Civitas paper lays bare 18 years of BBC anti Brexit bias

Civitas paper lays bare 18 years of BBC anti Brexit bias

Readers of this site will need little persuading that the BBC’s coverage of Brexit is biased. The Corporation vehemently denies it of course, but since the referendum vote, they have been seemingly on an all-out mission to find every reason why leaving the EU is disastrous for the UK – and to avoid reporting the benefits.

Hillary Clinton, on a book plugging visit to London, claims the Brexit result was based on a ‘big lie’? Immediately it’s a BBC headline.  Wages aren’t rising in pace with the cost of living? Another ‘hold the front page’ moment ‘because of Brexit uncertainty’.

What is surprising, however, is the sheer scale of the Corporation’s failure to meet its Charter requirement of impartiality.  A paper by News-watch published today (January 26) by Civitas, based on a collation of research conducted into the BBC’s EU coverage over the past 18 years, chronicles the immense problems for the first time.

The report, The Brussels Broadcasting Corporation? – How pro-Brexit views have been marginalised in the BBC’s news coverage, can be read in full here: http://www.civitas.org.uk/content/files/brusselsbroadcastingcorporation.pdf

The paper also demonstrates that the Corporation’s complaints process is not for purpose. It is a self-serving mechanism for kicking impartiality issues into touch rather than dealing with them honestly, independently and robustly. The only remedy, it is argued, may be a judicial review or a public inquiry.

News-watch has been monitoring BBC output since the European Parliamentary elections in 1999. This work is based on rigorous academic principles followed by university media schools around the world. There are 38 reports covering hundreds of hours of EU output and 8,000 programme transcripts, and it is believed to be the largest systematic study of the media ever undertaken.

The key findings, which show that supporters of withdrawal from across the political spectrum have been severely under-presented, include:

  • Of 4,275 survey-period guests talking about the EU on BBC Radio 4’s flagship Today programme between 2005 and 2015, only 132 (3.2 per cent) were supporters of the UK’s withdrawal from the EU.
  • In 274 hours of monitored BBC EU coverage between 2002 and 2017, only 14 speakers (0.2 per cent of the total) were left-wing advocates for leaving the EU, and they spoke only 1,680 words.
  • In the same period, Tory pro-EU grandees Kenneth Clarke and Michael Heseltine made between them 28 appearances, with contributions totalling 11,208 words – over nine times the amount of airtime allocated to all left-wing supporters of Brexit.
  • In Today’s business news covering the six months after the EU referendum, only 10 (2.9 per cent) of 366 speaker contributions were from supporters of withdrawal from the EU. http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/News-watch-Business-News-Survey-.pdf
  • More recently, in October-November last year, of 68 non politically allied speakers in the Brexit-related coverage on on Today, 52 were anti-Brexit or pro-EU, and only 16 were pro-Brexit or anti-EU, an imbalance of worse than 3:1 – despite the Leave vote.

Of course, measuring bias is not solely about numbers. They are one factor among many in News-watch assessment methodology. http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/10/News-watch-Methodology.pdf

The News-watch reports also include detailed textual analysis which confirms that these blatant numerical imbalances are indicators of across-the-board bias against EU withdrawal.

Equally as disturbing is the BBC’s attitude towards this work. Over most of the 18 years, successive figures from the senior hierarchy have refused point blank to even consider the News-watch work. The one exception, in 2007, was a travesty http://news-watch.co.uk/today-programme-survey-and-response-to-bbc-independent-advisors-findings-winter-2007/

The Corporation’s stone-wall excuse boils to that they are the wrong kind of complaint because the internal BBC process deals only with issues arising from single programme editions.

The most recent dismissal of a News-watch report – about coverage of the EU and Brexit issues in  last year’s General Election http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/10/News-watch-2017-General-Election-Report-1.pdf – was derisory. Without providing any evidence, the BBC press office claimed that it ‘would not pass basic academic scrutiny’. The speed and content of their response suggested that they could not have properly read it http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/22/bbc-invited-third-pro-eu-eurosceptic-speakers-appear-election/.

Another key point in the equation is what the BBC have not covered in the Brexit terrain. The News-watch work has been championed in Parliament by a cross-party group of MPs which includes Kate Hoey and Kelvin Hopkins from Labour, Philip Davies and Philip Hollobone from the Conservatives and Ian Paisley from the DUP.

Sir David Clementi, the BBC Chairman and his predecessors, and Lord Hall, the Director General of the BBC, have refused to meet the group to discuss the bias issues – and have been unable to supply to it a single BBC programme since the referendum which has examined the opportunities of Brexit.

News-watch has been scouring the schedules to spot one – but in vain.

 

 

 

Photo by Ashley Pollak

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *