This week’s episode saw Gallifrey’s Time Lord and her motley multicultural crew witnessing Indian partition in 1947. The villains? Not, of course, the Muslim League. In the BBC’s alternative universe, it could never be that.  No, it was us empire-obsessed Brits, aided and abetted by a rampant, murderous Hindu who demanded separation.

The latest News-watch report into BBC bias – an analysis of former Europe editor Mark Mardell’s 13-part series Brexit: A Love Story?, covering the UK’s relationship with the EU from joining to possible exit – shows equally serious distortion and partisanship. The full report is here.

It was claimed that the programme, which was broadcast fortnightly as a segment in Radio 4’s World at One between March and September, and was thus projected as ‘news’ with all that this entails in terms of adherence to standards, was a journalistic examination of the ebb and flow of the UK’s membership.

Not so. According to Mardell and the editorial team, there were villains and heroes in the tale.  And just as in the now pantomimic Doctor Who, there was no doubt who the baddies were.

Step forward as the ringleaders – boo! hiss! – Margaret Thatcher,  whose alleged love of conflict and dislike of Germans alienated Brits against the nice, well-meaning EU folk;  the British press, which, dominated by barons such as Conrad Black and Rupert Murdoch,  and dolts such as Kelvin Mackenzie and Boris Johnson, lied continuously about benevolent EU rules; the ‘odious’ arch-capitalist Jimmy Goldsmith, who used his ill-gained cash to panic or blackmail the hapless John Major into accepting the Pandora’s Box idea of an in-out referendum; Nigel Farage, who opportunistically used events outside the EU’s control to force David Cameron to actually hold that referendum; and of course those in the Conservative party who dared over the years to challenge the EU’s goal of ever-closer union.

In Mardell’s estimation, it was the factors above plus Tory ‘civil war’ – not dislike and distrust by the British public of the EU itself and a desire to re-assert national sovereignty – which was a primary propellant of the exit vote.

The deluge of pro-EU opinion in the series was overwhelming. Almost two thirds (64 per cent) of the 38,000 words spoken by contributors were from figures who supported the EU and only 28 per cent who could be described as Eurosceptic or in favour of leave. Farage and supporters of leave such as the late Peter Shore were reduced to bit parts in the saga; most time was devoted to Brussels-loving senior civil servants, diplomats and politicians. Of course bias, cannot be measured by such numbers alone, but in the context of the overall editorial framework in the series, are an important indicator.

Another measure is that only six speakers of the 121 contributors who appeared in the series as a whole made what could be called substantive points against the EU.

Perhaps the most serious skew in terms of the rewriting of history was found in the episode which examined the handling of the BSE crisis during the 1990s. In Mardell’s hands, this was projected simplistically as a battle between a stupid and reckless Conservative government – putting lives at risk in their headlong defence of British beef –  – against those nice EU bureaucrats who were doing nothing but taking reasonable steps to protect the hapless British public.

According to Mardell, was immigration at all a contributory factor towards the Brexit vote?  Even he could not ignore the opening of the EU free movement gates from 2004, and one of the episodes dealt with this. But his primary contributor on this theme was Tony Blair, buttressed by then home secretary David Blunkett and an ‘expert’ from the London School of Economics, who argued one-dimensionally between them that the EU influx was an economic benefit and not at all a mistake. Opposition to that view? Only in the form of very brief vox pops which were clearly edited to convey the BBC’s wearyingly predictable version of anti-immigration bigotry.

The report as a whole shows a level of bias which is of the deepest concern. The series – as the endgame of the Brexit negotiations approached in the autumn – was cast as an overview appraisal of the the UK-EU relationship and scheduled accordingly in one of the BBC’s flagship news programmes. It was nothing of the sort. Rather, Mardell and his team were bent on showing that leaving the EU was an act of national mutilation triggered by the prejudice cultivated by the carefully-assembled cast of pantomime villains.

Photo by mattbuck4950

Can Podcasts Save Radio 4 Today?

Can Podcasts Save Radio 4 Today?

The BBC Radio 4 Today programme is in dire trouble. It is haemorrhaging listeners and, according to latest reports, more than one million have deserted over the past year, bringing the weekly audience down to 6.7m.

This should, of course, be a matter of urgent and very significant concern. The reality is that in the UK, only the BBC – by dint of its guaranteed vast licence-fee income – can afford to put out such a heavily-resourced news and current affairs radio programme. If the Corporation can’t get it right with flagship programmes such as Today, it is failing in its core remit.

Those multi-million figures, by the way, are somewhat misleading. They are simply the total number listening at some point for a few minutes to the 17.5 hours each week of Today output. The peak audience (on which basis television audiences are measured) is normally no more than two million at 8am.

What is the reason for the sharp decline? Could it be the programme’s relentless alienating bias? And might it be that the format – devised more than 40 years ago – has ossified over the decades into a diet of engineered difficult-to-listen-to confrontation on lines dictated by the BBC’s Leftist, politically correct worldview?

Tim Montgomerie recently adroitly summed up this growing antipathy. Explaining why he had become an ‘ex-Today listener’, he said:

‘On reflection, it’s the lack of illumination on almost any topic (as much as the bias) that makes me glad to have finally broken free. The biases are to “the State must do something about X” rather than “how can X best be solved?”; to short-term gloom rather than to long-term context; to politics; to supra-nationalism; to liberalism over conservatism . . . and any bad news from Trump’s America over bad news from within Brussels’ empire (especially from Italy).’

The BBC, of course, is deeply disdainful and dismissive of such views. World affairs editor John Simpson summed up the Corporation’s stance when he declared in Radio Times: ‘I’m getting really fed up with the complaints and criticisms being directed at BBC News at the moment. Not so much from our usual critics, the hardliners on the Left and the Right, who habitually claim we’re biased because we’re not actually biased in their favour. No – it’s middle-of-the-roaders who are doing the complaining now.’

However the slump in Today listening is now so acute that the Corporation has been forced into remedial action. Enter stage left with much huffing and puffing James Purnell, the BBC’s director of radio, who, of course, was formerly a Blairite Labour minister. He emerged this week from the corporate shadows in Portland Place as the man with a plan for tackling the decline – even though before his appointment to his current role he had no direct broadcasting experience.

His wheeze? A daily 20-minute Today podcast, dubbed imaginatively Beyond Today. Which 1A 1AA committee thought of that?

To be fair, there is no doubt that media audiences of all kinds increasingly prefer to be in charge of their own agenda, and in line with that podcasts have grown in popularity, along with visual services such as Netflix. According to Ofcom, the number of weekly podcast listeners has increased from 3.2m five years ago to 5.9m in 2018. 

What appears to have got Purnell particularly excited, though, is that 49 per cent of these podcast enthusiasts are adults aged under 35, and because Today’s existing audience is significantly older, his plan envisages that the lost million oldies will be replaced by youthful eager-beaver trendies.

In line with that, Purnell has appointed 37-year-old Tina Daheley – previously a stand-in presenter of a range of BBC news programmes including BBC1 Breakfast – and Today reporter Matthew Price as the presenters of the new podcasts. They will be assisted by a production team of ‘mainly women’.

Their agenda? Well, Ms Daheley – whose Twitter account shows clearly her preferences – has not been backward in coming forward. She told the Observer: ‘Anyone who has been paying attention knows podcasts are hugely popular with under-35s, and if you’re serious about reaching that audience, it’s the logical thing to do. For me, a big thing is class and social background. We’re supposed to be holding a mirror to society and be representing them, but when was the last time someone who didn’t go to public school or Oxbridge presented the Ten O’Clock News?

‘The BBC gets a lot out of me. I should be thinking: “This is brilliant, I’ve got this whole area locked off, I tick all of those boxes in terms of strategy – young women, brown people, so-called C2DE demographics” – but I wish there were more of me. I had to work twice as hard and be damn good at my job to develop my career. I was doing 19 jobs and working for months without a day off [to get noticed] but there should be more people who look like me.’

So there we have it. Mr Purnell’s strategy to win back the Today deserters is not to address issues of bias, or to make an atrophied programme format less BBC agitprop and more accessible. Rather, it’s to ram yet more opinionated ‘diversity’ – in all its multi-faceted Corporation splendour and zeal – down our gullets. Whether we like it or not.

The first edition of Beyond Today was published on Tuesday.  What had it to offer? Exactly the same BBC diet, with Evan Davis and someone from the BBC’s favourite think tank, the Institute of Fiscal Studies, warning that more money needs to be spent on public services.

BBC climate alarmism: ‘never let the facts get in the way of a good scare story’

BBC climate alarmism: ‘never let the facts get in the way of a good scare story’

How idiotic has the advocacy of climate alarmism by the BBC become?

Last month, as was reported on TCW, BBC News Director Fran Unsworth issued a formal directive stating, in effect, that alarmism is proven and cannot be challenged on the BBC airwaves.

One of her key minions, James Stephenson, the BBC’s overall editor of News and Current Affairs, has now appeared on the latest edition of BBC Radio 4’s Feedback to ram home the message.

Full reading of the transcript is recommended to to appreciate the jaw-dropping scale of the bias involved, but in essence, he declared that, despite viewer concerns the Corporation was adopting a partisan approach, ‘the science’ is beyond doubt and the IPCC’s word on the subject must be considered gospel.

His stance amounts to a total junking by the Corporation of basic scientific empiricism, which – since Roger Bacon’s Opus Majus in 1267 – has been based on the premise that one new set of verifiable data can sweep away any theory.

In that context, the alleged existence of ‘consensus’ between climate scientists on which Stephenson relies for justifying his propaganda position, matters not one jot.

In fact – despite all the IPCC’s posturing, politicking  and blustering –  the study of workings of the globe’s climate is in its infancy, not least because measurement of variables is so unreliable and incomplete.

Leading anti-alarmist scientist (and true empiricist), the Australian Jo Nova, excoriatingly reports that the world’s major climate ‘record’ –  on which are anchored many of the IPCC’s alarmist predictions – is riddled with massive errors, gaps and assumptions.

So extreme was Stephenson’s partisanship in favour of the climate alarmist stance on Feedback that he bloody-mindedly defended a major mistake in the Corporation’s IPCC-related coverage.

Presenters John Humphrys and Sarah Montague both wrongly said the IPCC report was warning about a 1.5 per cent rise in global temperatures when the reality was that it referred to 1.5 degrees.   Whoops, but in the BBC’s manual of climate change reporting, who cares?   Stephenson accepted this was inaccurate, but claimed it did not matter because ‘audiences would have recognised it was a slip’.

Eh?  In other words, in the BBC’s climate change universe, never let the facts get in the way of a good scare story.

Ironically, perhaps, the BBC position on alarmism can also be compared to that of the Catholic Church as imagined in Bertolt Brecht’s 1938 play The Life of Galileo. This in the 1960s was a ‘must see’ drama for all those on the left. They wanted to ridicule the play’s projection of the unreason and unbending conservatism of Catholicism, then one of the biggest targets of every left-winger. Ultra Marxist Brecht represented Galileo as the voice of ‘reason’ against the Church’s defence of bigoted religious orthodoxy.  The BBC, of course, would love to see themselves as Galileo in the climate change debate.

In reality, though, they are not. The BBC, the IPCC and other bodies such as the EU, politicians and governments who have swallowed the IPCC agenda, the multi-national companies benefitting from ‘green’ energy, and academia are now all the vested interests defending the ‘warmist’ status quo at any and every cost – including the rejection of reason itself.

Every man (and woman) jack of them, like the Catholic Church in Brecht’s projection, is pitched against true scientific inquiry. Those who question alarmism are not ‘deniers’ as the BBC now so insultingly calls them. Rather, it is they, the ‘deniers’, the anti-alarmists, who are heroes and heroines fighting to smash the corrupt billions-of-dollars alarmist scam, which, on some estimates, is costing trillions of dollars.

John Simpson lambasts BBC licence fee payers for their bias

John Simpson lambasts BBC licence fee payers for their bias

John Simpson, the BBC’s veteran and rather pompous world affairs editor – who can forget his claims of liberating Kabul in 2001? – has been sounding off in Radio Times.

The full article can be read here. His scatter-gun target? Well, it seems just about everyone, and certainly the majority of those who contribute to the licence fee income which pays his wages. He defines the object of his ire as ‘middle-of-the-roaders’ who dare to complain about BBC bias.

Simpson already has form in venting his spleen in this domain. For example, he also reveals in the Radio Times article that he has been in ’hot water’ with his bosses for claims he made about Brexit at a conference held recently. Not, of course, in favour of the democratic will being carried out.

No, he told the delegates that the British people got the referendum vote wrong. If only they had known the facts and thought in a ‘more balanced’ sort of way, they would have decided to stay in the EU.

Another target of Simpson’s complaining was the recently-elected ‘far-Right’ (in BBC parlance) Italian interior minister Matteo Salvini. Here, Simpson’s scatter-gun turned into an exploding, ineptly-fired blunderbuss.

He leapt with glee on the chance to compare Signor Salvini to the Nazis by claiming he had said he was planning ‘mass purification’ of Italy in his steps towards controlling immigration. In reality, Salvini did not use the word ‘purification’ at all – it was a mis-translation. He wanted the streets of Italy to be rigorously checked to understand fully the extent of the immigrant problem. But in Simpson’s world, perhaps, the facts never get in the way of a good chance to attack those he disagrees with.

And so back to Radio Times. This is Simpson at his loftiest. He declares:

‘I’m getting really fed up with the complaints and criticisms being directed at BBC News at the moment. Not so much from our usual critics, the hardliners on the left and the right, who habitually claim we’re biased because we’re not actually biased in their favour. No – it’s middle-of-the-roaders who are doing the complaining now.’

He explains that these turncoats have dared to start writing to newspapers to say that the BBC is no longer even-handed. He is clearly flabbergasted by their actions. He responds:

‘Well, I promise you, with the perspective that 52 years of working for it gives me, it’s not the BBC that’s changed, it’s them. Maybe it’s because they’re so used to social media, and hearing only the kind of views they like, that they’re enraged by having to listen to arguments they hate. At present it’s Brexit. Before that it was Scottish independence. People have allowed themselves to be persuaded that there’s something wrong with being given open and unbiased information from BBC journalists. Well, I’m sorry, but I don’t think any subject is too important to keep our minds closed about it.’

And how does Simpson know that the BBC is not biased? Does he produce any evidence to back his assertions? In a word, no. His first line of defence – in the quote above – is his 52 years of experience at the BBC. In his estimation, that clearly means he must be always and infallibly right on these matters, and hapless licence fee ‘middle-of-the-roaders’ equally deluded and wrong.

Second is another firecracker from his arsenal. It’s that ‘those who work at the BBC’ are still basically followers of John Reith (the BBC’s first director-general). And what does that mean? He opines:

‘We think it’s our job to tell people honestly, to the best of our ability, what’s happening . . . This has been the nastiest period in our national life since 1945. It’s the broadcasters’ job to give people the range of opinions they won’t necessarily get in the newspapers . . . [reporters and presenters are not biased] they are only telling you something you don’t want to hear.’

Eh? This survey by News-watch, based on Brexit: A Guide for the Perplexed, a series of programmes on Radio 4 presented by Chris Morris of the BBC ‘Reality Check’ unit, found that 75 per cent of the main speakers were against Brexit, and those in favour had just seven per cent of the programme time.

Simpson’s claim that the BBC is giving viewers and listeners a ‘range of opinions’ on topic after topic – from climate alarmism, to President Trump and Brexit and dozens more – is thus moonshine. His awareness of the reality of BBC output, from his Portland Place eyrie, is also clearly extremely tenuous. And the level of his arrogance towards licence fee payers? Perhaps that’s best left to readers to decide.

 

Photo by TechnicalFault (formerly Coffee Lover)

Still blustering over Sir Cliff: The BBC’s arrogance knows no bounds

Still blustering over Sir Cliff: The BBC’s arrogance knows no bounds

This is a guest post by Kathy Gyngell, from The Conservative Woman

We have chronicled the saga of the BBC’s gross and inept intrusion into Sir Cliff Richard’s privacy from day one on TCW. In July Mr Justice Mann vindicated Sir Cliff and held the BBC to account over their coverage of the raid on his home. Since then the corporation has kept its head firmly in the sand. No one has been sacked and the apologies have been half-hearted.

For a while the BBC managed to psych up the MSM that there was a grave issue of press freedom at stake. Ever used to being their own judge and jury, the corporation sought to appeal against the ruling. But Mr Justice Mann was having none of this imaginary quagmire.

We published his reasons for dismissing the BBC’s argument here. It was, David Keighley wrote, a clear case of ‘game, set and match’ to the judge.

You’d be forgiven for believing that would be the end of that. Not so.

David Jordan, the BBC’s director of editorial policy and standards, has now appeared on one of the BBC’s own programmes to say Mr Justice Mann did not read his own judgment! We must thank the Is the BBC biased? website for being so quick to pick up on this interview which we reprint below.

The person, of course, who has not read the judgment is not its author but this senior BBC apologist. David Jordan’s interview on Newswatch confirms what we already know – that BBC arrogance knows no bounds.

This transcript is from Is the BBC biased and is published here by kind permission.

SAMIRA AHMED: No one from the BBC was available to speak to us about this before. I am pleased to say we are now joined by David Jordan, the corporation’s director of editorial policy and standards. Thank you for coming on Newswatch. Do you accept, as many viewers say, that the BBC has fallen below the standard expected of it?

DAVID JORDAN: We are very clear we regret some aspects of the way in which we covered the Cliff Richard story at the beginning. We made clear that we think that the use of a helicopter was inappropriate in the circumstances and that there were some other things about the way in which we covered it, the proportionality of it and so on, which we, with the benefit of hindsight, now regret. So yes, there are certain things about the way in which we did the story which we regret. But we have never conceded the principle, and that’s why we got involved in the court case when Sir Cliff took a case against us. We have never conceded the principle, nor wish to concede the principle, that we should not have reported the matter at all.

AHMED: The editorial misjudgment is the one we want to talk about. You mentioned the helicopter going up, which was defended at the time. Leading bulletins with it and going live, those were areas, too?

JORDAN: Well, those were all the areas which the judge criticised in his judgment . . .

AHMED: (interrupting) And do you agree?

JORDAN: . . . and which the BBC has conceded that, with the benefit of hindsight, we might have done differently, if we did the story today . . .

AHMED: (interrupting) Entering it for an award, despite all the criticism?

JORDAN: Yes, well, the BBC has said that was a misjudgment.

AHMED: Sir Cliff offered to settle this without going to court and the police, of course, did settle. It has cost the licence fee-payer £2million so far. Would you like to say sorry?

JORDAN: Well, it’s not true that Sir Cliff offered to settle it. We offered to settle with Sir Cliff on a number of occasions, but what Sir Cliff’s lawyers wanted was not a settlement but a surrender. They wanted us to concede the principle, as well as to acknowledge that the way in which we had done things was not appropriate. So it isn’t true to say that Sir Cliff offered to settle. I’m afraid he didn’t, otherwise we could have prevented us having to go through all of the ensuing case.

AHMED: Well, can you talk about this point of principle then? Because if it’s a big point of principle that your journalistic freedom is threatened, why are you not appealing?

JORDAN: Well, we’ve made it clear we considered appealing very carefully. The problem is that legal advice that we were given is that the prospects of success in a legal case were very small. So the judgment we had to make was whether it was worth going forward with a small likelihood of being successful, or not to go ahead at all. Given the costs of litigation in this country, which are very considerable, and given the extra pain that would have been caused to Sir Cliff and all for the unlikely to result in the outcome that we wanted, which was to contest the principle involved in this case, we decided it would be better not to do so.

AHMED: You see, given that he was not arrested at the time and wasn’t subsequently charged and no one had ever covered a case like this, sending up a helicopter before, people are asking why did the BBC claim there was a public interest defence to this?

JORDAN: Well, this took place in 2014 in the context of a number of sexual abuse cases involving high-profile people in the entertainment industry, and it was the case that in some of those cases where people were named it resulted in other allegations coming forward and other victims presenting themselves and thereby making the case against them considerably stronger. And we have had something similar happen in the United States recently with the naming of Harvey Weinstein, the accusation he is a sexual abuser, bringing forward a lot of other cases of a similar sort. So that is where a considerable part of the public interest lies. There also is a public interest in the public knowing about police investigations and the media’s ability to scrutinise those public investigations and scrutinise the work of the police. And there is a public interest and the public’s right to know things that are going on in our society and that is always the presumption from which we start.

AHMED: You’re the head of BBC editorial policy and standards. You heard the court evidence, BBC journalists joking in emails about Jailhouse Rock, ‘congratulations and jubilations’. Is that acceptable by BBC editorial standards?

JORDAN: Well, we’ve made it clear that, it is not an editorial standards matter as such, but we made it clear that was not appropriate. However, you know, let’s be clear, who of us have not issued at some point in our lives an email which, if read out in a courtroom, or plastered all over the national press, would not look slightly awry?

AHMED: (interrupting) Hmm. This is BBC editors about a serious allegation.

JORDAN: It was people who are covering a story and they were celebrating the fact that they had covered the story – and they did it in an inappropriate way, in a wrong way, but, you know, he who casts the first stone, etc.

AHMED: Jonathan Munro [BBC head of newsgathering] came on Newswatch after the story ran and defended it and defended the helicopter and, you know, it’s very interesting to see with the benefit of hindsight, but the BBC is supposed to have editorial standards and judgment and what viewers are really concerned about is the BBC didn’t seem to have them at the time of the Cliff Richard case.

JORDAN: No, I think some misjudgments were made. They were made in good faith at the time. They were made within the context of the law that applied at the time and nobody was trying to do something wrong. It was at that time completely standard practice to name a person who was the subject of a police investigation. This case has altered case law on this question. In a way . . .

AHMED: (interrupting) Well, Mr Justice Mann denies that.

JORDAN: Well, I’m afraid that means he hasn’t read his own judgment. I’m afraid his judgment . . .

AHMED: (interrupting) You’re telling me he was wrong?

JORDAN: I’m afraid his judgment says this, and it introduces a huge chasm of uncertainty into whether or not you can name a suspect in these circumstances. He does say if the police name them you can do so, but he introduces . . . and he does say if it is manifestly in the public interest you can do so, but then he says that it wasn’t in the public interest in this case, which involved a sexual abuse case . . .

AHMED: (interrupting) So you take it case by case. You have made that clear, that is a legal issue about whether the balance between the public interest and the right to privacy, and that’s a case-by-case basis, says the judge. Can you tell me why no one at the BBC has resigned over this Cliff Richard case?

JORDAN: Well, it’s not always the right thing to do, to sack people or make people resign, when something goes wrong. Obviously, it’s very important that we learn the lessons – and we have done and are doing – and we will do things differently in the future. But. as I said, the people who made the decisions about how this story was going to be covered did so in good faith, they did so within the context of the law as it existed at that time, and it’s not always appropriate to sack people and get people to resign for doing their job in the way that they thought was proper at the time.

AHMED: David Jordan, thank you.

JORDAN: Thank you.

Photo by JOHN K THORNE FILMS

BBC ‘hardline’ bias brackets Brexiteers with extremism

BBC ‘hardline’ bias brackets Brexiteers with extremism

Craig Byers, of Is the BBC Biased, has astutely nailed down that the BBC’s use of ‘hardline’ in the EU debate is deeply slanted.

The adjective, he spotted, was reserved especially for those who the Corporation perceived are most opposed to staying in the European Union. He also noted that its derogatory application was much broader – it boiled down to a catch-all label for the figures on the right whom the Corporation classes as extremists.

Further intensive analysis of the BBC’s application of the word across its entire output using tracking software through all of June and into July as the Chequers Brexit-showdown meeting unfolded, confirms a fascinating picture of selective, targeted usage in what appears to be systematic bias. There were around 700 examples.

The first point to note is that across the six weeks, hardline was almost invariably NOT applied to someone whom the BBC perceives to be progressive or liberal. It is exclusively reserved for those who are deemed to be extremist, fundamentalist, oppressive  and on the so-called right.

There was a glaring demonstration of the deliberate polarity involved when one BBC reporter – describing the latest battles in the Brexit talks – said the Brexiteers were ‘hardline’. What were the remainers? The same? No, they were merely ‘stubborn’.

A possible fine tooth-comb exception here was the use of the word in the description of the former regime in Serbia, which was said to be ‘hardline’ communist Stalinist’ (and thus possibly of the ‘left’). However, perhaps even John McDonnell, deputy leader of the Labour party,  would find it hard to regard the Serbian government in the land of President Tito as anything but totalitarian and so the exception is not so.

So who else other than Jacob Rees-Mogg and those who want a ‘hard’ (another BBC journalistic distortion) Brexit are classed as hardline?

It’s a fascinating list. The key markers include opposition to uncontrolled immigration wherever it exists (from Mexico to Japan), any opposition to the EU’s prevailing policies and moves towards federalism, religious extremism practised by ‘Islamic’ imams and cultivated in madrassas, the anti-Western government regime in Iran, and the North Korean government.

And who are the people involved? Step forward first, of course, Donald Trump. His are multiple hardline sins: separating illegal immigrants from their children (though Presidents  Obama and Clinton’s pursuit of the same approach was not mentioned); wanting to stop illegal immigrants; proposing a new tougher immigration bill; and having policies similar to the Ku Klux Klan. Around 200 of the uses of the ‘hardline’ dog-whistle applied to him for his brazen attempts to prevent illegal immigrants entering the US.

Next were those in the new Italian government of Matteo Salvini, primarily for wanting to stop NGO ‘immigrant’ ships landing in Italy, but also for not honouring the Schengen agreement and worrying generally about volumes of immigration in opposition to the EU;  then Sebastian Kurz, the Chancellor of Austria, and all the governments in the EU (including especially Hungary and Slovenia) who are opposing the immigration policies of Angela Merkel; opponents in Germany itself to the immigration policies of Mrs Merkel; the Polish government, for wanting to reform its legal system in opposition to the EU; and last but not least, Shintaro Ishihara, the former Governor of Tokyo for 13 years, for opposing levels of immigration and championing Japanese culture and values.

Is this nit-picking? The BBC, of course – which maintains it gets its journalism right 99.999 per cent of the time – would no doubt say it is. Their defence would probably be (based on long experience!) that ‘hardline’ is a commonly-used word and any linkage with the ‘right’ is coincidental.

But that most definitely does not stack up here. For starters, why are Labour leader Jeremy Corbyn or John McDonnell, who openly advocate Marxist economics, and have demonstrably supported terrorist regimes, not in the ‘hardline’ category? Why are Brexiteers, who want only to leave the EU in accordance with the vote of the EU Referendum, described with the same word as imams who conduct or encourage acts of terrorism? And why is any opposition to illegal immigration and open borders now also bracketed by the BBC with the same language reserved for those ‘Islamist’ terrorists or the repressive regime of President Tito of the former Yugoslavia?

Another important point in this slanted use of language by the BBC is that in the News-watch survey of the Brexit coverage by the Today programme in autumn/winter last year, it was noted that the BBC had started using the word ‘divorce’ routinely to describe the Brexit process.

The report concluded (p3:)

“The main finding is that there was an unjustified heavy bias towards exploring the difficulties and potential difficulties of Brexit. In this context, there is a special investigation of the pervasive and indiscriminate use by this BBC coverage of the word ‘divorce’ – with all its negative overtones – to describe the EU exit process. In academic media analysis, it is held that such value-loaded ‘framing’ of issues by the editorial process . . . negatively influence audiences.”

It boils down to that in this sphere, the BBC has form. It systematically uses negative labels to disparage and undermine the perspectives it opposes.

 

Time for a re-think on BBC1 Question Time?

Time for a re-think on BBC1 Question Time?

There have been 1,369 editions of BBC1’s Question Time since its launch under Sir Robin Day in September 1979, and it has an estimated weekly audience of 2.4m in its 10.40pm slot on Thursdays.

David Dimbleby has announced he is leaving the show after 25 years in the chair, following 10 years by Sir Robin Day (1979-89) and four from Peter Sissons (89-93) – so what next?

Already, there is a list of potential successors, ranging from Kirsty Wark to Victoria Derbyshire and Huw Edwards. But almost certainly, it won’t be a man.  This is now the era of BBC ‘diversity’/feminism quota box-ticking, outlined here,  and no woman has yet been the show’s permanent host – though back in the mid-1980s, Nationwide host Sue Lawley deputised regularly for Sir Sir Robin Day.

Already, despite this, the Conservative Commons equalities committee chair Maria Miller has stepped into the frame, warning the BBC that it must appoint a woman.

Woe betide the BBC, therefore, if it appoints a man. And now that it is in the full grip of the ‘quota’ agenda, can the Corporation risk appointing any more a white woman to the role?

This is an organisation where the head of comedy, Shane Williams, said this week at a programme launch that Monty Python – one of the greatest creative hits in television history – would not now be made by the BBC because it was conceived by and starred white Oxbridge graduates.

On that basis, there must only be a handful of candidates for Question Time. Step forward Today presenter Mishal Husain and Samira Ahmed, who hosts the BBC News Channel’s complaints programme Newswatch, after cutting her television teeth on Channel 4 News. So certain is Ms Ahmed that she is in with a shout that she has self-declared her candidacy on Twitter.

Ms Husain has already occupied the Question Time chair briefly, during the debates leading up to the 2017 General Election.  Her debut, as is reported here,  did not go well. The audience was ram-full of raucous supporters of Jeremy Corbyn and Ms Husain had great difficulty controlling proceedings.  She was also loudly heckled – and almost drowned out – when she asked the Labour leader how he would pay for his (uncosted) child care policies.

The BBC thus has a serious dilemma of its own making in its hands. Quotas are a serious bind and indeed are likely to stifle creativity and excellence in programme-making.

In reality,however, women have been centre stage in the production of Question Time since its inception.  The first editor was a formidable feminist, Barbara Maxwell, called by Sir Robin ‘the flame haired temptress’. Her reign at the helm lasted 14 years.

The story of the pressures faced by Sir Robin from Ms Maxwelll is told in Peter  Sissons in his autobiography and summarised here.  From the outset she worked to ensure that women panellists were a regular part of the show, often irrespective – Sir Robin believed – of whether they had enough experience to be able  to deliver under the unique pressures the show generated.

When Peter Sissons – lured to the BBC in 1989 from ITN to be Sir Robin’s successor – took over the show, Ms Maxwell made it clear to him that the female quota system must continue. When Sissons objected, she made his life in the chair as awkward and uncomfortable as possible for him by the choice of sometimes unsuitable and incompetent female panellists.

Sissons says he left the show four years later when the BBC decided Question Time would be put out to independent production. The team appointed was all-female and – Sissons alleged – intensified the pressure on him.

Sue Lawley was then lined up as his successor, but ruled herself out because the BBC insisted that there must be a three-legged audition process involving David Dimbleby, Jeremy Paxman and Ms Lawley. Although she was the clear favourite, Ms Lawley refused to take part because, it is claimed, she thought as an established BBC presenter, it was beneath her, so Dimbleby was appointed.

The point of all this?   Despite its long history of female involvement and the encouragement of participation by  ‘minorities’, Question Time seems now destined to have a host who will be chosen on the basis of quota-related box-ticking rather than his or her capacity to perform in a particularly tough hot seat.

Another issue here is whether the programme is actually past its sell-by date. The format of voters confronting politicians  was innovative in 1989 but almost 40 years on it has become hackneyed and formulaic. As is argued here, it has arguably become a platform for platitudes, a performance vehicle for those who can blather best. Rather than illuminating the political process, it generates mainly obfuscation.

Not only that, as the Institute of Economic Affairs argues here, it has become deeply biased, especially since the EU referendum, with panels heavily weighted towards the Remain side.

The BBC has a programme budget of billions. It is high time it started to use it generate innovative news and current affairs programmes rather than hobbling along with the tired relics of another age.