
The Brussels Broadcasting 
Corporation?

How pro-Brexit views have been marginalised 
in the BBC’s news coverage

David Keighley and Andrew Jubb





The Brussels Broadcasting 
Corporation?





The Brussels Broadcasting 
Corporation?

How pro-Brexit views have been 
marginalised in the BBC’s 

news coverage

David Keighley and Andrew Jubb



iv

First Published January 2018

© Civitas 2018
55 Tufton Street

London SW1P 3QL

email: books@civitas.org.uk

All rights reserved

ISBN 978-1-906837-94-5

Independence: Civitas: Institute for the Study of Civil Society is 
a registered educational charity (No. 1085494) and a company 
limited by guarantee (No. 04023541). Civitas is financed from a 
variety of private sources to avoid over-reliance on any single  

or small group of donors.

All the Institute’s publications seek to further its objective of 
promoting the advancement of learning. The views expressed  

are those of the authors, not of the Institute.

Typeset by
Typetechnique

Printed in Great Britain by
4edge Limited, Essex



v

Contents

Authors� vi

Foreword by David G. Green� viii

Executive summary� 1

1.	The News-watch record of BBC bias� 5
	 Phase One: 1999 to 2005� 10
	 Phase Two: 2006 to 2015� 22
	 Phase Three: The 2016 referendum� 37
	 Phase Four: Post-referendum� 41
	 Leave and the ‘Left’: 2002 to 2017� 45

2.	The BBC complaints procedure – unfit for purpose?� 47

Conclusion� 57

Notes� 59



vi

Authors

David Keighley has worked in the media for most of his 
career. A graduate of Emmanuel College, Cambridge, 
where he worked on the university newspaper, 
Varsity, he was a reporter on the Wakefield Express and 
The Evening Gazette, Middlesbrough. He worked for 
the BBC for seven years, rising to become television 
news and current affairs television publicity officer 
with responsibility for all the corporation’s highest-
profile programmes in that domain. He was controller 
of public affairs at the breakfast channel TV-am from 
1985-92, where he was in charge of all aspects of the 
£100m company’s public profile, including editorial 
compliance. From 1993 to the present, he has worked 
as a media business development consultant, and his 
clients have ranged from Reuters Television to Channel 
Nine, Australia. He was the originator and director of 
News World, the world’s first international conference 
for news broadcasters, which ran from 1995-2002, and 
founded News-watch in 1999. 

Andrew Jubb read English and Media studies at 
Sussex University, with a strong focus on media bias, 
politics and representation. He has worked for News-



vii

watch since its inception in 1999. He has overseen 
more than 8,000 hours of broadcast media monitoring, 
and conducted extended analyses of the tabloid and 
broadsheet press. He has co-authored the News-
watch reports and has provided statistical evidence for 
papers published by the Centre for Policy Studies and 
Migration Watch. 

News-watch is one of the UK’s leading media 
monitoring organisations. It has conducted around 
40 separate reports into elements of the BBC’s output, 
including for the Centre for Policy Studies, and 
has acted as consultant in a number of independent 
media surveys. It has given evidence to the Commons 
European Scrutiny Committee’s audit of broadcasters’ 
EU-related coverage 2013-2015. 

AUTHORS



viii

Foreword

This is the latest in a long series of systematic analyses 
of BBC coverage of the EU, which exposes its sustained 
bias. Many other people have drawn attention to the 
BBC’s failure to fulfil its duty of impartiality, but none 
has been based on the solid research of News-watch. 
The typical reaction of the BBC to criticism is to be 
dismissive. Systematic counting of pro- or anti-EU 
guests on programmes has been derided as mere bean 
counting, usually followed by insisting that qualitative 
assessments give far more insight, when the BBC has no 
intention of carrying out qualitative assessments either. 
Some years ago America’s CIA became notorious for 
its doctrine of ‘plausible deniability’. The BBC uses a 
similar approach. It allows the occasional guest on 
Today or Newsnight who is an undoubted supporter 
of Brexit. Never mind that the balance of coverage is 
biased. In a world of short attention spans it’s enough 
to say that in the last month Tim Martin and John 
Longworth were on the Today programme. And we’ll 
ignore how interviews were conducted: kid gloves and 
reverential listening to Ken Clarke and Dominic Grieve, 
but hectoring and interruptions for EU critics.



ix

What is the point of publishing this research? It’s 
certainly not because anyone at the BBC will take 
any notice. It is run by people who are shameless. 
But we hope that enough members of the public 
will gain improved understanding and that in time 
improvement may follow. 

This is not the first time that biased coverage has 
been exposed. In 2004 it was expected that there would 
be a referendum on the proposed EU constitution. It 
never happened but an inquiry into the impartiality 
of the BBC was established in 2004, chaired by Lord 
Wilson of Dinton, who as Richard Wilson had been 
a distinguished civil servant until 2002, ending his 
career as Cabinet Secretary and head of the home 
civil service. There were four other members of the 
panel, two enthusiasts for the EU and two critics. The 
enthusiasts were Lucy Armstrong, chief executive of 
The Alchemists, and Sir Stephen Wall, the former head 
of the European Secretariat at the Cabinet Office and a 
board member of Britain in Europe, a pressure group 
founded originally to support British membership of 
the euro. The critics were Rodney Leach, chairman 
of Business For Sterling, and Nigel Smith, the former 
chairman of the No (euro) campaign. Despite the 
presence of committed supporters of the EU project, 
the panel reported in January 2005 that there was 
substance in the widespread public concern that the 
BBC suffered from ‘certain forms of cultural and 
unintentional bias’:

FOREWORD



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

In essence it seems to be the result of a combination of 
factors including an institutional mindset, a tendency 
to polarise and over-simplify issues, a measure of 
ignorance of the EU on the part of some journalists and 
a failure to report issues which ought to be reported, 
perhaps out of a belief that they are not sufficiently 
entertaining. Whatever the cause in particular cases, 
the effect is the same for the outside world and feels 
like bias.1

The panel took pains to say that the bias was not 
deliberate, but that it was there all the same:

We were asked whether the BBC is systematically 
Europhile. If systematic means deliberate, conscious 
bias with a directive from the top, an internal system 
or a conspiracy, we have not found a systematic bias. 
But we do think there is a serious problem. Although 
the BBC wishes to be impartial in its news coverage 
of the EU it is not succeeding. Whatever the intention, 
nobody thinks the outcome is impartial. There is strong 
disagreement about the net balance but all parties show 
remarkable unity in identifying the elements of the 
problem. Sometimes being attacked from all sides is a 
sign that an organisation is getting it right. That is not 
so here. It is a sign that the BBC is getting it wrong, and 
our main conclusion is that urgent action is required to 
put this right.2

The most damning evidence, however, has been 
presented by Robin Aitken in his book, Can We Trust 
The BBC?, published in 2007. As a BBC journalist for 
25 years he had been able to see things from the inside 

x



xi

FOREWORD

and his account of a documentary that was broadcast 
on Radio 4 in February 2000 casts doubt on the claim 
that the BBC’s bias was not deliberate. 

The documentary was called ‘Letters to The Times’ 
and was presented by Christopher Cook. It began 
with the revelation by Norman Reddaway, a retired 
civil servant from the Foreign Office, that there had 
been a propaganda unit at the Foreign Office called 
the Information and Research Department (IRD). Its 
original purposes had been to combat communism, 
but Reddaway reported that over the two years up 
to our joining the EEC in 1973 the IRD had been used 
to manipulate public opinion in the UK. One device 
was to get letters published in The Times to give a false 
impression of independent public support for British 
membership of the EEC, but far more seriously IRD 
had set out actively to influence journalists.3 Most 
disturbing of all, it urged the BBC to replace journalists 
who were seen as ‘anti-European’. IRD held a series 
of breakfast meetings, paid for by the European 
Movement, a pressure group that aimed to promote 
European integration. The meetings were organised 
by Geoffrey Tucker, a committed campaigner who 
described the purpose of the campaign as follows:

Nobbling is the name of the game. Throughout the 
period of the campaign there should be day-by-day 
communication between the key communicators and 
our personnel, e.g. the Foreign and Commonwealth 
Office and Marshall Stewart of the Today programme.4 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

xii

Tucker explained during his interview that the 
presenter of the Today programme, Jack de Manio, was 
seen as anti-EU and that he had set out to persuade 
Ian Trethowan, then the managing director of BBC 
network radio, to replace him:

Jack de Manio was a presenter who was terribly anti-
European and we protested privately about this and 
he was moved. Whether that was a coincidence or not 
I really don’t know. … I just said listening to him it 
seems this man is giving a totally unbalanced view. It 
would appear that there is nothing good about Europe 
at all. And Ian Trethowan listened and Jack de Manio 
was replaced.5

Roy Hattersley, a passionate enthusiast for the EU, told 
the BBC reporter during the same programme that he 
had attended one of the IRD breakfasts. Looking back 
in 2000 he confirmed Tucker’s account:

We were all on the same side. We were all European 
propagandists. We were all fighting the European cause 
to the extent that some of the protagonists actually 
drew Ian Trethowan’s attention to broadcasters who 
they thought had been anti-European, and asked 
him to do something about it. Now I was so shocked 
that I decided I couldn’t go again, it sounds terribly 
prissy and I am rather ashamed of sounding so pious, 
but it really did shock me at the time and, frankly, 
remembering it now, shocks me still.6

When the referendum on the EU was held in 1975 
the impression was given that the mainstream media 



xiii

FOREWORD﻿

were all in favour of staying in. It is obvious from 
the testimony of Tucker and Hattersley that this 
impression had been deliberately manipulated by 
the management of the BBC. Aitken concludes that 
what happened at the BBC in the early 1970s was ‘a 
mini-purge of editorial staff’ who were considered 
ideologically unsound on Europe.7

Hattersley told the BBC in 2000 that IRD had always 
preferred propaganda to reasoned argument:

What we did throughout all those years, all the 
Europeans would say, ‘let’s not risk trying to make 
fundamental changes by telling the whole truth, 
let’s do it through public relations rather than real 
proselytizing’ and the IRD was always one to ‘spin’ the 
arguments rather than ‘expose’ the argument.8

Hattersley concluded that adopting this deceitful 
approach had worked badly for EU supporters:

Not only was it wrong for us to deal superficially 
with what Europe involved but we’ve paid the price 
for it ever since because every time there’s a crisis in 
Europe people say – with some justification – ‘well we 
wouldn’t have been part of this if we’d really known 
the implications’. Joining the European Community 
did involve significant loss of sovereignty but by 
telling the British people that was not involved I think 
the rest of the argument was prejudiced for the next 20, 
30 years.9

The latest News-watch study shows that the BBC has 
not changed. It pays lip service to impartiality but acts 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

xiv

more like a political party with a policy manifesto. The 
time has arrived for a full and independent inquiry 
into the impartiality of BBC news coverage.

David G. Green



1

Executive summary

For at least the past two decades, opinion polls have 
shown that a large minority if not a majority of voters 
have wanted the UK to leave the European Union. 
When the question was finally put in the June 2016 
referendum, they voted to do just that by a margin of 
52 per cent to 48 per cent. Yet the clear preference of 
a large section of the population for withdrawal, and 
the reasons for so many people taking this stance, 
have been continually under-represented in the news 
coverage of the BBC. As this paper illustrates, pro-
Brexit voices have been marginalised in the BBC’s 
coverage of EU issues for most of the past 20 years. 

That this is the case is borne out by detailed 
analysis of BBC news output dating back to 1999. For 
instance, of 4,275 guests talking about the EU on BBC 
Radio 4’s flagship Today programme between 2005 
and 2015, only 132 (3.2 per cent) were supporters of 
the UK’s withdrawal from the EU. This is linked to a 
longstanding reluctance to even probe the question of 
whether Britain should leave the EU. Between 2005 
and 2011, a period during which UKIP secured 12 seats 
and third place in the European Parliament elections, 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

2

only 20 questions about actually leaving the EU were 
posed. In the 1,073 surveyed editions of Today there was 
an average of one question on withdrawal for every 54 
editions or every 153 programme hours. When opinion 
in favour of leaving the EU has featured, the editorial 
approach has – at the expense of exploring withdrawal 
itself – tended heavily towards discrediting and 
denigrating opposition to the EU as xenophobic, and 
to cast those who supported it as mostly incompetent 
and venal. 

There has also been more than a tendency to present 
pro-withdrawal views through the prism of ‘Tory 
splits’ and thereby also to downplay the significance 
of left-wing euroscepticism. In 274 hours of monitored 
BBC coverage of EU issues between 2002 and 2017, only 
14 speakers (0.2 per cent of the total) were left-wing 
advocates of leaving the EU. These 14 contributors 
delivered 1,680 words, adding up to approximately 12 
minutes out of 274 hours of airtime. 

By comparison, during the same period, strongly 
pro-EU Conservatives Ken Clarke and Michael 
Heseltine made between them 28 appearances with 
contributions totalling 11,208 words – over nine 
times the amount of airtime allocated to all left-wing 
withdrawalists. BBC audiences were thus made fully 
familiar with right-wing reasons for Remain. They 
were, by contrast, kept in the dark about left-wing/
Labour support for leaving the EU. Core left-wing 
arguments against the EU – over its prohibition of state 
aid to protect jobs, the threat to the NHS from the TTIP 



3

EXECUTIVE SUMMARY﻿

agreement and the belief that the EU has evolved into a 
‘neoliberal marketplace’ – were largely ignored.

These findings are drawn from a sequential analysis 
of the media monitoring reports of News-watch 
dating back to 1999. Since the European Parliament 
elections of that year it has compiled 38 mainly half-
yearly reports based on 8,000 programme transcripts 
covering almost 300 hundred hours of EU content. It 
is believed to be the largest systematic media content 
analysis project ever undertaken. 

The overview provided here is a shocking 
indictment of the BBC’s failure to achieve impartiality, 
and in particular to incorporate the views of those 
who desired to leave the EU into its news output. 
Despite the referendum vote, this bias continues to the 
present day. Latest News-watch research, covering a 
month’s editions of Today in October/November 2017, 
has found that of 97 interviews on EU topics, only 
nine – less than 10 per cent – were with firm long-term 
supporters of Brexit.

These findings are compounded by the fact that, 
despite frequent requests to the director general and 
the chairman of the BBC from a cross-party group of 
MPs concerned about BBC bias, the Corporation has 
been unable to provide a single programme that has 
examined the opportunities of Brexit.

This paper also chronicles for the first time how the 
BBC’s response to News-watch’s ongoing monitoring of 
its EU coverage has been overwhelmingly unreceptive. 
Mostly, the Corporation has refused to consider the 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

4

findings at all. The only response it has ever issued, 
from the Editorial Standards Committee of the BBC 
Trust in 2007, was seriously flawed and distorted and 
twisted the News-watch methodology. 

The BBC response’s to this data demonstrates 
that its formal complaints procedure and its attitude 
towards legitimate criticism is designed to protect 
the Corporation rather than to achieve impartiality in 
this vital area of public debate. A massive overhaul is 
urgently required.



5

1
The News-watch record of  

BBC bias

Sequential analysis of the News-watch archive of the 
BBC’s coverage of the EU, undertaken here for the first 
time, reveals a shocking saga of failure to reflect the 
United Kingdom’s desire to leave. 

The 38 News-watch surveys, encompassing 5,600 
hours of BBC programming and the line-by-line 
analysis of 280 hours of EU-related content, span from 
the European parliamentary elections in 1999 to the 
present day. It is one of the largest media monitoring 
exercises ever undertaken: no university departments 
track BBC output on a sustained basis, and nor does 
the BBC itself. 

During all that period, opinion polls regularly 
showed that the majority, or at least a large minority, 
of UK voters wanted to leave the EU. But their views 
have never been properly incorporated into BBC EU-
related output. 

Despite the referendum vote, this bias continues 
to the present day. Latest News-watch research, 
covering a month’s editions of Today in October/



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

6

November 2017, has found that of 97 interviews on 
EU topics, only nine – less than 10 per cent – were with 
firm long-term supporters of Brexit. And only one, the 
businessman John Mills, could be classed as a left-
wing ‘come-outer’. 

Among the most striking longer-term findings of the 
News-watch research are: 

•	� A special week of programming on Today in 2001, 
purporting to examine the withdrawal perspective, 
had only one very brief interview about withdrawal 
itself with a supporter of leaving the EU. 

•	� The Today programme in 2002 covered opposition 
to Ireland’s acceptance of the Nice Treaty in the 
build-up to a national referendum through only one 
interview, with Gerry Adams.

•	� Of 4,275 guests talking about the EU on the Today 
programme between 2005 and 2015, only 132 (3.2 
per cent) were supporters of the UK’s withdrawal 
from the EU. 

•	� The figures relating to withdrawal supporters 
also show that in a more detailed sample period 
between 2005 and 2011, only 20 questions about 
actually leaving the EU were posed. In the 1,073 
surveyed editions of Today there was an average of 
one question on withdrawal for every 54 editions or 
every 153 programme hours, in a period when UKIP 
secured 12 seats and third place in the European 
Parliament elections. 



7

The News-watch record of BBC bias 

•	� Between 2002 and 2017, a total of 6,882 EU-related 
speakers on the EU are recorded on the News-watch 
database. Only 14 (0.2 per cent) of the total – one 
in 500 – were left-wing advocates of withdrawal. 
The majority of these appearances were too short to 
explore their views in any detail. 

•	� During the referendum campaign, despite BBC 
editorial guidelines requiring strict balance, BBC 
Radio 1 Newsbeat (the Corporation’s leading news 
programme for young listeners) audiences were 1.5 
times more likely to hear a Remain supporter than 
a Leave supporter. 238 guest speakers contributed 
to the various discussions on the referendum. The 
analysis shows that 45 per cent spoke in favour 
of Remain, 30 per cent in favour of Leave – the 
remainder were classed as neutral. 

•	� In 2005, a special BBC One programme, How Euro 
are You?, cast those who wanted to leave the EU as 
‘Little Islanders’ – similar in its negativity to a special 
Newsnight programme during the referendum 
campaign in 2016, when the Leave option was cast 
as Britain ending up like Sealand, a rusting Second 
World War defence platform in the North Sea. 

•	� In The Brexit Collection – a series of programmes 
selected by the BBC as representative of Radio 4’s 
post-referendum output – there were no attempts 
in any programme to explore the benefits of leaving 
the EU but, conversely, Brexit came under sustained 
negative attack. This was reflected in the balance 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

8

of contributions and comment contained within 
the items. Only 23 per cent of contributors in the 
programmes as a whole spoke in favour of Brexit, 
against 58 per cent in favour of Remain and 19 per 
cent who gave a neutral or factual commentary.

News-watch began monitoring the BBC’s coverage 
of the EU in 1999 in a survey of that year’s European 
Parliament elections. 

Despite majority support during that campaign for 
withdrawal from the EU,1 there was only one interview 
on that theme, with the then 38-year old Nigel Farage, 
who was a spokesman for UKIP. In the exchange, John 
Humphrys bracketed the party with the BNP, and then 
suggested that leaving the EU was ‘literally unthinkable’ 
because of all the turmoil that would be created. 

The analysis in this paper shows that this approach 
was typical of the BBC’s coverage of withdrawal for all 
the intervening years; it has remained so even after the 
referendum vote in favour of leaving. 

During the referendum period, of course, Leave 
supporters appeared in news programmes for the 
first time in significant numbers, but not at the 
levels required by the special referendum guidelines 
to achieve proper balance between the opposing 
arguments for Leave and Remain. As already noted, 
analysis by News-watch found that Radio 1’s Newsbeat, 
BBC2’s Newsnight, Radio 4’s World Tonight and The 
World This Weekend, all had a substantial imbalance 
towards Remain. 



9

The News-watch record of BBC bias 

Whenever opinion in favour of leaving the EU has 
featured between 1999-2016, the editorial approach 
was – at the expense of exploring withdrawal itself 
– heavily towards discrediting and denigrating 
opposition to the EU as xenophobic, and to cast those 
who supported it as mostly incompetent and venal. 

Coming up to date, more recent analysis by News-
watch is showing that, as Brexit negotiations unfold, 
the mission of BBC correspondents is to concentrate 
heavily on the inadequacy and incompetence of Leave 
supporters – allying them wherever possible with so-
called ‘Fake News’ and, in parallel, to leave no stone 
unturned in projecting how damaging to British 
interests and impossibly complex the whole process 
is. Katya Adler, the BBC’s Europe editor, has declared 
on the BBC Newswatch programme that she sees her 
role as ‘to put across the European perspective’ in the 
Brexit negotiations.2

A major question here is why the BBC is so steadfastly 
pro-EU. Alas, here, the News-watch analysis can 
provide no answers. Corporately the BBC holds with 
bull-headed obstinacy to the assertion that its coverage 
is ‘impartial’ despite the evidence amassed by News-
watch. Yet – as already noted – it has never properly 
examined any News-watch report on the grounds that 
it is the wrong kind of research, or (without ever giving 
reasons) that it is incompetent. 

The BBC never explored or imagined editorially how 
life outside the EU could be positive. In parallel, there 
has never been a programme or strand of investigation 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

10

which has looked with hard-headed journalistic rigour 
at the negatives of EU membership and of the EU 
project as a whole.

Here follows, in more detail, the News-watch 
findings from 1999 to the present day. Each of the 
separate headings below refers to a News-watch 
survey, which can be found be found on the News-
watch website in the ‘Research and Reports’ section.3

Phase One: 1999 to 2005
1999 European Parliament elections
There was a very low level of coverage of the elections 
on the flagship BBC news programmes, both on 
radio and television. Jeremy Paxman, then anchor 
of Newsnight, described the vote as an ‘outbreak of 
narcolepsy’, perhaps reflecting the editorial lack of 
commitment to coverage. There was little effort to go 
out to constituencies. The pro-euro Conservatives, 
who won only 1.4 per cent of the vote, received 
disproportionate coverage. Allied to this, there was 
a heavy assumption that the Conservative party 
was deeply split, when during the campaign there 
was no evidence of this. By contrast, although many 
Labour MPs were opposed to the UK joining the euro, 
this was not explored. UKIP, which won three seats 
with 7.7 per cent of the vote, had only one set-piece 
interview on any BBC programme. John Humphrys, 
in his questions to Nigel Farage, bracketed UKIP 
with the British Nationalist Party in its approach to 
immigration, then suggested that leaving the EU was 



11

The News-watch record of BBC bias 

‘literally unthinkable’ because of ‘all the turmoil that 
would be created’. UKIP was also mentioned briefly in 
an On the Record programme package on the minority 
parties as a whole, and was again linked with BNP. 

May-July 2000 – the Feira EU summit
This analysis – the first focusing on the Today 
programme – found an imbalance of 87-35 in favour 
of pro-EU speakers; a failure to challenge Labour 
spokesmen over the unproven and alarmist claims that 
3 million jobs would be lost if the UK did not join the 
euro; repeated emphasis on that claim that the ‘high 
value of the pound’ was a handicap to the UK (now, 
of course reversed in connection with Brexit!); and 
that there were no withdrawal-supporting speakers, 
despite the increased showing in the previous year’s 
elections. 

January-February 2001 – analysis of Today’s special 
week of reports about withdrawal
This, it turned out, focused heavily on pro-EU and 
pro-euro speakers and gave them the most space: their 
theme was to outline arguments against withdrawal. 
Although there were a handful of appearances by 
supporters of leaving the EU, most were not asked 
about withdrawal itself. The only exception was Nigel 
Farage, who was able to make a few brief UKIP policy 
points. The exercise as a whole underlined how locked 
in the Westminster ‘bubble’ was the BBC editorial 
approach. There was no attempt, for example, to talk 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

12

to withdrawal-supporting business people, or rank 
and file voters. Presenter Sue McGregor typified this 
narrow, negative approach as she outlined the aim of 
the week’s programming. She said: 

This week on this programme, we’re taking a look 
at what it could mean for Britain if she withdrew 
completely from the European Union. Some people 
suggest that she should, what would that sort of 
isolation mean? Well, in the second of three special 
reports for us, Sarah Nelson this morning looks at 
the political reality of life for Britain on the fringes of 
Europe. 

Denis MacShane, shortly to be made the UK’s EU 
minister, posited that leaving the EU was ‘flat earth 
politics’ – this went unchallenged by the presenter. 

The News-watch report concluded: 

This (negativity towards withdrawal) was compounded 
by the attitudes and stance of the BBC correspondents 
covering this issue. Sarah Nelson, the compiler of 
the series of three special reports, assembled some 
of the main Euro-sceptic arguments, but chose not to 
include in her editing the views of those who actually 
did support withdrawal. Her writing…appeared to 
indicate that withdrawal was so far off the political 
spectrum that it was almost impossible to find those 
who would argue for it. For Today – and the BBC – 
the conundrum therefore remains of how to properly 
cover the debate about Europe. There is a substantial 
strand of opinion particularly outside Parliament, but 
also within it, that favours withdrawal…that number 



13

The News-watch record of BBC bias 

remains remarkably consistent. At the moment, little 
articulation is given to those views. On this showing, it 
appears that those who espouse withdrawal will have 
real difficulty ever achieving an effective platform on 
one of the nation’s main arenas of political debate. 

BBC Europe and Us week, February 2001
This was a series of linked programmes on radio and 
television designed to illustrate the UK’s relationship 
with the EU. At its heart was ‘Referendum Street’ on 
BBC1 about how a vote about joining the euro was 
likely to go. Analysis showed it was a heavily-rigged 
exercise, the purpose of which was to show that if 
people were exposed to the real facts about the euro, 
they would vote to join. The young people’s news 
programme Newsround carried a series of reports 
which were heavily pro-EU. On Radio 4, the historian 
David Sells re-wrote history by suggesting that 
Churchill wanted the UK to be part of an all-powerful 
European Union. A Radio 5 phone-in presented by 
Nicky Campbell from Ireland featured guests and 
contributors who were overwhelmingly pro-EU.

The report’s conclusion was: 

. . . only one main programme, Question Time on BBC1, 
was completely balanced. The remainder were skewed 
in one way or another (towards the EU and joining the 
euro) in that they did not weave into their own analysis 
and presentation sufficient views and information 
that came from the Eurosceptic perspective… the 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

14

strand lacked coherence and on a cultural level, put 
forward the largely uncontested view that the EU, and 
everything linked with it, was about delivering more 
choice for the UK.

General election 2001
The main EU-related issue of the election was whether 
the UK would join the euro. The Conservative approach 
was not to; Labour claimed to be committed to ‘wait and 
see’. Coverage examined especially the Conservative 
Save the Pound campaign and looked for cracks 
and splits, especially by focusing disproportionately 
on disagreements between pro-EU figures such as 
Kenneth Clarke and those with a more anti-EU stance, 
such as party leader William Hague. The editorial 
treatment of the eurosceptic case was heavily linked 
with Tories and Tory splits – the result being that the 
real substance of the issues involved was not properly 
explored. There were very few attempts to pin Labour 
down on its approach to Europe, to examine the range 
of opinions within its ranks, or to explore potential 
contradictions in its stance, for example over the speed 
of joining the euro. Political editor Andrew Marr 
considered withdrawal to be ‘damaging’ to the Tories, 
either because Mr Hague was being pushed towards 
it by Lady Thatcher, or because growing support of 
it amongst candidates was pushing apart the careful 
compromise over Europe. Mr Marr also stressed ‘how 
desperately worried’ the Tories were that the UKIP 
withdrawal vote would damage their support. 



15

The News-watch record of BBC bias 

The launch of euro notes and coins January 1-8, 2002
This was potentially an opportunity to explore the 
pros and cons of joining the euro and of the operation 
of the new currency. But BBC coverage presented a 
totally one-sided view of euro-enthusiasm, and an 
associated drive towards greater EU federalism. There 
was no balancing attempt to explore opinion in favour 
of withdrawal, and the opposition to the euro was 
projected as being from a deeply split Conservative 
party. Other findings included that the reports: 

•	� Grossly over-exaggerated levels of enthusiasm for 
the new currency; 

•	� Seriously underplayed doubts and euro-scepticism; 

•	� Did not include enough facts and figures for the 
audience to make a balanced judgment about the 
new currency; 

•	� Deliberately confused New Year’s Eve celebrations 
with enthusiasm for the new currency; 

•	� Contained vox pops which had voices favourable to 
the euro in a ratio of 4:1; 

•	� Exaggerated enthusiasm for the new currency – 
people were rushing to cash machines because they 
simply needed new notes in order to buy things.

The use of vox pops breached the BBC’s guidelines 
on balanced reporting. Of 57 such contributions, 28 
expressed positive opinions about the euro, 15 had 
mixed or neutral views and only 14 (five from one 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

16

sequence in Greece) were negative. Reporters spoke 
enthusiastically and uncritically about the Ode to Joy 
being played and of tens of thousands of people on the 
streets – as if it was to mark the launch of the euro, 
not New Year’s Eve – and of a sense of ‘excitement’ 
over a currency that, it was said, ‘would usher in a 
new era of closer union’. The business reporting of 
the event was equally as unbalanced, with eulogising 
comment about moves towards EU unity from figures 
such as Jean-Claude Trichet, governor of the Bank of 
France, and unqualified pleas for the UK now to join. 
Across all platforms, there was very little exploration 
of opposition in the UK to the euro. 

Seville Council meeting, June 2002
This survey noted a now recurrent issue, of under-
reporting of EU affairs, despite there being meaty 
issues linked to EU expansion on the agenda. EU 
matters took only 7 per cent of available programme 
time on Today, compared with 14 per cent at the 
equivalent Feira meeting two years previously, 
amounting to ‘bias by omission’. A feature of the 
report was a detailed comparison between the BBC’s 
EU reporting with the volume of EU coverage in the 
national press. Commission chairman Romano Prodi’s 
EU reforms, said by the FT to be the ‘most important in 
EU history’, attracted days of comment and reportage 
in both tabloids and broadsheets. By contrast, Today 
covered the issues involved with only one interview, 
when a spokesman for Mr Prodi played down their 



17

The News-watch record of BBC bias 

significance as ‘house-keeping’. The only voice of 
opposition on Today to what many saw as Prodi’s 
continued march towards federalism was from an 
Icelandic businessman, who in a contribution of a few 
seconds, said the enlargement of the EU was ‘a step 
too far’.

Year-long analysis of Today output on the EU – 
September 2002 to September 2003
In the first section, there was a continuing reduction 
in EU coverage and bias towards pro-EU speakers 
(36 against 19 who were clearly eurosceptic) and 
over- simplification to the point of inaccuracy – the 
Nice Treaty was routinely called by the BBC ‘the 
enlargement treaty’ when critics believed the main aim 
was closer and deeper union. These problems were 
typified in coverage of the second Irish referendum on 
the Nice Treaty (after an initial ‘no’ vote) when the only 
‘Euro-sceptic’ voice in favour of a ‘no’ vote was Gerry 
Adams. Only 21 minutes in total – 14 in the week of the 
referendum itself – was devoted to the coverage of the 
referendum and no British politician was interviewed 
about it. This was bias by omission, which downplayed 
the importance for the EU project of the vote. 

Another milestone was the EU Copenhagen summit 
in December, which considered the ambitious further 
expansion of the EU into eastern Europe, as well as the 
possible accession of Turkey. Though opinion in the UK 
was divided about this, Today’s coverage was heavily 
biased towards those who favoured EU expansion. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

18

A measure was that, of 4,192 words in Copenhagen 
coverage from all contributors including vox pops 
and other commentators, 3,473 (83 per cent) were from 
those in favour of the EU and its enlargement, against 
599 (14 per cent) from a euro-sceptic perspective. The 
balance from political contributors was that 96 per 
cent of the words spoken by them were from pro-
EU speakers and only 4 per cent from eurosceptic 
contributors. 

The next major EU-related development during 
the year was a summit in June to consider the draft 
for the new EU Constitution, a big step towards 
federalism. A key issue domestically was whether a 
referendum would be required to ratify this change. 
Today’s coverage of the build-up illustrated another 
recurring problem in the EU domain. Although public 
opinion supported the need for a referendum on 
the Constitution at levels of up to 84 percent, Today 
characterised this as ‘axe-grinding’ by the eurosceptic 
press. Further, only one brief interview (of the total of 
67 relevant contributions) was with someone outside 
the political arena – and even that was immediately 
followed by heavily disparaging comments from a 
spokesperson for the Electoral Reform Society. 

Wider opinion polling at this crucial point in the 
development of the EU showed that support for 
leaving the EU was at levels similar to the referendum 
vote itself in 2016. Yet ‘withdrawal’ was mentioned 
only briefly twice in the Today coverage of the new 
Constitution and then only obliquely. 



19

The News-watch record of BBC bias 

The European Parliament elections, April-June 2004
UKIP more than doubled its vote to 2.7m, a 16.6 per 
cent share, and won 12 seats. On Today, there were 
three interviews with UKIP figures, but the main 
emphasis was to bracket the party with inefficiency, 
to suggest that it was ‘celebrity-driven’ (reflecting the 
involvement of former BBC presenter Robert Kilroy-
Silk), and to explore alleged links with the BNP and 
racism. UKIP’s approach to withdrawal itself was not 
explored. In contrast, the governing Labour party 
– which attracted its lowest share of a national poll 
since 1832 – was asked about, and allowed to put 
across, its strongly pro-EU stance with little challenge. 
Another element of coverage was that editorially, it 
was projected that the main impact of the rise of UKIP 
would be on the Conservatives; and there was no 
exploration of left-wing support for withdrawal. 

Today programme survey, 2004
This was the period when discussion about the 
adoption of the new EU constitution was most intense. 
There continued to be a heavy skew towards pro-EU 
speakers in interviews, with roughly 50 per cent pro, 
33 per cent anti, and the remainder neutral. 

General election 2005
There was a very low level of coverage of EU-related 
matters (only 2.1 per cent of available airtime) 
across a range of the main news programmes, and a 
consequent failure to explore relevant issues. This 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

20

was bias by omission at a time when decisions about 
the future direction of the EU were centrally on the 
political agenda. UKIP made only four appearances. 
They were not asked about their key policies related 
to withdrawal, but were asked about their approach to 
speed traps. Generally, it was assumed that the main 
damage of the switch towards UKIP that had been 
evident in the 2004 European Parliament elections 
would be against the Conservatives. There was a 
continued disproportionate focus on ‘Tory splits’ in 
its approach to the EU, but no equivalent exploration 
of differences of opinion in other parties about their 
EU policies. 

How Euro Are You?
This report was focused on a special programme – 
accompanied with much PR hype – about British 
attitudes towards the EU, broadcast on BBC2 in 
October, 2005. At its core was an ICM poll with 100,000 
responses. The aim was to answer the question of 
the programme title, to distinguish between, at one 
extreme, EU enthusiasts (‘Mr and Mrs Chiantishire’) 
and at the other, ‘Mrs and Mrs Little Islanders’. The 
findings were that 57 per cent wanted to ‘integrate 
fully’ with other EU countries and that only 10 per 
cent were ‘little islanders’ who wanted to leave 
the EU. In reality, perhaps it only showed that on 
one side, respondents who liked visiting Italy and 
drinking Chianti were overt supporters of the EU; on 
the other that people opposed to EU membership did 



21

The News-watch record of BBC bias 

not want to be cast as ‘little islanders’. News-watch 
observed: 

The chief problem was the ‘How Euro Are You?’ 
test’s inability to differentiate sufficiently between 
‘Europe’ as a continent with its rich cultural traditions, 
and ‘Europe’ as shorthand for ‘European Union’ – a 
political and economic project. 

In short, this lavish programme exercise wasted 
considerable amounts of licence fee cash on a poll 
that proved nothing. It underlined that the BBC had a 
fundamental aim of trying to undermine opposition to 
the EU by linking it to the ‘little Englander’ approach. 

Winter 2005 survey
After the election of David Cameron as Conservative 
Party leader, the Today programme continued in 
its coverage of the EU during the autumn, to focus 
disproportionately on the possibility of Tory splits, this 
time because of the decision by David Cameron to leave 
the EPP grouping in the European Parliament. There 
continued to be an imbalance of Europhile speakers at 
a level of 2:1; and, as the toughest EU budget round in a 
generation unfolded, not enough airtime was devoted 
to EU coverage. Yet again, withdrawal was pushed 
firmly on to the back burner, commanding only 1 per 
cent of airtime. There were only three interviews, and 
the main one, of Nigel Farage, was distinguished by 
James Naughtie, the interviewer, interrupting so many 
times that he spoke the most words in the exchange. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

22

Phase Two: 2006 to 2015
Over the next nine years, News-watch filed six-monthly 
reports, each covering the three months leading to the 
bi-annual EU leaders’ summits. 

Summer 2006 survey
The period was marked by continuing controversy over 
moves towards the adoption of the EU Constitution 
and budget, the Doha trade talks, and continuing 
allegations of fraud in EU accounting procedures. 
Of the 166 speakers on EU-related issues, the ratio 
of pro-EU to eurosceptic or anti-EU speakers was 
2:1. Among political interviewees, the ratio was 3:1. 
Representatives of eurosceptic opinion outside the 
UK scarcely figured at all. Of the EU-related material, 
less than half was devoted to structural EU issues. In 
consequence, major topics such as EU expansion, with 
only five substantive reports in the 16 weeks, and the 
Constitution (11 substantive reports and 22 mentions 
in total) received narrow, often biased (in the sense 
that the full range of opinions on the topic was hardly 
explored) and inadequate coverage. 

Winter 2006 survey
This period was marked by controversy related to the 
continuing saga of the Constitution, moves towards 
a common EU foreign policy, and the reduction of 
national vetoes. Despite this, only 2.9 per cent of Today’s 
available airtime was devoted to EU affairs, among 
the lowest ever recorded. Only four items related to 



23

The News-watch record of BBC bias 

these structural changes featured in peak airtime, and 
key issues such as Bulgarian and Romanian accession, 
with associated fears about levels of immigration 
to the UK, were considered only very briefly. There 
was a continuing 2:1 favouritism towards europhile 
contributors, and despite the importance of the new 
EU Constitution, there was no discussion of it on the 
Today programme. 

Summer 2007 survey
When the new EU working arrangements were adopted 
on June 23 – a radical change flowing from the new EU 
Constitution – Today devoted four times more coverage 
to the Glastonbury rock festival than to the eurosceptic 
case against the new procedures. Coverage of the 
eurosceptic perspective during the 14 weeks before 
the summit amounted to only seven interviews and 22 
minutes of airtime even though the story was continually 
developing and there was mounting pressure for a 
referendum among both Conservative and Opposition 
ranks. UKIP, by now a main national conduit of views 
about withdrawal and further growth of EU powers, 
was not asked any questions at all about the revised 
working arrangements. Remarks by UKIP spokesmen 
in four appearances occupied only around five minutes 
out of 238 hours of programming covered by the survey. 

Winter 2007 survey
This was the period in which the new EU Constitution 
was agreed. On the Today programme, only 6.8 per 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

24

cent of airtime in the week of the signing was focused 
on the EU summit where this occurred – a much lower 
percentage than, for example in the equivalent week in 
2004 when Tony Blair had announced there would be 
a referendum in the UK to ratify the new constitution 
(27 per cent). In the period, we found that there was 
a rare occurrence – a balance between europhile 
and eurosceptic speakers. However, analysis of the 
transcripts revealed that europhile advocates still 
spoke the majority of contributions – 45 per cent of 
the words against 39 per cent (the balance being coded 
as neutral). The withdrawal perspective was featured 
in only five interviews, all with UKIP. Most of them 
focused on issues related to UKIP itself rather than 
withdrawal. Sarah Montague’s main thrust in raising 
the issue was to suggest to Nigel Farage that if the 
British public wanted withdrawal, they would have 
voted for it in general elections, and did not need a 
referendum because it was not important enough to 
them to warrant it. 

Summer 2008 survey
Coverage of EU affairs shrank to only 3.3 per cent 
of available editorial airtime, despite there being an 
abundance of issues, including the Irish referendum 
on the new EU Constitution, and concerted efforts by 
the EU to change industrial policies to tackle rising 
CO2 levels. Of the 123 contributors to EU coverage, 
only two (1.6 per cent) were in support of British 
withdrawal from the EU. The BBC claimed publicly 



25

The News-watch record of BBC bias 

during this period (in statements by the director 
general Mark Thompson) that they were covering the 
withdrawal perspective adequately, but, in reality, 
this was the lowest level of coverage since 2002. A 
year previously, in adjudicating a complaint from 
Lord Pearson of Rannoch, the BBC Trust’s Editorial 
Standards Committee ruled that Today had made an 
error in June 2007 in not including a UKIP contribution 
in its coverage of the European Council meeting. The 
committee said it was ‘satisfied that the programme 
was fully aware of this misjudgement and that it was 
unlikely to be repeated in the future’. News-watch 
research found that they were wrong. The ‘mistake’ 
recurred in June 2008: no UKIP representative was 
invited onto Today to speak about the European 
Council meeting, the impact of the Irish ‘no’ vote, 
the implications of British ratification of the Lisbon 
Treaty, or to have their standpoint on withdrawal 
tested.

Winter 2008 survey
The period was marked by moves towards the formal 
ratification of the Lisbon treaty, the EU’s reaction to the 
worldwide financial collapse and further restrictions 
on carbon dioxide emissions. There were 57 guests 
who were favourable to the EU, and only 25 who were 
negative towards it. Of the overall total of 139 EU-
related speakers, only four (2.9 per cent) were clearly 
supporters of withdrawal, including the leader of the 
BNP, Nick Griffin. Nothing of their contributions was 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

26

about withdrawal itself. Only four interview items 
dealt with the Lisbon Treaty. 

Summer 2009 survey
This period covered the European Parliament elections. 
News-watch monitored 10 separate news programmes, 
including Today and Newsnight, between April 27 and 
June 6, the day of the poll. There was a very low level 
of reporting of EU affairs and of the election itself, 
amounting to only 3.7 per cent of relevant airtime. The 
Labour government’s refusal to hold a referendum 
over the EU’s new Constitution was tackled in only 
one interview with a government minister. Overall, the 
government’s approach to EU policy, and that of those 
in favour of closer EU integration, were scrutinised 
only lightly. Those who advocated eurosceptic 
perspectives (primarily Conservatives and UKIP) were 
given a much tougher time in interviews. There were 
only two brief exchanges (each of about two minutes) 
about the case for withdrawal. Coverage of UKIP 
focused disproportionately on corruption, racism and 
inefficiency, including a colour piece by Europe editor 
Mark Mardell which suggested the party was the BNP 
in blazers4 and noted that opinion in Brussels was that 
they were ‘seriously unfunny pranksters’. 

Winter 2009 survey
This period covered the selection of the first permanent 
president of the European Council, the ratification of 
the Lisbon Treaty by member states, the Irish Lisbon 



27

The News-watch record of BBC bias 

Treaty referendum and the decision by David Cameron 
to leave the EPP group in the European Parliament. 
Findings included bias by omission – a very low level 
coverage of these weighty EU matters. Of 198 guest 
contributors on EU themes, only 13 were supporters 
of withdrawal, and only three made contributions on 
that subject. 

Summer 2010 survey
In the seminal general election of 2010, the BBC’s 
coverage of EU–related issues amounted to only 3.2 per 
cent of election coverage as a whole, across a range of 
the BBC’s main news programmes. Neither main party 
leader was interviewed about EU policy; it seems that 
the BBC acquiesced to the main parties in accepting that 
the EU was not an election issue, despite rising pressure 
about the UK’s membership and worries about related 
issues such as EU-facilitated immigration. Those 
advocating withdrawal – principally UKIP – had only 
1.98 per cent of airtime, but went on to attract almost 
1 million votes (3.1 per cent of the votes cast). There was 
disproportionate effort to portray UKIP – and with it, 
the withdrawal perspective – as mired in controversy 
and incompetence. The leaders’ debates, the first to 
take place in a British general election, featured some 
discussion of EU-related policies, but generated less 
than 1,000 words of fragmentary comment on follow-
up news programmes. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

28

Winter 2010 survey
As the EU’s economic bailout of Ireland got underway – 
and with the Conservative-Liberal Democrat Coalition 
now in power – only three genuinely eurosceptic 
Conservative politicians were interviewed in the 
13 weeks of analysis of the Today programme. BBC 
journalists yet again disproportionately underlined 
alleged Conservative divisions over EU policy and, 
in contrast, did not explore properly the structural 
problems in the euro that had caused the Irish economic 
crisis. In parallel, only 1.9 per cent of speakers during 
the survey period were clearly in favour of withdrawal 
from the EU, and no withdrawal perspective was 
included in the coverage of EU budget negotiations 
or the Irish financial crisis. Another issue identified 
was that the BBC’s descriptions of EU operations were 
inaccurate – for example, the European Commission 
was described as the EU’s ‘civil service’ when its 
powers are much more sweeping. 

Winter 2011 survey
This was during the period of the Greek economic 
bailout, and there was an exceptional volume of EU 
coverage, almost 22.5 per cent of available airtime, 
against the long-term average of 5.6 per cent. It was a 
period of intense debate about the UK’s involvement 
in the EU, including about withdrawal, but despite 
this, there were only 37 contributors on Today (out 
of a total of 517) on EU topics who were genuinely 
eurosceptic, and they delivered only 11 per cent of the 



29

The News-watch record of BBC bias 

words spoken in this category, compared to 30 per 
cent by those who were europhile and 20 per cent of 
those from the Conservative party who, like David 
Cameron and William Hague, were critical of minor 
elements of the EU but did not advocate withdrawal. 
In the build-up to the debate about whether there 
should be a referendum on Britain’s EU membership, 
there were only four interviews with firm eurosceptics 
who supported the ‘yes’ vote, and they were allotted so 
little time that they were unable to make their case on 
anything more than a very limited basis. Only one non-
Conservative supporter of the need for a referendum 
was interviewed – for less than three minutes. 

Summer 2012 survey
A newspaper poll on May 20 showed that, with major 
problems continuing in the Eurozone, 46 per cent of 
the UK population wanted to leave the EU. But only 
three speakers – 0.8 per cent of the total contributors 
on Today in the survey period – were supporters of 
withdrawal. The BBC was told by News-watch that, 
including these figures, of 1,073 monitored editions 
of News-watch since 2005, supporters of withdrawal 
had been asked only 20 questions about the subject – 
one question about withdrawal for every 54 editions 
(nine weeks) or every 153 programme hours. In 
the survey period, bias against withdrawal was 
compounded by failure to properly include the 
eurosceptic perspective, adding up to 50 instances in 
18 hours of EU coverage – most of them incidental 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

30

comments totalling only 1,661 words (c.12 minutes 
of airtime). There were only a handful of interviews 
with those advocating major changes in EU policy, 
compared to at least 20 alone on the subject of 
banking and fiscal union (most of them sympathetic). 
Only four interviews featured ‘robust’ Conservative 
eurosceptics such as Mark Reckless or Lord Lamont. 
As usual, there were no appearances by eurosceptic 
members of the Labour party. Pro-EU Labour figures 
who did appear, such as Chuka Umunna and Alistair 
Darling, made sweeping claims about the failure of 
EU ‘austerity’ policies, that they said were fuelling 
a growth in right-wing parties, and they claimed 
without challenge that at least 3 million UK jobs 
depended on our membership of the EU.

Winter 2012 survey
With tensions in the Eurozone over the Greek bailout 
subsiding, EU coverage by Today fell to below 
its long-term average. The bulk of EU reporting 
continued to be focused on economic issues, despite 
pressing structural matters such as expansion, which 
was strongly on the Brussels agenda, as were calls 
in the UK for a referendum on EU membership. 
The survey – during a period in which UKIP came 
second in the Rotherham by-election and when an 
Opinium poll for the Guardian found that 56 per 
cent of UK voters wanted to leave the EU5 – noted the 
first interview of a withdrawalist (Nigel Farage) in 
Today’s prime 8.10am slot. There was also an increase 



31

The News-watch record of BBC bias 

in the number of withdrawal-supporting speakers, 
but most were not asked about withdrawal itself, 
and the total number of words spoken on this topic 
across the 14 weeks was only 781, adding up to only 
one per cent of the EU-related airtime. In parallel, 
a further problem was that the views of ‘robust 
eurosceptics’ made up only 10 per cent of the EU 
coverage. Only one figure in this category from the 
Labour party appeared – Gisela Stuart (at this stage 
she had not confirmed she wanted the UK to leave 
the EU) – but she spoke only 51 words. There was a 
strong tendency throughout to view anti-EU views 
through the prism of Conservative party splits. 

Summer 2013 survey
Withdrawal from the EU was a mainstream political 
issue because of the firm Conservative commitment 
made by David Cameron on January 23 to an ‘in/out’ 
referendum after renegotiation of the EU treaties, and 
because of the unprecedented strong support for UKIP 
in the Sunderland by-election and in local council 
elections. Today devoted almost nine hours to EU affairs 
over 12 weeks. But only 513 words (3 minutes and 42 
seconds), contained in six contributions, came from 
supporters of withdrawal talking about withdrawal 
(but not making its case.) None of the contributions 
was long enough to advance the case in favour of 
withdrawal. The only Labour figure to appear who 
was critical of the EU was John Mills, the Labour party 
donor. He argued that there should be a referendum 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

32

over EU membership, and claimed he had substantial 
support inside and outside Parliament. 

Today also failed to ask Conservative contributors 
about their attitude towards EU withdrawal. It was 
estimated during the period that at least one third of 
Conservative MPs had come to support withdrawal, 
but those who appeared were asked only about 
renegotiation. Coverage also focused heavily on a 
return – possibly to a worse level than at any point 
in party history – to Conservative infighting over the 
EU. So, Today continued to present euroscepticism in 
all its forms through the prism of ‘Conservative splits’. 
In sharp contrast, Today gave those opposed to change 
in Britain’s relationship with the EU ample time to 
advance their arguments, including (again) the hotly 
disputed europhile claim that 3.5m jobs would be 
lost if the UK was to leave the EU. As on numerous 
occasions in previous surveys, this key assertion went 
unchallenged by the Today presenter. 

Winter 2013 survey 
As the debate about the EU referendum continued, 
Today featured 186 speakers who spoke about EU-
related themes, but there was a heavy pro-EU 
bias. Discounting those who were neutral, 63 were 
clearly pro-EU, and only 28 ‘anti-EU or Eurosceptic’ 
(though the latter category was not completely ‘anti’ 
because it included those like David Cameron who 
advocated reform of the EU but wanted the UK to 
stay as a member). These ‘pro-EU’ guests had ample 



33

The News-watch record of BBC bias 

space to make their arguments and were encouraged 
by presenters to do so. Four contributions were 
highlighted which showed that, in over 1,800 words, 
these figures were able to make highly controversial 
points – such as that the UK was ‘a nasty country’ for 
wanting change in the movement of people directive 
– without effective challenge. Today continued to 
seriously under-represent and misrepresent the voices 
across the political spectrum who wanted to leave the 
EU. There were only eight occasions when figures 
known to be withdrawalists actually appeared to 
speak about EU-related themes. They spoke around 
2,341 words, 4.3 per cent of the EU-related airtime. 
But sequences in which advocates of leaving the EU 
actually spoke directly on that theme were only around 
800 words (less than five minutes of airtime, divided 
between four interviews). Of this, there was only one 
sequence in which the speaker had the opportunity to 
express more than one sentence on the topic. Detailed 
transcript analysis showed that the main points put 
to ‘come outers’ were that they were incompetent, 
potentially venal, and racist. No questions were put 
which attempted to explore the pros and cons of 
leaving the EU. This under-reporting of EU opinion 
was despite a December 1 poll by Opinium which 
found that only 26 percent of UK voters thought the 
EU ‘a good thing’, against 42 per cent who described it 
as a ‘bad thing’.6 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

34

Summer 2014 survey 
In the European Parliament elections, UKIP, the only 
party unequivocally in favour of withdrawal, won 
26.6 percent of the votes, against 24.2 per cent for 
Labour and 23.1 per cent for the Conservatives. Yet in 
the entire campaign, no question was put to a ‘come-
out’ politician on that theme, and the words spoken 
in total by clear supporters of withdrawal amounted 
only to a few brief phrases and sentences. No-one 
from the BBC asked: ‘Why do you want to leave?’ 
On Today, the editorial focus was disproportionately 
on allegations of racism linked to those who opposed 
EU immigration policies, together with questions 
about the integrity of Nigel Farage and UKIP. Mr 
Farage was treated more negatively than other party 
leaders in the key leadership interviews. Accusations 
put to him included that he was racist, Stalinist and 
simply incompetent. Nick Robinson, who interviewed 
the party leaders on Today, focused most on whether 
Mr Farage was racist over his attitudes towards 
immigration, and asked nothing about withdrawal 
itself. Two special features designed to bring viewers 
basic information about how the EU operated were 
misleading and heavily pro-EU. Newsnight broadcast 
an election special containing an interview with Nigel 
Farage and three segments of what was claimed to be 
essential information about how the EU operated. The 
exchange with Mr Farage was, as on Today, heavily 
negative towards UKIP and did not tackle adequately 
the withdrawal perspective. The three segments about 



35

The News-watch record of BBC bias 

the EU, by reporter Chris Cook, were clearly biased 
towards the EU, pointedly ignored or distorted the 
eurosceptic perspective, and over-simplified to the 
point of banality some of the issues involved. This was 
particularly striking in the description of the workings 
of the European Parliament. 

Winter 2014 survey
In a switch of emphasis, News-watch monitored 
four programmes for eight weeks in the autumn and 
winter of 2014: The World At One and PM on Radio 4, 
Newsnight on BBC2 and News at Ten on BBC1. Similar 
problems were found as on Today. Coverage of the 
issues surrounding possible withdrawal from the 
EU was minimal and inadequate. Most news about 
Conservative handling of EU affairs was through the 
lens of alleged party splits, which BBC correspondents 
claimed had been raging since Maastricht. Effort 
to cover these divisions was disproportionate, and 
there was insufficient analysis of current policies; 
exploration of rows took precedence over informing 
audiences about the bread and butter issues of EU 
membership. Labour policies towards the EU were 
poorly covered. Party members were afforded regular 
platforms to attack Conservative and UKIP policies, 
but their own controversial approach towards limiting 
immigration or the potential threat posed to party 
support by UKIP was seldom featured or analysed. 
Appearances by eurosceptic Labour figures were too 
brief to give a true indication of the debate within the 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

36

party about EU membership. There was a continued 
heavy focus on UKIP’s alleged shortcomings, but 
very little coverage or analysis of key issues such as 
withdrawal and the limitations of the EU. And the 
main editorial reaction to UKIP’s by-election victory at 
Rochester was to ask Conservative MP Philip Davies 
why he would not himself defect to UKIP. Another 
problem was that, while it was frequently said that 
the EU opposed reform of matters such as the free 
movement of peoples directive – and platforms were 
often given to EU figures to say that – there was no 
editorial effort to scrutinise why such policies could 
not be changed or reformed.

General election 2015 survey
Central to the poll, of course, was the promise from 
David Cameron of a referendum on EU membership. 
Despite this, the News-watch survey, covering Today 
and World at One on Radio 4, Newsnight on BBC2 
and News at Ten on BBC1, found that only 3.1 per 
cent of relevant programme time was EU-related. 
Business coverage was particularly skewed. The focus 
throughout the campaign was on interviewing those 
who believed that leaving the EU would be damaging to 
business in the UK. Today, for example, in its dedicated 
business slots, interviewed only four guests who spoke 
in favour of the Conservative referendum policy, or 
who more broadly supported EU reform, against 18 
speakers who said the referendum was a threat or a 
worry to business. None of the contributors believed 



37

The News-watch record of BBC bias 

that leaving the EU could benefit British business. 
Coverage of withdrawal was again both inadequate 
and viewed predominantly through the lens of racism 
(in relation to immigration) and problems within 
UKIP. There were very few appearances by Labour 
supporters of leaving the EU, and the party’s central 
stance of blocking a referendum was inadequately 
explored. 

Phase Three: The 2016 referendum
In the next stage of monitoring, News-watch 
scrutinised the BBC’s output during the build-up to 
the EU referendum the following year mainly through 
blogs. These identified a range of significant failings, 
and during the campaign itself, non-adherence to the 
especially strict editorial guidelines. All of these can 
be read on the News-watch website but, for brevity, a 
selection of examples are summarised in the following.

Newsnight
In the build-up to the referendum in early 2016, 40 
consecutive editions of Newsnight were monitored. 
A major concern was that in one-to-one interviews 
about the EU, there were 12 occasions (covering 14 
guests), when pro-Remain guests appeared, against 
only six Brexit supporters. The overall imbalance in 
all material about the EU towards Remainers was  
25-14. Other issues identified were that Kate Hoey – in 
a very rare appearance by a Labour supporter of Brexit 
– was asked not about withdrawal but perceived splits 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

38

in the Leave camp; and EU figures who appeared, such 
as Guy Verhofstadt, were given a clear opportunity to 
explain why Brexit was a mistake, with no balancing 
material from equivalent figures who disagreed. In the 
formal campaign period, a series of seven referendum 
specials, though relatively balanced in terms of Leave 
and Remain guests, culminated in a panel vote of 7-1 
in favour of Remain. News-watch analysis7 showed 
that the likely reason was that the special programmes 
were deeply biased. For example, a decrepit war-time 
North Sea defence platform called Sealand was chosen 
to represent what the UK outside the EU might look 
like; and a programme from Boston in Lincolnshire 
portrayed the immigration pressures it was facing as 
‘extreme’ and unusual, with a heavy preponderance of 
local and national opinion that immigration from the EU 
was vital for the British economy. After the vote on June 
23, a strongly biased programme wrongly suggested 
that an Ipsos Mori opinion poll had shown that a re-run 
referendum would result in a Remain vote. 

The World Tonight
Twenty consecutive editions of the programme were 
monitored in early 2016. The findings were that 19 
programme guests offered pro-EU views, seven 
wanted Brexit or were anti-EU, and 11 were neutral. 
This imbalance was made worse as seven of the pro-EU 
figures were given the opportunity to outline detailed 
arguments, whereas only three of the leave figures 
were allowed more than one or two sentences. Three 



39

The News-watch record of BBC bias 

of the 20 editions went out of their way to assemble 
multiple comments from strongly pro-EU figures – 
with nothing equivalent from the Leave side. Special 
editions of the programme from comment about the 
referendum from the Costa del Sol, from the twinned 
cities of Freiburg in Germany and Guildford, and from 
Berlin were heavily biased towards Remain comment 
and perspectives. 

The World This Weekend
News-watch analysed 15 editions in the build-up 
to the referendum and found that presenter Mark 
Mardell over-represented the Remain arguments, 
gave more time to Remain supporters, and featured 
most heavily stories which favoured the Remain 
side. At least seven editions were biased in this way 
towards Remain; none was biased in favour of Leave. 
A recurrent editorial approach, yet again, was the 
close investigation of divisions over the EU within 
the Conservative party. There was no equivalent 
exploration within Labour of issues such as the impact 
on the working class vote of the parliamentary party’s 
strong support of EU immigration policies. Typical 
of the bias was an edition from Portugal8 in which 
Mark Mardell presented a package with a heavily pro-
EU emphasis. This was followed by interviews with 
Remain stalwart Sir Mike Rake (a past president of 
the CBI) and businessman Richard Tice, a prominent 
Leave supporter. The interview sequence inexplicably 
gave more than double the space to the pro-EU case. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

40

A report from Berlin9 was similarly biased, producing 
two senior industrialists, one senior politician and two 
students to say that Brexit would be a more or less 
unmitigated disaster and nightmare for the UK and 
would lead to the rise of nationalism and collapse of 
civilisation. Against this, it produced one Alternative 
for Germany (AfD) politician and stressed that she was 
from the ‘hard right’. 

Newsbeat
This survey was of all the editions of BBC Radio 1’s 
Newsbeat (the BBC’s leading news programme for 
young people) during the referendum period, when 
the programme had to adhere to the strict BBC 
referendum editorial guidelines. The analysis found a 
surprisingly low level of coverage (bias by omission), 
and an imbalance of guests which meant that the 
audience was 1.5 times more likely to hear a Remain 
supporter than someone from Leave. Of 38 Newsbeat 
reports with guest speakers, 19 (50 per cent) were 
in favour of Remain, and only five favoured Leave. 
There was a much greater breadth of opinion in 
Remain contributions – they came from Conservatives, 
Labour, the Liberal Democrats and the Green party. 
Conversely, the Leave side featured only Conservatives 
and UKIP. There were no Leave contributions from 
the Labour party or wider Left. There was no input 
at all from the nationalist parties in Scotland, Wales 
and Northern Ireland. Editorially, Newsbeat enhanced 
and amplified the view of those supporting Remain 



41

The News-watch record of BBC bias 

and did not subject such views and alleged related 
facts to due rigour. Conversely, opinions and alleged 
facts in favour of Leave were robustly scrutinised, 
made to look ignorant or contradictory, xenophobic or 
unfounded. In an immigration special from Wisbech, 
significantly more prominence was given to views 
favouring EU immigration, and the ‘fact checking’ 
sequence was similarly skewed about the economic 
contribution of EU incomers. Overall, Newsbeat gave 
biased ‘fact check’ assessments. It said that immigrants 
contribute more cash to the UK than they receive in 
benefits, and the impact on the UK of current levels 
of immigration was minimised. Opponents of current 
levels of immigration were cast as xenophobic and 
inward-looking, whereas those who approved of 
immigration were made to appear outward-looking, 
open and broad-minded.

Phase Four: Post-referendum
After the referendum, News-watch mounted a range 
of monitoring projects, including scrutiny of The Brexit 
Collection, Radio 4’s selection of special programmes 
in the aftermath of the vote; a six-month analysis of 
Today’s business news from June 24 until December 
22, the coverage by Today of the week in which Article 
50 was invoked; a long-term study of the coverage by 
Today of Labour and ‘left-wing’ support for Brexit; and 
finally, analysis of the BBC’s handling of EU content 
during the 2017 general election. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

42

The Brexit Collection
This was a selection by the BBC of 24 separate 
programmes (and seven programme strands) on 
Radio 4 which discussed Brexit, mainly broadcast after 
June 23, but some from before the vote. Overall, there 
were no attempts in any programme to explore the 
benefits of leaving the EU, but conversely Brexit came 
under sustained negative attack. This was reflected in 
the balance of contributions and comment contained 
within the items. Only 23 per cent of contributors in 
the programmes as a whole spoke in favour of Brexit, 
against 58 per cent in favour of Remain and 19 per 
cent who gave a neutral or factual commentary. Nine 
programmes and six features, amounting to 5 hours 20 
minutes of programming, were strongly anti-Brexit, 
contained unchallenged predictions that civil unrest 
and rioting were now on the horizon and cast the 
‘out’ vote in negative terms, inferring that the result 
had been a consequence of racism and xenophobia. 
The balance of programme guests in all of these items 
was strongly – and sometimes overwhelmingly – pro-
Remain. The items that were strongly anti-Brexit were 
editions of culture series Front Row, The Briefing 
Room, six editions of the feature Brexit Street on the 
news programme PM, one edition of A Point of View, 
How to Make a Brexit (a one-off documentary about 
Greenland’s exit from the EU), Farming Today, More 
or Less, The Food Programme, The Bottom Line and Call 
You and Yours. In some of these, the range of anti-
Brexit opinion was light years from any definition of 



43

The News-watch record of BBC bias 

‘impartiality’ and there was no balancing comparable 
pro-Brexit material.

Today’s business news
This extensive survey, covering from June 24 to 
December 22, found that the overwhelming editorial 
drive of business news on Today was to air sustained 
and multi-faceted pessimism about the immediate and 
long-term negative consequences of the vote to leave 
the EU. One measure was that of the 366 guest speakers, 
192 (52.5 per cent) were negative about the impact of 
the vote and only 60 (16.3 per cent) expressed opinions 
which were pro-Brexit or saw the post-referendum 
economic outlook as positive. Only 10 (2.9 per cent) 
of the business news interviews (from six speakers) 
were with supporters of withdrawal from the EU. 
Between them, the negative guests painted a picture of 
gloom, doom and uncertainty, of plunging economic 
prospects, of a collapse of consumer confidence, rising 
inflation, a drying up of investment, job freezes, of a 
drain of jobs from London to mainland Europe, skills 
shortages because of the ending of free movement, 
the introduction of tariffs, and endless, complex 
renegotiation. 

Article 50 coverage by Today
In the week of the filing of the UK’s Article 50 letter 
(March 29–April 4, 2017), Today broadcast six editions 
which contained almost five hours of material about 
the letter and its aftermath. This was almost half of the 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

44

available feature airtime – almost 10 times the long-
term average devoted to EU affairs. The programme 
coverage was strongly biased against Brexit and made 
special efforts to illustrate the extent to which leaving 
the EU could have catastrophic consequences for 
the UK. There was, by contrast, only minimal effort 
to examine the potential benefits. A measure of this 
overwhelming negativity was that only eight (6.5 per 
cent) of the 124 speakers who appeared over the six 
editions were given the space to make substantive 
arguments that the future for the UK outside the EU 
would yield significant benefits. The overall gloom 
was buttressed by the programme’s editorial approach. 
Presenters and correspondents, for example, pushed at 
every opportunity to illustrate potential (and existing) 
problems. At the same time, they were strongly 
adversarial towards Brexit supporters, but much less 
so to guests who advocated that the UK was, in effect, 
now staring down the barrel of a loaded gun. Problems 
that were deliberately pushed to the forefront included 
the wealth of the City of London being under threat, 
the creation of a ‘legislative soup’, the EU not agreeing 
with the UK’s preferred path of negotiations, and the 
possibility of exit talks extending up to 10 years. BBC 
‘fact-checking’, though presented as objective, was 
anything but. Chris Morris, the ‘fact checker’ was most 
focused on choosing topics that showed Brexit in a 
negative light, and failed at even the elementary level 
of pointing out that ‘EU money’ was actually provided 
by UK taxpayers.



45

The News-watch record of BBC bias 

Leave and the ‘Left’: 2002 to 2017
The BBC declares that it is committed to reflect ‘a 
breadth of diversity of opinion… so that no significant 
strand of thought is knowingly unreflected or under-
represented.’ This News-watch survey found that, of 
6,882 speakers on EU matters identified in 30 News-
watch reports over the 15 years, only 14 (0.2 per cent) 
were left-wing advocates of leaving the EU. These 
14 contributors delivered 1,680 words, adding up to 
approximately 12 minutes of airtime in 274 hours of 
EU coverage. One third of them came from a single 
531-word Gisela Stuart appearance on Today, in which 
her actual contribution in favour of leaving the EU 
amounted to just 49 words. So only 1,198 words across 
the entire 30 surveys came from left-wing speakers 
making any sort of case for withdrawal, an average 
of 86 words per contributor. In comparison, during 
the same period, strongly pro-EU Conservatives Ken 
Clarke and Michael Heseltine made between them 
28 appearances with contributions totalling 11,208 
words – over nine times the amount of space allocated 
to all left-wing withdrawalists – with an average 
contribution length of 400 words. BBC audiences were 
thus made fully familiar with right-wing reasons for 
Remain. They were, by contrast, kept in the dark about 
left-wing/Labour support for leaving the EU. Core 
left-wing arguments against the EU were ignored, for 
example: the EU’s prohibition of state aid to protect 
jobs, the threat to the NHS from the TTIP agreement, 
the EU’s treatment of the Greek socialist government 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

46

and people, unemployment in the eurozone, import 
tariffs for developing countries, and the belief that 
the EU has evolved into a ‘neoliberal marketplace’. 
Between 2002 and 2014, there were only four left-wing 
contributors who supported withdrawal in the Today 
programme’s EU output, adding up to just 417 words. 
There were more than twice as many appearances 
on EU matters in this period by the British National 
Party (BNP). In the 2015 general election campaign, 
despite the proposed EU referendum being a central 
issue, there was only one interview with a left-leaning 
advocate of withdrawal. During the referendum 
itself, there were only five contributions from Labour 
supporters of Brexit totalling 161 words (1 minute 31 
seconds) on BBC1’s News at Ten, and none at all on 
Radio 1’s Newsbeat. In the Radio 4 collection of post–
referendum programmes, The Brexit Collection, there 
were only two left-wing supporters of Brexit, and their 
contributions were minimal.



47

2
The BBC complaints procedure 

– unfit for purpose?

In its coverage of many subjects, it is obvious that the 
BBC is no longer neutral. A prime example of this 
is its coverage of climate change. In 2011 the then 
Corporation trustees declared that, because there was 
scientific ‘consensus’ on the subject, climate alarmism 
was justified,1 and those opposing this should only 
very rarely appear on BBC programmes. Another is 
immigration. The Corporation’s own internal ‘fact 
check’ unit has decided that the huge influx of people 
from the EU and around the world is of economic 
benefit to the UK, despite rafts of respected analysis 
which dispute this. And also, of course, the EU. BBC 
presenters and correspondents are disproportionately 
focused on demonstrating how massively complex 
the Brexit process is, and in presenting the Brussels 
perspective on the related negotiations. A measure 
of the BBC’s negative approach here is that in the 
Today programme’s business news coverage for six 
months after the EU referendum, only six of 366 guest 
speakers were known supporters of Brexit who made 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

48

contributions on that theme.2 At the same time, the 
Corporation has never presented a programme which 
has explored the potential benefits of leaving the EU. 

In its stance on such issues, the Corporation’s 
collective approach to the world – for whatever reasons 
– appears heavily skewed towards the opinions of the 
liberal left, with defence of the EU at the core. 

The BBC, of course, denies its bias. But it is on 
extremely shaky ground. On the one hand are its 
tendentious claims about climate change. This is 
symptomatic of how, on a range of controversial 
subjects, the Corporation has adopted opinions. On the 
other, it simply does not permit rigorous independent 
assessment of its output. 

Those making complaints against this overt 
partisanship of the BBC need a hard hat and a thick 
skin. It is a heavily rule-bound process, rigged in the 
Corporation’s favour. 

One immediate issue is the BBC’s fundamentally 
skewed approach to impartiality itself. Back in 2007, 
the BBC trustees formally codified that, although 
breadth of opinion is a vital ingredient in its output, 
the complexity of modern debate meant that minority 
views – at the BBC’s own discretion – should be afforded 
only ‘due impartiality’.3 In practice, this translates into 
those voices being virtually ignored. The impact was 
immediate in news coverage and in the reflection of 
this approach in other programming. Anyone who 
complained was told that they were wrong to be 
concerned; rejection of their views was justified. 



49

The BBC complaints procedure – unfit for purpose?

The formal rules also stipulate that only complaints 
about individual programmes and short items 
broadcast in the previous 30 days can be entertained. 
These absurd, unduly tight restrictions preclude 
detailed academic analysis of programme output – of 
which, more later. It boils down to the fact that the 
whole process is designed to brush complaints under 
the carpet rather than to deal rigorously, openly and 
honestly with bias issues. 

As the BBC Charter has a requirement for 
impartiality at its heart, this is a highly unsatisfactory 
approach. It is astonishing that Parliament renewed 
the Charter during 2015-16 without putting a more 
robust, independent and transparent process in place. 

One change is that Ofcom, the independent media 
sector regulator, has replaced the BBC Trust as the final 
court of appeal for complaints. But what stayed exactly 
the same is that almost all complaints must first go 
to the BBC, and the fact remains that the vast bulk of 
submissions are dealt with by the internal BBC process, 
with the Corporation as its own judge and jury. 

Going to appeal takes an extraordinary amount 
of preparation and understanding of due process. 
Most complainants do not have the time, resources or 
patience to persevere to the extent required. In turn, 
the entire BBC machine is attuned to finding every 
reason possible for turning complaints down. 

A measure of the inadequacy and unfairness of 
the current system is that only minuscule numbers of 
complaints are upheld. Between April 2005 and August 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

50

2015, the BBC received 2.1 million complaints from 
viewers and listeners. Only 3,335 were considered 
to have enough substance to reach the Editorial 
Complaints Unit (the highest level of the internal 
complaints process), and of these only 12 per cent 
(407) were partially or fully upheld, and only 6.4 per 
cent fully upheld. That adds up to only one upheld 
every nine days – from thousands of hours of output 
each week by the Corporation’s eight main radio 
and television channels and local radio network. Of 
course, not all of the complaints are of a high quality or 
soundly-based, but it is still an astonishingly high rate 
of rejection. The BBC adds another layer of obfuscation 
by publishing only limited details of its adjudications. 
Move along there, nothing to see.

Another aspect of complaints handling is that the 
BBC has two programmes which consider submissions 
from audiences. But both Newswatch (on television) 
and Feedback (BBC Radio 4) are presented by hosts who 
are deeply sympathetic to the BBC. They interview a 
succession of BBC executives and programme-makers 
who almost invariably trot out a variety of reasons 
why complainants are misguided, and contend that 
their submissions either ignore balancing material 
elsewhere, can be rejected under ‘due impartiality’, or 
are wrong. 

A defence used by the BBC in its overall strategy of 
telling the world it is not biased is annual market research 
polling designed by the Corporation to find out how 
‘trusted’ they are as a source of news. Rather predictably 



51

The BBC complaints procedure – unfit for purpose?

in a highly attenuated and fragmenting news supply 
and entertainment market, the BBC, as an organisation 
with £3.5 billion in resources and a powerful brand 
name used for decades, gains a high score.

But this proves nothing definite about impartiality. 
It is naïve and misleading of the BBC to project that 
the loaded questions of market research should do so. 
How do audiences judge? Most people dip in and dip 
out of coverage and see or hear only a fraction of what 
is actually broadcast. They do not keep track of what 
they hear and see, and so their responses to broadcast 
programming are impressionistic and reactive. It is 
arguable also that BBC news audiences are showing 
distrust by voting with their feet. Newsnight on 
BBC2, which once commanded a nightly audience 
of approaching 2 million, now attracts around only 
500,000 and is in continuing decline.4

Which leads to a vital point. The only reliable and 
verifiable way of monitoring impartiality in the news 
arena is to record a range of programming over a 
specified period, to transcribe all the relevant material 
gathered, and then to use a range of rigorous analytical 
techniques to work out patterns and conclusions. 
This is partially a ‘counting’ exercise (in tracking, for 
example, the number of speakers and the volume of 
material) but a key component is also looking, in the 
context of the numbers, at the nature of individual 
contributions and overall editorial approach. 

This is how university media studies departments 
throughout the world approach the assessment of 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

52

broadcast media content.5 The BBC trustees who 
regulated the Corporation between 2005-16 also 
relied on such content analysis from Cardiff and 
Loughborough universities, to establish that output in 
key areas such as the coverage of science and the use of 
statistics was properly impartial.6

Yet the senior management of the BBC news 
department now actively rejects such an approach. The 
BBC relies instead purely on its own internal judgment, 
carried out using methodology it has never clearly 
disclosed, to decide whether content is balanced. This is 
augmented by various senior BBC presenters who declare 
in press articles that they know that the Corporation’s 
output is free from bias and properly pitched. One of the 
latest to do so was Today presenter Nick Robinson. In the 
Radio Times in April 2017, he invoked ‘due impartiality’ 
to rail against those who claimed that post-Brexit 
coverage of the EU was skewed.7 But how he arrived at 
his judgment was not disclosed. 

Back in 2005, a report into the BBC’s EU content by a 
panel chaired by former cabinet secretary Lord Wilson 
of Dinton found that there was bias, and ignorance 
internally about this. His report recommended that 
in order to remedy the defects, rigorous internal 
monitoring using academic principles should be 
undertaken. The news department, in its formal 
response, agreed that this would subsequently happen. 

But nothing of this internal monitoring was ever 
published – if, indeed, it ever took place. A decade later, 
in 2015, the most senior BBC editorial staff confirmed 



53

The BBC complaints procedure – unfit for purpose?

to the Commons European Scrutiny Committee that 
all such efforts had been abandoned because they were 
believed to be impractical and too expensive. They 
said that other unspecified and undefined internal 
reviews, supervised primarily by individual editors, 
were instead relied upon.8 

Over the years, News-watch has attempted to 
engage with the BBC about the findings of its EU 
content surveys. It has been a highly frustrating and 
negative process. The Corporation has only ever 
formally considered one of the 38 News-watch reports. 
In 2006-7, while Michael Grade was BBC chairman, 
the Editorial Standards Committee (ESC) of the BBC 
Trust ordered a response to the News-watch Winter 
2006 report, which monitored 84 editions of Today 
and had found there had been too few eurosceptic 
speakers, a poor understanding of the eurosceptic 
case, little exploration of the withdrawal perspective 
and a generally low level of coverage of EU issues, 
amounting to ‘bias by omission’. The ESC response 
was an almost comical whitewash. The inquiry was 
conducted by a biased ‘independent’ adjudicator (who 
had been a BBC news executive for 19 years), and he 
used highly questionable methodology, distorted the 
News-watch analysis and findings, and then relied 
for much of his own counter-evidence on the (clearly 
skewed) opinions of BBC senior news personnel.9 
It was the demonstration of precisely the skewed 
institutional mindset which Lord Wilson’s report of 
the previous year had warned against. 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

54

All the other reports have been formally submitted 
to the BBC but there has been no detailed response 
to any of them beyond pledges that they would be 
circulated internally. 

Another measure of the overwhelming negativity 
involved in the BBC complaints process can be found 
in the Corporation’s response to a News-watch 
complaint in 2013. On January 23 of that year, David 
Cameron announced his pledge to hold, after the next 
general election, a referendum on the UK’s continued 
EU membership. That evening, Newsnight on BBC2 
broadcast a reactive programme which featured 18 
supporters of remaining in the EU and only one who 
wanted to leave. News-watch, backed by a cross-party 
group of MPs concerned about BBC bias, submitted 
a complaint under the BBC’s formal procedure. The 
matter was eventually considered by the Editorial 
Standards Committee, but it ruled that the programme 
was not in breach of impartiality rules. It came to this 
view on the grounds that it had not been a major news 
event (which would be governed by special conditions 
of impartiality), that an edition of Newsnight six weeks 
previously had contained supporters of withdrawal, 
and that the aim of the January 23 programme had 
been simply to explore elements of the reaction to 
David Cameron’s speech – and most at Westminster 
supported remain. 

As in 2007, the defence amounted to preposterous 
stone-walling. For example, the earlier Newsnight 
edition cited by the BBC did include limited opinion 



55

The BBC complaints procedure – unfit for purpose?

in support of leaving the EU, but the programme as a 
whole was strongly biased in favour of Remain. There 
was no way it properly ‘balanced’ the January 23 
edition. Further, the ESC’s denial that Mr Cameron’s 
speech was a major news event flew in the face of basic 
common sense: newspapers the following day carried 
dozens of pages of news reports and analysis. No 
appeal was allowed.10

The third major instance of the BBC’s inept handling 
of matters in this arena is chronicled in Impartiality at 
the BBC?, a News-watch paper published by Civitas 
in 2014.11 The background here was that in 2012 the 
BBC Trust commissioned television executive Stuart 
Prebble to investigate whether the BBC’s coverage 
of EU affairs was properly balanced. As part of 
the process, the Cardiff School of Journalism was 
commissioned to conduct a content survey. Prebble 
duly gave the EU coverage a clean bill of health, but 
News-watch established that his conclusions were 
simply wrong. First, the Cardiff survey on which he 
relied was riddled with rudimentary methodological 
and sampling errors. Its claim that EU reporting was 
impartial was not in accord with the data. Second, 
Prebble also brought into his report unsubstantiated 
(and demonstrably wrong) ‘evidence’ from BBC staff, 
that other elements of EU content outside the Cardiff 
sample were properly impartial. And third, Prebble 
was not, as was claimed by the BBC, ‘independent’ in 
his outlook. He had close, long-standing professional 
ties with David Liddiment, the then BBC trustee who 



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

56

had appointed him to conduct the review. Prebble’s 
subsequent approach to his task underlined that he 
was anything but ‘independent’ in the way he reached 
his conclusions. 

Taken together, the above boils down to the fact 
that while the BBC, according to its Charter, must be 
impartial in its news coverage and programming, its 
approach to this is overly defensive and shot through 
with incompetence and conflict of interest. The 
primary drive seems to be to reject as many complaints 
as possible – to the extent of farce – and to protect the 
BBC at all costs. The BBC complaints procedure itself 
is far too narrow in what it allows to be submitted and 
not fit for purpose. At the same time, the Corporation’s 
high command will not allow any other form of 
investigation into its output. 

The one glimmer of hope as things currently 
stand is that Ofcom will adopt a more robust and 
genuinely independent approach to dealing with 
complaints about the BBC. But this avenue is as yet 
untested. A concern here is that many members of the 
Ofcom Content Board have worked for, or have close 
connections with, the BBC.12 



57

Conclusion

The deluge of EU-related bias chronicled by News-
watch is incontrovertible evidence of very fundamental 
problems in the BBC’s approach to impartiality. 
Throughout the 18 years of monitoring, despite opinion 
polls showing strong and often majority support 
for leaving the EU, the BBC has effectively ignored 
the findings and carried on regardless in seriously 
under-reporting – and at times ignoring – the case for 
withdrawal. As moves towards Brexit grind forward, 
the fingers-in-ears approach continues, with Europe 
editor Katya Adler leading the charge of Corporation 
journalists seemingly focused on the perspective and 
interests of Brussels more than those in the UK who 
voted decisively in favour of leaving the EU.1

The experience of News-watch is that the BBC 
is obstinately determined not to consider properly 
its findings, and – despite promises made to Lord 
Wilson of Dinton – will not conduct its own equivalent 
research, but has nonetheless formally dismissed the 
News-watch evidence (without any of their own) as 
‘defective and loaded… (and) would not pass academic 
scrutiny’.2



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

58

News-watch would welcome an honest, robust 
debate by the BBC about its approach and methodology, 
but the BBC’s only consideration of its findings was 
conducted – as outlined above – on a farcically rigged 
basis by one of its own former staff. 

The BBC has been telling News-watch that it should 
abandon detailed academic research and stick to 
the rules, submitting instead complaints under the 
rules of the Complaints procedure – that is, on single 
programme items. The snag here is that when News-
watch has done so, as happened with the Newsnight 
edition of January 23, 2013 outlined above, the BBC 
approach was also severely biased. 

What all of this shows is that the Corporation is 
impervious to all complaints in this domain. The 
complaints procedure is hopelessly unfit for purpose. 
The one glimmer of hope is that Ofcom might adopt a 
different approach. Evidence of their approach from 
December 2017 (as this paper was being finalised) 
suggests not, however. It may well be that in the 
face of this bloody-minded intransigence, something 
more radical – such as a judicial review of the entire 
complaints process – might be the only way forward to 
remove this endemic, sustained, pro-EU bias. 



59

Notes

Foreword

1 	 BBC News Coverage of the European Union: Independent Panel 
Report, January 2005, (Wilson report) p. 3.

2 	 Wilson report, p. 4.
3 	 Aitken, R., Can We Trust the BBC?, London: Continuum, 2007, 

p. 80.
4 	 In Aitken, p. 81.
5 	 In Aitken, p. 81.
6 	 In Aitken, p. 82.
7 	 In Aitken, p. 83.
8 	 In Aitken, p. 95.
9 	 In Aitken, p. 95.

1.	 The News-watch record of BBC bias

1 	 According to Ipsos Mori, in 1999, most voters favoured 
withdrawal: 
http://theconversation.com/polling-history-40-years-of-british-
views-on-in-or-out-of-europe-61250

2 	 A transcript of the programme can be found here: 
http://isthebbcbiased.blogspot.co.uk/2017/11/its-fair-comment-
to-make.html

3 	 This can be found here: 
http://news-watch.co.uk/monitoring-projects-and-reports/



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

60

4 	 The shockingly biased contribution is outlined in detail and 
put into context on the News-watch website in a blog: 
http://news-watch.co.uk/back-to-the-future-the-bbcs-attacks-
on-eu-withdrawal/

5 	 Daniel Boffey and Toby Helm, ‘56% of Britons would vote to 
quit EU in referendum, poll finds’, The Observer, 17 November 
2012: https://www.theguardian.com/politics/2012/nov/17/eu-
referendum-poll 

6 	 Toby Helm, ‘Shock four-country poll reveals widening gulf 
between Britain and EU’, The Observer, 1 December 2013: 
https://www.theguardian.com/world/2013/nov/30/shock-poll-
reveals-gulf-britain-eu-france-germany-poland-hostile

7 	 David Keighley, EU Referendum Blog, 14 May 2016: 
http://news-watch.co.uk/referendum-blog-may-14/

8 	 News-watch, ‘Mardell: Anti-Brexit bias continues’, 4 May 
2016: http://news-watch.co.uk/eu-globe/

9 	 David Keighley, ‘Mark Mardell wins Vince Cable award for 
balanced reporting as Germans warn of Brexit “nightmare”’,  
30 May 2016: http://news-watch.co.uk/mark-mardell-wins-
vince-cable-award-for-balanced-reporting-as-germans-warn-
of-brexit-nightmare/

2.	� The BBC complaints procedure – unfit for 
purpose?

1 	 BBC trustee Alison Harding issued a press release in July 2011 
stating that it was 90 per cent likely that climate change was 
caused by humans and that this had moved from ‘opinion to 
fact’: http://www.bbc.co.uk/blogs/bbctrust/entries/a9d7d52e-
bcf8-432d-af1f-60d82397a7fd

2 	 This picture is outlined in News-watch report ‘ The BBC 
and Brexit: Analysis of the Business News on BBC Radio 4’s 
Today Programme’: http://news-watch.co.uk/wp-content/
uploads/2017/03/News-watch-Business-News-Survey-.pdf

3 	 This was codified and formally adopted after the BBC trustees 
commissioned a report called ‘From See-Saw to Wagon Wheel’ 
(a metaphor for how debate now occurs) from former BBC 



61

NOTES

producer John Bridcut: http://www.bbc.co.uk/bbctrust/news/
press_releases/2007/impartiality.html

4 	 Alexia James, ‘Newsnight’s Inexorable Decline’, Country 
Squire Magazine, 14 December 2016: https://countrysquire.
co.uk/2016/12/14/Newsnights-inexorable-decline/

5 	 An overview of the approaches and complexities involved is 
here: https://en.wikipedia.org/wiki/Media_bias

6 	 The various reports can be accessed here: http://www.bbc.
co.uk/bbctrust/our_work/audiences/editorial.html

7 	 Sam Blewett, ‘BBC “bias” in Brexit coverage defended by 
former political editor Nick Robinson’, The Independent, 3 April 
2017: http://www.independent.co.uk/news/media/bbc-brexit-
bias-nick-robinson-defend-broadcaster-a7665316.html

8 	 See report of the of the committee’s proceedings by Craig 
Byers: http://news-watch.co.uk/bbc-news-chiefs-claim-that-
monitoring-for-political-bias-is-very-unhelpful/

9 	 A full analysis of his approach can be found at p.7 in the 
News-watch submission on complaints procedure reform 
to the Department of Culture Media and Sport: http://news-
watch.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/News-watch-
submission-to-DCMS.pdf

10 	The full saga can be read on the News-watch website. Details 
can also be found in the News-watch DCMS submission: 
http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2015/10/News-
watch-submission-to-DCMS.pdf

11	 David Keighley and Andrew Jubb, ‘Impartiality at the 
BBC?’, Civitas, April 2014: http://www.civitas.org.uk/pdf/
impartialityatthebbc.pdf

12	 The composition in October 2016, with 10 of the 13 linked 
to the BBC, was chronicled here: http://news-watch.
co.uk/?s=Ofcom+



THE BRUSSELS BROADCASTING CORPORATION?

62

Conclusion

1 	 David Keighley, ‘EU’s Brexit “wall of silence” goes 
unchallenged’, The Conservative Woman, 21 November 2017: 
https://www.conservativewoman.co.uk/david-keighleys-bbc-
watch-eus-brexit-wall-silence-goes-unchallenged/

2 	 Quoted in Oliver Rudgard, ‘BBC invited a third more pro-
EU than Eurosceptic speakers to appear during election 
campaign, report claims’, The Daily Telegraph, 22 October 2017: 
http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/22/bbc-invited-
third-pro-eu-eurosceptic-speakers-appear-election/. See also 
News-watch’s reaction: David Keighley, ‘Soros attack dogs 
join the fray over BBC’s Brexit bias’, The Conservative Woman, 
28 October 2017: https://www.conservativewoman.co.uk/
david-keighleys-bbc-watch-soros-attack-dogs-join-fray-brexit-
bias/



63

The BBC complaints procedure – unfit for purpose?



	 Email: books@civitas.org.uk
Institute for the Study of Civil Society	 Tel: 020 7799 6677
55 Tufton Street, London SW1P 3QL	 Web: www.civitas.org.uk

£4
978-1-906837-94-5

F
or at least the past two decades, opinion polls have shown a large number 
of voters have wanted the UK to leave the European Union. When the 
question was finally put in the June 2016 referendum, the electorate voted 

to do just that by a margin of 52 per cent to 48 per cent. Yet the clear preference 
of a large section of the population for withdrawal, and the reasons for so many 
people taking this stance, have been marginalised in the BBC’s coverage of EU 
issues for most of the past 20 years.

This is borne out in this latest detailed analysis of BBC news and current affairs 
output dating back to 1999. During that time only a tiny fraction of guests on the 
BBC’s flagship news programmes have been supporters of the UK’s withdrawal 
from the EU. At the same time, there has been a longstanding reluctance to even 
probe the question of whether Britain should leave the EU and what opportunities 
it might offer. Instead, coverage of the EU has usually been presented through the 
prism of party politics, particularly those of the Conservative party. 

Left-wing advocates of leaving the EU have been given even less air-time, with 
Labour eurosceptics barely featuring on BBC news programmes throughout the 
period, including during the referendum. Core left-wing arguments against the 
EU – over its prohibition of state aid to protect jobs, the threat to the NHS from 
the TTIP agreement and the belief that the EU has evolved into a ‘neoliberal 
marketplace’ – have been largely ignored.

These findings are based on a review of 18 years’ worth of analysis by the media 
monitoring organisation News-watch. Since the European Parliament elections in 
1999 it has compiled 38 reports based on 8,000 programme transcripts covering 
almost 300 hours of EU content. It is believed to be the largest systematic media 
content analysis project ever undertaken. The overview provided here is an 
indictment of the BBC’s failure to incorporate the views of those who desired to 
leave the EU into its news output. 

ISBN 978-1-906837-94-5


