
 1 

Minotaur Media Tracking - Point by Point Response to the Keith Bowers Report  

 

 

 

“David Keighley says that Minotaur’s reports are independent and rigorous, and that 

the company has other clients apart from Lord Pearson.” p.7 

 

The insinuation is that Minotaur may not actually have other clients.  This is a fact which could 

have easily been checked and verified, with work undertaken for the Conservative Party, 

Migration Watch, the CPS and the Daily Telegraph.  The sentence formulation means that 

even before the criticism of Minotaur’s work begins, doubt is already cast.  Why not simply 

say “David Keighley says that Minotaur’s reports are independent and rigorous. The company 

has other clients apart from Lord Pearson”? 

 

“It is beyond the scope of this advisory note to test in precise detail all the various 

information and calculations involved in producing the Minotaur report”. p.10 

 

Is it beyond the scope because of time, funding, available staff or its remit?  Much of the later 

criticism rests on the precise methodology employed by Minotaur, but there seems an inability 

to engage with this central facet of the work, because of issues which are purely logistical.   

 

“This would not only take an enormous amount of time but would also involve needing 

to have widespread access to Minotaur’s statistics and modus operandi.”p.10 

 

All Minotaur’s statistics are readily available in the reports produced for Global Britain.  If Keith 

Bowers was missing any of these reports, they could have been easily provided had he asked 

for them.  The same is true of any information from the Minotaur database which he might 

have found useful.  Indeed, the query he requested on guest speakers during the Winter 2006 

Minotaur Survey was undertaken and returned to him within 24 hours, at no cost to either him 

or to the BBC.   

 

With regards to Minotaur’s modus operandi, Mr Bower was provided with a broad overview of 

Minotaur’s methodology, which he quotes extensively on pages 11 and 12.   

 

Certain statistical processes are not reprinted in exhaustive detail in each report, to ensure 

readability and avoid repetition – this was, after all the 30th survey.  Mr Bower says that he 

had consulted “all the previous Minotaur reports on Today and other BBC output” – as such, 

we believe that all elements of the Minotaur methodology are explained in detail within this 

continuum.   

 



 2 

The notion that it would take an ‘enormous amount of time’ to test Minotaur’s findings is 

puzzling.  During a survey, by far the most time consuming element is listening to the full 

three hour programme each morning and completing the transcripts of relevant items. 

 

During Mr Bowers’s investigation, full monitor log sheets and transcripts were available for 

inspection, and audio recordings were also on hand.  To listen to all the EU reports broadcast 

during the thirteen week survey back to back would take approximately five hours.  And 

although additional time would be needed to work out the statistics, it is difficult to see, how 

this process could be considered time consuming.  Although the study of 238 hours of 

programming might at first appear daunting, Minotaur would have been more than happy to 

assist Mr Bowers in his investigations, and finds it disappointing that we were not given this 

opportunity.   

 

“The Minotaur reports tend to be linked to EU summits which happen at least twice a 

year.  Monitoring periods since autumn 2003 have varied between nine and sixteen 

weeks. David Keighley says this variation is for logistical reasons. This may mean a 

slight discrepancy in like for like comparison but Minotaur is confident that the broad 

picture achieved is pretty much the same.  On average the Minotaur reports cover 

around six months of Today output in any given year.”  P.12 

 

Mr Bowers fails to mention the 47 weeks continuous monitoring of the Today programme 

which took place between autumn 2002 and summer 2003.  As far as we are aware, this 

remains the longest continuous monitoring exercise ever undertaken, anywhere in the world.    

 

“To that end I genuinely feel that it’s not realistic to expect a news programme to 

devote a set percentage of its output to any given subject over a series of three-month 

survey periods” Gavin Allen, Today Editor, p.13 

 

Minotaur has never advocated a set quota for EU coverage within the Today programme.  

What we have been interested in is the change over time and why these changes occur.  We 

appreciate that many different issues are competing for space, and consideration is given to 

the particular ‘mix’ of the programme and its balance between ‘lighter’ and more serious 

material.  However, a cornerstone of Minotaur’s methodology is that each edition is listened to 

in its entirety, which allows EU coverage to be analysed in its wider news context.   

 

 

“So a selected snapshot of three months coverage may well suggest a limited number 

of stories on the Constitution. But another snapshot – take the past three months for 

instance – might suggest a different story.” Gavin Allen, Today Editor, p.13 

 



 3 

This is a recurrent BBC argument: if only different survey period had been chosen, there 

would have been more extensive or detailed coverage; if a wider range of programmes had 

been monitored, then there would have been more balance in speaker numbers.  These sorts 

of arguments are difficult to refute, because the data from outside the confines of a particular 

survey is not available, either from Minotaur, or from the BBC.  But just as there may have 

been more stories elsewhere, there could easily have been fewer.  Minotaur gathered 

information from almost a full year of the Today programme in 2002-2003 – which the report 

neglects to mention.   

 

“It is also worth bearing in mind that the Minotaur reports do not examine how other 

parts of the BBC covered the EU in this particular monitoring period or indeed how 

other media reported on it.”  

 

This statement appears to refer to the pilot project undertaken by Minotaur in June 2000, at 

which time Minotaur was in the process of developing and refining the analytical techniques 

and statistical instruments which it uses today as a matter of course.  During this pilot report, 

the main focus was on certainly on the Today programme, however, the main report refers on 

many occasions to the daily log of the broadsheet press which was undertaken concurrently:   

 

“On the following day, June 7, the broadsheets were teeming with stories about Europe, as outlined in the 

daily log: 

  

“Another rich variety of EU-related stories in the national press: the head of the Post Office regulators 

arguing that he favoured a more open EU market in postal services (FT p8 7/6); Chris Patten acting to 

refocus EU foreign policy and to “assert Brussels’ authority over the EU’s foreign policy”(FT p12 7/6); an 

editorial calling for the ECB to be “unfashionably bold” in raising Euro-zone interest rates (FT p24 7/6); 

Euro-sceptic MPs in the Tory party planning to rebel against the official party line to fight the next general 

election of a “never” join the Euro platform (Independent p1 7/6); proposals to give MEPs a salary of 

£63,000 in return for a tighter expenses regime (Independent p18 7/6, Guardian p15 7/6, editorial Daily 

Express 7/6); the government accepting a new European race directive that reversed the burden of proof in 

discrimination cases (Daily Telegraph p2 7/6); a poll commissioned by the Tories showing that voters in 

Labour ministers’ seats were strongly opposed to the Euro (Times p14 7/6); John Major attacking 

“seditious” calls by some Tories to quit the EU (Guardian p11 7/6): the new Lord Chief Justice predicting 

that European Convention on Human Rights “will probably strip the Home Secretary of his powers to rule 

that the very worst of murderers should never be freed” (Daily Mail p12 7/6); profile of Tony Blair caught 

in the middle of the Euro debate being conducted by “dinosaurs” (FT p10 7/6)” 

 

 

Keith Bowers’s wording here is vague – he speaks of ‘reports’ in the plural, but a ‘monitoring 

period’ singular, and as such it is not clear whether he is speaking only about the June 2000 

Minotaur survey.   



 4 

 

To be clear, Minotaur often examines how EU stories are reported elsewhere in the BBC, in 

the national press, and online.  Monitoring is regularly extended to include other BBC outlets 

when a significant EU story emerges.  In winter 2006, for example, monitoring was extended 

to cover other BBC broadcast news outlets to assess coverage of Nigel Farage’s election as 

UKIP leader for a 48 hour period, but the story was not covered in any other outlet.  During 

major events, such as the general elections in 2001 and 2005, and the European elections in 

1999 and 2004, a whole raft of programmes was monitored for much longer periods. 

 

I am not in a position to compare in detail all the competing demands on Today’s 

agenda over these years – both about the EU and other stories. However, it might be 

worth briefly considering some possible explanations for the variance in the volume of 

EU related material as highlighted by Minotaur. p.16 

 

Keith Bowers goes on to list some of the possible explanations for increased amounts of 

coverage in previous Minotaur surveys.   Minotaur concurs with many of his findings - since 

we were well aware of these significant EU events, and their implications for the wider airtime 

figures, and discussion of these factors appears in every individual report to date.   

 

Minotaur has noted time and again that these figures are ‘the bluntest of statistical 

instruments’, and are fully aware of their limitations.  If these figures were the only things 

produced then this would raise clear concerns.   But in actual fact, the overall airtime 

proportions for the survey are regularly broken down into weekly totals, and figures for 

specific events which can then be compared with similar key events that have occurred in the 

course of previous surveys.   

 

It is unfortunate that the time and resources were not made available to enable Mr Bowers 

corroborate the wealth of detailed statistical information Minotaur’s has amassed over the 

past eight years.   

 

Without any of his own statistical data, this section can only be, at best, supposition.  Mr 

Bowers posits that the airtime figure of 8.2% may have been ‘explained, at least in part, by 

additional interest in EU affairs because this was the time of the UK presidency’.  But he is 

unable to produce any documentation to show precisely how many of the reports were 

directly related to the British presidency, or the ‘additional interest’ caused by it.    

 

He also makes the point that since the 9/11 attacks in 2001 a significant part of the news 

agenda has been devoted to the ‘war on terror’ – yet the airtime figures presented in the table 

cover only the period after 2002 – when the Minotaur database was established and the first 

long-term monitoring projects began.   Indeed, the Winter 2006 report notes that in response 



 5 

to news that the Today programme had lost 451,000 listeners in the last year, and a quarter 

of a million in the last quarter alone, the BBC had suggested ‘a lack of news’ was to blame.  It 

continues: 

 

If this ‘slow’ news period continued through the third and fourth quarters – and empirical 
evidence would suggest that it did – it offers another possibility: the fall in listening 
figures is itself responsible for the shift in Today’s priorities. EU coverage may have 
been reduced because editors and producers were selecting stories and issues which 
might help stem the tide of departing listeners - at the expense of those areas of the 
news considered complex, difficult, or unpopular with audiences.  In the past, one of the 
programme’s main EU correspondents has openly called EU politics ‘dreary’ on air, 
suggested that his audience might ‘turn over and go back to sleep’, and proposed a 
new collective noun: ‘a depression of summits’. Such displays of ennui towards the 
European Union’s political processes have become less common since the publication 
of the Wilson Report, but it could be that these attitudes survive and are simply being 
expressed less overtly - either by covering EU politics in a very superficial manner, or 
ignoring them altogether.  

 

 

There may be other ways of looking at this figure. For example, another way of 

expressing the 3.3 minutes airtime figure could be to say that it is roughly the 

equivalent of one short item a day. That may be regarded by some as giving a 

misleading impression. However it could also be argued that expressing these totals 

as percentages may also be misleading. It is the case that there can be more than one 

way of presenting the raw data of the number of Today’s items about the EU. p.19 

 

 

Each report contains a full and detailed breakdown on the total number of Today’s 

programme items that contain an EU-dimension.  These are then divided further, into specific 

numbers of bulletin items, newspaper reviews, and ‘features’.  The Minotaur report for Winter 

2006 reads: 

 

Between 11 September and 16 December 2006, Today broadcast 138 EU-related 

items. There were 34 bulletins items, 12 mentions in the programme’s newspaper 

review section, and 92 ‘features’, with a combined duration of 275 minutes. In addition, 

there were 21 marginal or passing mentions of the EU. 

  

Minotaur fails to understand why ‘a rough equivalent’ would need to be used here at all, when 

the exact figures are presented so clearly in the report.  It is simply another, more limited way, 

of expressing the figures.  Whatever the terms used, the ultimate question remains:  why was 

there only the equivalent of ‘one short item per day’ on the programme in Winter 2006, when 

in June 2006, there had been the equivalent of ‘3.7 short items’ per day? 

 

 



 6 

In 2006 the Today programme ran a listener vote at Christmas time as to which law 
listeners wanted to see repealed – The European Communities Act came fourth with 
29.7% of the vote. p.20 
 
This is factually incorrect.  In the Today Christmas Repeal the European Communities Act 

was the second most popular choice amongst listeners, as the section reprinted from the 

Today website shows: 

 
 

The winning law that you want repealed is: 

 
The Hunting Act with 52.8%   
 
Dangerous Dogs Act: 1.6%  
Serious Organised Crime and Police Act : 6.2% 
Human Rights Act: 6.1%  
European Communities Act: 29.7% 
The Act of Settlement: 3.6% 
 
(http://www.bbc.co.uk/radio4/today/vote/2006vote/vote_index.shtml) 
 

 

The results of the poll were also discussed at length some length in the New Years Day 

edition of the programme, on New Year’s Day.  It is unclear as to why Mr Bowers made this 

error.  Either he assumed the list of runners up was printed in descending order, or he was 

given access to the BBC’s internal records which were inaccurate.  Either way, this 

demonstrates a careless approach to checking and verifying figures. 

 
 
The issue in this case is whether there was an appropriate level of coverage on the 

Today programme of European structural issues so as to achieve due impartiality in 

the Today coverage of Europe - bearing in mind that the structure of Europe is a 

politically controversial issue. Minotaur’s figure is 0.7, though it is hard to verify the 

calculations behind it. p.21 

 

Once again, Mr Bower made no attempt to verify Minotaur’s calculations behind this figure.  

Had a request been made, Mr Bowers could have easily been provided with details of those 

reports had been counted as being concerning the structure and future direction of the EU as 

an institution, and those which were concerned with its day to day business, including its 

legislation and directives.   Obviously, attempting to categorise certain reports can at times be 

problematic, and there are always grey areas.  But once he was in receipt of these figures, 

Minotaur would have been happy to discuss any of the individual reports in detail, and explain 

why particular decisions had been taken.   

 

 

European Union news was often presented in sections of Today with the fewest 

listeners – between 6am and 7am, suggesting an editorial mindset that the EU affairs 



 7 

were of secondary importance . . . The Today programme says that the 6am to 7am slot 

is very important and it does not regard it as a dumping ground for unpopular items. 

Indeed, it is seen as an important briefing hour. 

 

That the first hour of the weekday programme has the fewest listeners is incontrovertible -

however important the programme makers believe this slot to be.  The propensity to position 

EU items outside ‘peak time’ has other implications, particularly for those accessing the 

programme online:   

 

Since May 2006, the first hour of the programme has been split into two half hour 

segments of audio, known collectively as ‘Today’s briefing hour’. Unlike in the rest of 

the programme, the individual items in this sequence are not listed, meaning that 

visitors cannot see the content. As a result, they would not have been aware of many 

EU-related features.  

 

 

Minotaur’s broad quantitative assessment that EU-related items were often presented 

in the 6am to 7am slot appears to be correct, though there are also many examples 

when they featured elsewhere in the programme. P.22 

 

The graph by Minotaur published as part of the Winter 2006 survey shows the amount of 

airtime per available half hour segment, as a proportion of the total available airtime in that 

segment over the whole 14 weeks.  The figures take into account that there are differing 

amounts of actual airtime available in each slot, and that the programme is only two hours 

long on Saturdays.    

 

The original Minotaur graph appears below, with an overlay showing broad listening patterns 

for Today, as referred to by Mr Bowers in his report.    

 

 



 8 

 

 

 

His assertion that there were ‘many examples when [EU reports] featured elsewhere in the 

programme’ is irrelevant.  Minotaur at no stage made the point that there were no EU items 

broadcast in ‘peak time’ – just that there were fewer as an overall proportion of available 

airtime. 

 

Today is a busy programme with limited space and the placing of items in the running 

order is a complex business with many variables from day to day. The placing of items 

such the Bulgarian and Romanian accession to the EU is a matter of editorial choice 

on the day.  Items on this subject have appeared in peak time on Today. On the day 

Bulgaria and Romania joined the EU on 1 January 2007 there were three items about 

the accession between 7am and 8.30am. p.23 

 

Once again, rather than focusing on the period that was actually monitored, the suggestion 

here is that coverage was much more thorough outside of the survey period, in reports that 

Minotaur did not have the chance to assess and critique.   

 

Had Minotaur been monitoring on New Year’s Day, then the point would have been made that 

the Christmas and New Year period is atypical for Today, with fewer hard news stories on the 

agenda.  In addition, there are also presumably fewer listeners on the 1 January than on a 

usual Monday morning.  

 

Certainly when Minotaur has previously monitored the programme on New Years Day, there 

have been significant anomalies:  In its New Year’s Day programme in 2002, for example, 



 9 

Today devoted 86 minutes to coverage of the introduction of euro notes and coins in just a 

single edition of the programme; 22 out of 33 feature reports on that day had focused on the 

euro launch, with a generous proportion of the newspaper reviews and bulletins also given 

over to this issue.  This equates to almost a third of the EU airtime broadcast during the whole 

14 weeks of the Today programme between September and December 2006 in just one 

single edition.  In these terms, the three reports given over to Bulgaria and Romania joining 

the EU were hardly significant.   

 

 

Minotaur believed the coverage of the Turkish issue was patchy and unsatisfactory . . .  

An alternative perspective on this output could be that the coverage of Turkey at this 

time fulfilled the call by the Wilson Report for more EU-related items to be discussed 

outside the Westminster prism. p.24 

 

The Wilson Report said that ‘the dominance of Westminster politics, both in the structure of 

BBC News and in the allocation of air-time, leads to distorted reporting of the EU.’  However, 

it did not suggest that Westminster politics should be removed from the equation completely –

if this was to occur, then a similar imbalance is created in favour of non-Westminster 

perspectives.   

 

It can be difficult to pick one’s way through the language that is used about the EU. For 

example, both europhile and eurosceptic can mean different things to different people 

and the use of these labels can in failing to capture the nuance of different 

perspectives be misleading . . . The table lists people according to either their 

structural views about the EU or their views on day to day legislation This may create a 

misleading impression when these individual components are put together to create a 

headline figure. p.27 

 

As with the broad airtime percentages, the speaker proportions are an attempt to distil a wide 

variety of contributions by guest speakers to the EU debate.  Certainly, Minotaur has always 

been fully aware of the limitations – within the table presented, a single sound-bite 

contribution counts for as much as full scale interview.  Similarly, a guest speaking against 

one particular piece of EU legislation counts for as much as a fifteen minute interview with the 

foreign secretary or his shadow.   This point has been made repeatedly.   

 

But Minotaur realises that when its research is used in practice, these headline figures are 

sometimes taken in isolation, to critique the Today programme’s editorial policy.  They 

operate as an easy-to-digest indicator of deeper editorial imbalances, which can only really be 

explained in their full subtlety by the reports in their entirety.   

 



 10 

The pro-EU column for example raises questions. For example, ten appearances by EU 

commissioners or other spokesmen are placed in this column. These guests usually 

appeared to talk about some aspect of policy they were responsible for. Not everyone 

might agree that this automatically means that using them as interviewees equated to 

conveying a pro-EU line. p.27 

 

Minotaur would certainly accept that contributions made by both pro and anti EU speakers are 

often subtle, and are not always clear expositions of the wider philosophical debates 

surrounding the EU’s direction.  On some occasion the programme balanced EU 

representatives with sceptical guest speakers, but elsewhere the sceptical perspective only 

emerged by way of devil’s advocate questioning.     The ten speakers referred to by Mr 

Bowers discussed a variety of policy areas, and full details of their contributions are outlined 

in detail at the end of this summary.  They included Benito Ferroro-Waldner calling for an EU-

wide migration policy, two interviews with Peter Mandelson talking about world trade, and a 

‘pre-buttal’ by EU vice president Siim Kallas of the refusal by EU auditors to sign off the 

accounts for the twelfth year in a row.   

 

As the table demonstrates, there is nothing ‘automatic’ about the categorisation of EU 

speakers – indeed during the Winter 2006 survey one EU representative spoke against the 

EU, and one offered a neutral perspective. 

 

In addition, two Liberal Democrat appearances were placed in the pro-Euro (sic) 
column. Both were made by Baroness Ludford MEP, who twice spoke about the same 
issue - rendition flights.  This would seem to be another case in which not everyone 
would agree with Minotaur’s classification. Baroness Ludford was not speaking about 
the structural future of the EU or espousing federalism but addressing a specific area 
of policy. She was also not necessarily speaking primarily in favour of any EU 
legislation.  p.27 
 
 
Baroness Ludford’s spoke specifically about ‘the reputation of Europe’ in her contribution, and 

implied that the EU had a role to play over and above national government.  The parts which 

led to her categorisation as being pro-EU are highlighted in bold.     

 

We want those governments themselves to use their full powers and their full access to 
the information to really put everything into the public domain, and to clean the house 
properly, we think that would be good for those governments, and good for the 
reputation of Europe. There are of course national parliamentary and judicial inquiries 
going on in some countries, notably in Italy, Germany and Spain, and it may well be 
that in those countries more comes out. But we think that the EU overall – if it 
aspires to uphold human rights, which it says it does, democracy and the rule of 
law – needs to be a good and firm partner to the United States in helping guide 
us all back to moral and legal legitimacy. 

 

For this reason, she was classified as being pro-EU in her outlook on this particular matter.   

 



 11 

Mr Bowers has chosen to concentrate solely on the classification of pro-EU speakers, but it 

must be noted the exact same issues arise when classifying those who speak against the EU 

or its actions.    

 

This table also does not reveal the precise context and lengths of each interview, and 
whether the interviewees were challenged. p.27 
 
 

The table is only a broad headcount of speakers. Minotaur regularly conducts additional 

investigations into how speakers are treated in interviews, how many words are spoken, and 

how much space each contributor is given.  Furthermore, close attention is paid to each 

interview sequence in line-by-line analysis of the full transcripts.  Unfortunately this is not 

considered in any detail by Mr Bowers. 

 
 
Individual pro-EU speakers were given more space to present their arguments than the 
eurosceptic and neutral speakers. In terms of the number of words spoken by guests, 
the ratio was closer to 3 to 1 in favour of pro-EU speakers. In the full report Minotaur 
gives more details about its word count. It says that of the 31 contributions which were 
over 300 words in length, 22 were from pro-EU guests, whereas only five were from 
sceptical contributors. In considering this point Trustees will be aware that there is no 
requirement upon the BBC to judge impartiality by calculating the length of 
contributions.  p.28 
 
Mr Bowers includes material quoted by Minotaur, regarding the Independent Panel chaired by 

Sir Quentin Thomas, which looked at the BBC’s coverage of the Israeli-Palestinian conflict.   

 

Loughbourough’s research investigated ‘talk time’ and ‘actors’ within news broadcasts, and 

looked at how this relates to ‘news presence’.  They pointed out that ‘the granting of access to 

the news is widely recognised in the secondary literature as an indicator of both the perceived 

news value and credibility of sources’.   

 

Mr Bowers suggested that Minotaur was not equitable in the selection of this particular 

quotation: 

 
However, the full picture provided by Loughborough appears to be more even-handed 
than Minotaur suggests.  After the quote used by Minotaur the Loughborough report 
continues: 

 
Parity in talk time or actor appearances do not, however, necessarily indicate 
impartiality…. Actors may be treated differently by journalists during interviews.  
Some may be exposed to more rigorous questioning than others. p.29 

 
 

Minotaur omitted this section of the Loughborough quote because, unlike the point being 

made regarding ‘talk time’, this section did not appear to add anything particularly new or 

original to issues which had been addressed in previous surveys.  As far back as 2002, in its 



 12 

investigation of the Today programme during the period of Copenhagen Summit, Minotaur 

made precisely the same point: 

 

Certainly, it is not inherently beneficial for a guest to be allocated more airtime: if an 

interview is conducted in a particularly robust or combative manner then the extra 

space may at times be detrimental rather than beneficial. 

 

Minotaur’s line-by-line analyses also regularly consider how particular guests are treated, in 

terms of tone of voice, interruptions, line of questioning.  In the Minotaur survey undertaken in 

the Summer 2006, particular concerns were raised over an interview with the Conservative 

shadow foreign secretary, William Hague, who was interrupted twenty times over the course 

of a five and a quarter minute interview.  The Minotaur report noted: 

 

Broad headcounts do not provide information on the duration of each interview or give 

an indication of the way the discussion was conducted.   

 

Minotaur subsequently analysed all 38 interviews with politicians – (domestic MPs, MEPs, 

representatives of the EU institutions, and politicians from member states) which took place 

during the survey period, and assessed how many times each speaker had been interrupted.  

From this a chart was made of who had been interrupted most and least,  and which 

particular presenters were most likely to interrupt a guest.   This investigation, including 

detailed methodology, is reprinted at the end of this document.   

 

A similar inquiry was also undertaken previously as part of the fieldwork for the CPS paper 

BBC Bias? Two Short Case Studies, by David Keighley and Kathy Gyngell, (April 2005) which 

considered treatment of the main political interviewees on the Today programme during the 

Labour and Conservative Party conferences.   

  
David Keighley of Minotaur bases much of his analysis on the transcripts of interviews 
and other material, though he says he does listen to some output on occasion where 
necessary. p.29 
 
Any issues concerning the tone of voice or number of interruptions are flagged clearly in the 

transcripts themselves, and noted in the proprietary database.  Researcher Andrew Jubb, 

who spoke to Mr Bowers before he compiled his report, has personally monitored over 2500 

hours of the Today programme, and has listened to every edition.  He has also transcribed 

every report with an EU dimension.   

 
 

The number of pro-withdrawal appearances is a much easier figure to verify and there 
is no apparent reason to doubt that only four withdrawal speakers appeared on the 
programme in this monitoring period.  However, it is less easy to check the 
comparisons with the pre-Wilson period. Minotaur’s full report includes a table which 
refers to two periods before the Wilson report and only one of them covers Today 



 13 

alone. The other survey was also devoted to PM, the 10 o’clock news and Newsnight. 
p.31 
 
The statement indicates the limitations of Mr Bowers approach.  To say there is ‘no reason to 

doubt that only four withdrawal speakers appeared on the programme’ shows that no real 

attempt was made to verify the detailed work undertaken by Minotaur.  Furthermore, it 

illustrates that either the BBC keeps no record of guest appearances with which to assess 

balance over time, or that Mr Bowers was not allowed access to these. 

 

All of Minotaur’s previous surveys are readily available, and it is therefore difficult to 

understand why it was ‘less easy to check’ comparisons with the pre-Wilson period.  A simple 

email inquiry would have revealed that separate records are kept for each individual 

programme during periods of ‘multi-programme’ monitoring.   

 

The figure for the pre-Wilson survey shows that, when contributors to the Today programme 

are assessed in isolation, the proportion for the Today programme alone fell slightly, from 

5.7% to 5.4%.  But similarly, when the Today programme’s speaker totals were isolated from 

the post-Wilson report which featured multiple programmes, the proportion also dropped, from 

3.7% to 3.4%.   As such, the original assertion remains, there was a smaller proportion of pro-

withdrawal speakers appearing after the Wilson Report than there were before it, even when 

Today is taken in isolation.   

 

As mentioned in the previous section it was expected that the EU summit would be a 
relatively quiet affair. As Mark Mardell said on the BBC website on 13 December: 
 
One seasoned, laconic, diplomat observed: "I can't see any fireworks, it's not a crisis 
or last-ditch summit 
 
At the end of the summit Mark Mardell appeared to confirm on the BBC website that 
there had not been any fireworks but he did predict that there could well be some in 
the future. 
 
 

Minotaur undertook an internet search on the Saturday following the summit found that the 

outcomes of the summit were viewed as significant and newsworthy by other media outlets. 

There were in excess of 450 individual news articles from across the world, focusing on the 

declarations made on enlargement and the Constitution.  But the Today programme remained 

almost silent on the matter, broadcasting no substantive reports on the summit or the 

outcomes reached.  This statistic was provided in the full Minotaur survey, but is not 

mentioned by Mr Bowers in his report.   

 
 

Today’s absence of coverage at the time of the summit does give rise to another 
possible interpretation of Minotaur’s overall data. In previous cases when Minotaur has 
reported a higher proportion of EU-related items on Today this has apparently co-



 14 

incided with more substantial coverage of the immediate run-up to the summit and the 
summit itself. p.35 
 

Minotaur would certainly concur that the levels of EU coverage during each summit period are 

intimately linked, not least because the summit period is included in the overall airtime 

percentages for the monitoring interval as a whole. 

  

Other issues raised by the report include a low level of location reports from around 
the EU and Mark Mardell, the Europe Editor appointed to beef up EU coverage 
appearing in the programme only three times. The full report says that there were only 
11 reporter packages (involving reporters going out on location) on EU issues, 
suggesting a low level of commitment to EU reporting. . . Making radio packages can 
be an expensive and time-consuming business. Once again it can be misleading to 
consider any EU-related material in isolation. Another way of interpreting Minotaur’s 
data is to say that there was nearly one EU-related package a week in this period on 
Today. p.36 
 

The focus on Mark Mardell related directly to the Mark Thompson’s article in the Mail on 

Sunday, in which he announced the Corporation had responded to criticisms ‘by appointing 

Mark Mardell in the new role of Europe Editor’.  But Mark Mardell appeared on Today, the 

BBC’s flagship news and current affairs programme, less than once a month during the 

fourteen-week survey.   



 15 

Additional Notes 

 

Details of the ten EU representatives who were categorised as pro-EU in the table of 

guest contributors.   

 

29th September 2006 

 

Today carried an interview with Benito Ferroro-Waldner, EU Commissioner for external 

relations.  He called explicitly for an EU-wide migration policy and a common integration 

policy: 

 

I think the most important thing would certainly to be a common migration policy that 

also could completed (sic) by a common integration policy, because only then we can 

really send out clear messages to all the third countries, that indeed there are common 

rules and these will also be implemented.   

 

This was a clear call for an extension in the powers of the European Union.  It is difficult to 

see how else this speaker might have been categorised. 

 

12th October, 2006 

 

The Business News featured an interview with Philip Todd, from the European Commission 

who was speaking in favour of a ban by the Commission on a small dairy in Lancashire due to 

a contravention of hygiene regulations – a ban which the Food Standards Agency opposed.  

He said: 

 

The Commission’s view is that they have not followed up with the company concerned 

by an inspection to check that the improvements that they have asked for. 

 

This was followed by an interview with a representative of the dairy, who spoke against the 

EU ruling, and was categorised as ‘against specific EU legislation/action’ in the totals.  It is 

clear that there were two opposing views presented here, even though the terms of the 

debate were perhaps a relatively minor matter.   

 

 

23rd October, 2006 

 

A package on EU accounts featured a short contribution from an unnamed EU auditor who 

was discussing a £170m EU Energy scheme.  He said in a very brief contribution that the 

figure referred to ‘the added value that Europe could bring’.  Later in the same report, David 



 16 

Bostock from the European Court of Auditors was critical of the EU, suggesting that ‘the 

Commission view of the world, which says all the problem lies with the member states is 

really rather misleading’.  (Mr Bostock was categorised as an EU representative speaking 

against the EU’s actions) 

 

 

24th October, 2006 

 

A package featured an interview with Nigel Farage of UKIP and Siim Kallas vice-president of 

the EU Commission.  He offered a rebuttal of Mr Farage’s criticisms, and argued that the tax 

payer would not lose money – a statement which was challenged by the interviewer, Tim 

Franks.  Mr Franks suggested this was ‘bad news’ for the Commission, but Mr Kallas 

disagreed, ‘The main bulk of errors are not having enough supported documentation, wrongly 

filled forms but not the losses, not the losses, not objectives not achieved.’   

 

Within the context of this interview, Mr Farage was attacking the EU’s financial record and Mr 

Kallas was defending it.  Both speakers were categorised as such.  

 

16th November 2006 

 

The programme introduced ‘MEP Sajjad Karim, chairman of the European Parliament’s 

Friends of Pakistan group’, to give the his perspective on a death sentence case taking place 

in Pakistan.  The programme omitted to mention that Mr Karim was actually a Liberal 

Democrat MEP, and as such he was categorised as an EU speaker, when he ought to have 

been included along with his domestic political colleagues.    

 

17th November 2006 

 

EU Trade Commissioner Peter Mandelson was interviewed at length on the issue of Indian 

economic growth and climate change.  He spoke of the contribution the EU could make to 

environmentally-friendly economic growth: 

 
Does it invest in the sorts of . . . the technological cooperation and joint ventures with 
those of us in Europe – because we have so much to contribute to enable India to 
sustain its growth, but to do so in a climate-friendly way.  Now, these are real policy 
choices.  
 
 

20th November, 2006 

 

Anthony Gooch of the European Commission office in London spoke about moves by the 

Commission to ban on the trade of all cat and dog fur.   

 



 17 

The members of the European Parliament, they issued a resolution back in 2003, we’ve 
had representations from national governments increasing in the last couple of years, 
so we’ve got to the point where certainly we don’t legislate lightly, and we feel that 
really this is the moment at which we have to take action.  
 

Although this was an apparently un-contentious policy issue, the sceptical perspective here 

would be that it ought to be a policy legislated upon by individual nation states rather than the 

EU as a whole.  This was mentioned in the introduction to the interview, but was not explored 

through the input of any sceptical or anti-EU guest.    

 

24th November 

 

In a package on a forthcoming Russia-EU summit, correspondent Jonny Dymond included a 

soundbite from the EU’s foreign policy chief, Javier Solana.  When questioned as to why 

human rights seemed so low on the EU’s list of priorities, Mr Solana provided the following 

defence: 

 

Russia we criticise, and we have criticised Chechnya, we have criticised human rights, 
we have criticised everything that we think they do not meet the requirements.  But this 
is not something that we have to be saying every day with drums and trumpets.  We do 
it when we meet, we discuss it with the leaders.   
 

 
 
27th November, 2006 
 
 
The European Union’s Special Representative for Afghanistan, Francesc Vendrell, was 

interviewed by Tim Franks. His opinion was that, ‘it would be highly desirable if member 

states who are already present in Afghanistan did whatever the commander of the NATO 

forces – in this case General Richards – demanded’.  Mr Franks asked him if there were 

specific countries who ‘shout the loudest about the need for a Common Foreign and Security 

Policy in the EU, but when it comes to showing solidarity with other NATO members, perhaps 

they’re a little lacking’.  Mr Vendrell countered that Mr Franks had to, ‘distinguish between 

solidarity with other NATO countries and solidarity within the EU.   

 

7th December, 2006 

 

Peter Mandelson was interviewed in the Business News section, explaining that the EU would 

pursue its own bilateral deals to free up trade with emerging nations, together with a review of 

anti-dumping measures to ‘defend the EU against unfair imports’.  When questioned whether 

the bilateral talks would bypass the WTO, Mr Mandelson replied, ‘No, the whole point of a 

bilateral agreement, if it is going to be successful in adding to the sum total of world trade, 

and not simply diverting trade.’  He added that he had, ‘welded together quite a united and 



 18 

progressive position for Europe’ and said his job was to ‘create a sense of solidarity and 

consensus amongst the member states’.   

 
 
 
Additional Notes II 
 
Investigation of interruptions during the Today programme’s political interview 
sequences, June 2006 
 
 
Broad headcounts do not provide information on the duration of each interview or give an 

indication of the way the discussion was conducted.  The comparison of the William Hague 

and Geoff Hoon interviews raised a number of concerns, and, in order to see if this was 

simply an anomaly, or if the problem was more widespread, it was decided that all political 

interviews conducted during the survey period should be individually timed, and the number of 

interruptions tallied.    

 

Interruptions  

In order to gain an understanding of how these individual speakers were treated in their 

interviews, an analysis was undertaken to explore the number of interruptions in each 

interview sequence.  Of course, there are a host of variables at play in an exercise such as 

this: the programme employs a range of presenters each with a different style; a particular 

interviewee may persistently avoid answering a question or need to be reined in for speaking 

tangentially; interruptions may be more frequent if an interview is conducted over the 

telephone or from a radio car, as the visual and body language cues associated with typical 

conversation are obscured.   But in spite of these contributory factors, some apparent trends 

emerged.   

 

All interviews with politicians (domestic MPs, MEPs, representatives of the EU institutions, 

and politicians from member states) were timed and the number of interruptions counted, in 

order to determine the interruptions per minute (IPM) for every interview.   Any occasion on 

which an interviewer began to speak before the guest had finished was recorded and entered 

into a table.  Any interjection which did not break or attempt to break the flow of speech were 

discounted – for example, when a presenter began to speak, but did not form a whole word 

before allowing the guest to continue, or when presenters murmured there assent to a 

particular point.  The methodology also ignored interruptions undertaken to bring an interview 

to a close, although this circumstance did not occur in any of the sampled interviews.   

 

Interviews where no interruption was actually possible – generally when a guest was asked 

only a single question on the EU, or when mention of the EU was not followed up by the 

presenter – were excluded from the list.   As such, the table below also serves as a record of 

all the substantive political interviews broadcast during the survey period.      



 19 

 

Today Political Interviews - Interruption Analysis  

Date Contributor Party/Title Duration Interruptions  IPM Interviewer 

27-Feb Benita Ferrero Waldner External Affairs Commissioner 5 min 29 sec 4 0.72 Edward Stourton 

01-Mar Valery Giscard D'Estaing Former French president 6 min 44 sec 2 0.30 Carolyn Quinn  

03-Mar Lord Drayson Labour Party 4 min 27 sec 3 0.67 Sarah Montague 

06-Mar Lord Patten Chancellor of Oxford University 2 min 23 sec 0 0 Greg Wood 

06-Mar Lord Heseltine Conservative Party 2 min 37 sec 0 0 Edward Stourton 

09-Mar Charlie McCreevy European Commission 1 min 49 sec 0 0 John Moylan 

09-Mar Andris Piebalgs European Commission 3 min 20 sec 0 0 Sarah Montague 

16-Mar Hans Peter Martin Austrian MEP 2 min 41sec 0 0 James Naughtie 

21-Mar Guy Verhofstadt Belgian Prime Minister 5 min 57 sec 0 0 Carolyn Quinn  

25-Mar Nigel Farage UK Independence Party 2 min 05 sec 4 1.92 John Humphrys 

25-Mar Wolfgang Schuessel Austrian Chancellor 4 min 50 sec 1 0.20 Carolyn Quinn  

04-Apr Andris Piebalgs European Commission 2 min 24 sec 0 0 Carolyn Quinn  

06-Apr Peter Mandelson European Commission 4 min 26 sec 3 0.67 Sarah Montague 

07-Apr Jimmy Hood Labour Party 2 min 24 sec 2 0.83 Sarah Montague 

07-Apr Michael Gove Conservative Party 2 min 20 sec 0 0 Sarah Montague 

08-Apr Nigel Farage UK Independence Party 2 min 16 sec 1 0.44 James Naughtie 

10-Apr Chris Davies Liberal Democrat 2 min 43 sec 0 0 John Humphrys 

13-Apr Chris Davies Liberal Democrat 2 min 33 sec 0 0 Sarah Montague 

19-Apr Jack Straw Labour Party 3 min 19 sec 1 0.32 Edward Stourton 

26-Apr Philip Davies Conservative Party 2 min 28 sec 0 0 Sarah Montague 

28-Apr Peter Mandelson European Commission 5 min 01 sec 5 1 John Humphrys 

10-May Marc Otte European Commission 3 min 45 sec 1 0.27 Sarah Montague 

10-May Douglas Alexander Labour Party 1 min 04 sec 4 3.74 James Naughtie 

10-May Urma Spaet Estonian Foreign Minister 2 min 41 sec 1 0.37 Sarah Montague 

10-May David Heathcoat Amory Conservative Party 2 min 20sec 2 0.86 Sarah Montague 

16-May Geoffrey Van Orden Conservative MEP 2 min 31sec 0 0 Edward Stourton 

23-May Baroness Nicholson Liberal Democrat MEP 2 min 15 sec 1 0.44 Carolyn Quinn  

30-May Malcolm Harbour Conservative MEP 2 min 58 sec 0 0 Greg Wood 

05-Jun Gordon Brown Labour Party 2 min 42 sec 2 0.74 John Humphrys 

07-Jun William Hague Conservative Party 5 min 15 sec 20 3.80 James Naughtie 

12-Jun Gisela Stuart Labour Party 2 min 45 sec 0 0 Greg Wood 

13-Jun Eluned Morgan Labour MEP 2 min 27sec 4 1.63 James Naughtie 

13-Jun Vittorio Prodi Italian MEP 2 min 26 sec 1 0.41 James Naughtie 

14-Jun Geoff Hoon Labour Party 5 min 39 sec 4 0.70 James Naughtie 

15-Jun Roger Knapman UK Independence Party 2 min 54 sec 3 1.03 James Naughtie 

16-Jun Andrej Bajuk Slovenian Finance Minister 3 min 31 sec 0 0 Rebecca Marston 

16-Jun Margaret Beckett Labour Party 4 min 31 sec 1 0.22 John Humphrys 

17-Jun Simon Coveney Irish MEP 2 min 16 sec 2 0.88 Edward Stourton 

 
 

The next table shows the five most interrupted interviewees, each of whom received over one 

interruption per minute of interview time.  

 

  

 

 

 



 20 

Date Contributor Party Duration Interruptions IPM Interviewer 

07-Jun William Hague Conservative Party 5 min 15 sec 20 3.80 James Naughtie 

10-May Douglas Alexander Labour Party 1 min 4 sec 4 3.74 James Naughtie 

25-Mar Nigel Farage UK Independence Party 2 min 05 sec 4 1.92 John Humphrys 

13-Jun Eluned Morgan Labour MEP 2 min 27sec 4 1.63 James Naughtie 

15-Jun Roger Knapman UK Independence Party 2 min 54 sec 3 1.03 James Naughtie 

 

William Hague’s interview appeared to be the toughest, with a twenty interruptions taking 

place during of his five and a quarter minute discussion.  Transport minister Douglas 

Alexander experienced a similar rate of interruption, but the section of his interview 

concentrating on the EU was the shortest of all interviews qualifying for inclusion in this table, 

and the rest of his interview – which concentrated on proposals for a new national system of 

road charging – showed that this segment was actually atypical.   The appearance of two 

UKIP speakers in the top five (out of only three interviews during the survey period) suggests 

that representatives of the party were treated comparatively harshly. 

 

The table below shows the five speakers who were interrupted the least.  (As there were 

fifteen speakers who were not interrupted at all, this table represents those who spoke for 

longest without interruption). 

 

Date Contributor Party Duration Interruptions IPM Interviewer 

21-Mar Guy Verhofstadt Belgian Prime Minister 5 min 57 sec 0 0 Carolyn Quinn  

16-Jun Andrej Bajuk Slovenian Finance Minister 3 min 31 sec 0 0 Rebecca Marston 

09-Mar Andris Piebalgs European Commission 3 min 20 sec 0 0 Sarah Montague 

30-May Malcolm Harbour Conservative MEP 2 min 58 sec 0 0 Greg Wood 

12-Jun Gisela Stuart Labour Party 2 min 45 sec 0 0 Greg Wood 

 

 

All the speakers in this table – including the Conservative MEP Malcolm Harbour, who 

discussed a compromise deal on cross border trade he had negotiated in the European 

Parliament – were speaking in favour of the EU or an element of its legislation.   

 

To investigate how a particular presenting style might influence the number of interruptions 

occurring in a particular sequence, data relating to each presenter was isolated, and the 

results are presented in the table below. 

 

Presenter Interviews Interruptions IPM 

James Naughtie 8 37 4.6 

John Humphrys 5 12 2.4 

Edward Stourton 4 5 1.3 

Sarah Montague 10 12 1.2 

Carolyn Quinn 5 4 0.8 

Greg Wood 3 0 0 

John Moylan 1 0 0 

 



 21 

The data indicates that the three regular male presenters were most likely to interrupt a guest, 

the two regular female presenters interrupted less frequently, and the two business news 

presenters did not interrupt guests at all.  While the overall sample size was relatively small – 

36 interviews with a duration of just over 2 hours of airtime – this exercise perhaps give some 

indication of which presenters might be considered the ‘toughest’. 

 


