
 

SUMMARY 
 
 
 
 

REPORTING OF THE 
ELECTIONS TO THE EUROPEAN PARLIAMENT 

 
ON 

 
UK TERRESTRIAL TV NEWS PROGRAMMES  

 
AND 

 
BBC RADIO 4 

 
 
 

9TH MAY, 1999 - 12TH JUNE, 1999 
 
 
 
 
 
 

A survey conducted  
 

for  
 

Global Britain 
Hope House, 45 Great Peter Street, London, SW1P 3LT 

Tel: 0171-233 4443 Fax: 0171-233 4446 
e-mail: nicci@globalbritain.freeserve.co.uk 

http://www.globalbritain.org 
 
 

by  
 

Minotaur Media Tracking 
Directors: David Keighley and Kathryn Gyngell 

To contact David Keighley Tel: 01273 734 852 
e-mail: david.keighley@virgin.net 

 



 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Minotaur Media Tracking 
Directors: David Keighley and Kathryn Gyngell 

To contact David Keighley Tel: 01273 734 852 
 
 
 
 
 
 

 
• A survey, conducted by independent researchers, 

Minotaur Media Tracking, of the entire broadcast news 
output of UK terrestrial television and BBC Radio 4 
during the European Parliamentary Elections, has 
revealed significant problems of bias and a very low 
level of coverage. 

 
 
• The research, undertaken for the Global Britain cross-

party think tank, founded by Lord Stoddart of Swindon, 
Lord Harris of High Cross and Lord Pearson of 
Rannoch, covered the five weeks leading up to the poll 
on June 10. It asked whether the BBC and the 
commercial channels were meeting their public service 
obligations to provide high quality and impartial news.   

 
 



• More than 600 hours of programming and more than 
600 individual news programmes, including Today, 
Newsnight and Channel 4 News, as well as the main 
bulletins on all channels, were recorded and the items of 
relevance to the Elections transcribed. 

 
 



MINOTAUR MEDIA TRACKING 
 
 
 
 
 
 
 
 
• David Keighley, a Cambridge history graduate, is a former 

newspaper and BBC radio journalist and news producer. He was 
the BBC’s News and Current Affairs publicity officer and in 1985 
joined TV-am as Controller of Public Affairs, responsible for the 
station’s political coverage on matters of bias and range of 
coverage.  As a media consultant working for clients such as 
Reuters Television, he conceived and developed News World,  
the leading international conference for news broadcasters 
which annually attracts 450 of the world’s senior broadcast news 
executives from over 50 countries. 

 
 
 
 
 
• Kathy Gyngell worked as a research sociologist after graduating 

from Cambridge with First Class Honours and from Oxford with 
an M.Phil.  She co-edited Inside Information, British Government 
and the Media, Routledge 1981. After working as a researcher in 
London Weekend Television’s Current Affairs division she 
moved to TV-am as a producer where she went on to become 
Features Editor and conceived of and edited After Nine. (She is 
married with two sons and is founder of the  voluntary support 
and campaigning group,  Full Time Mothers) 



 
Key Findings 

 
 
Neglect 
 
The amount of broadcast coverage of the European Elections and 
associated issues was low, even allowing for the war in Kosovo. 
Just 2% of the television news output and around 6% of that on 
radio, was devoted to Election issues  (220 items in 600 hours of 
coverage). 
 
Terrestrial television’s main two news analysis programmes, 
Newsnight on BBC 2, and Channel 4 News, carried just 10 items 
between them in almost 40 hours of transmission. 
 
BBC Television News, in its main bulletins at 1, 6 and 9pm daily, 
as well as those at weekends, carried 25 separate items, 
amounting to around 2.5% of the total time, and on just 17 of the 
37 days monitored. None of the items was longer than 2.5 minutes 
and many were much shorter.   
  
ITV news, provided by ITN, transmitted just nine separate items, 
amounting to around considerably less than 2% of its total output 
time. Some were repeated in more than one bulletin at different 
times of day.  Its reports confined to short correspondent pieces 
with soundbites from Party leaders were sparse.  
 
BBC2’s Newsnight, the Corporation’s flagship television news 
analysis programme, carried just four items of any substance 
about the Election or Europe. One of them was after the Election 
and it described the event as “an outbreak of narcolepsy”, perhaps 
summing up the editorial team’s attitude. Jeremy Paxman did not 
interview any of the candidates or Party leaders.   
  
Channel 4, also produced by ITN, carried just six items on the 
Election. Most of them included arguable examples of bias against 
the Tory Party. Jon Snow, the main presenter, appeared at times 
flippant in some of his treatment of Election issues.    
 
 
 
 
 



GMTV, in its weekday daily output, scarcely mentioned the 
Elections at all, and outside news bulletins carried just three 
programme features before the Election - all in Election week and 
all at 6.17am. GMTV offered a curious paradox. Its Sunday 
programme covered the Election probably best of all outlets, with 
more time devoted to it and a greater range of programme guests. 
Even so, it is hard to see that this met its public service remit.  
 
Channel 5 News, with news programmes totalling 45 minutes 
daily, broadcast just three short packages totally less than 10 
minutes. 
 
BBC Radio 4’s Today, as the Corporation’s flagship news 
programme at the heart of its public service remit, carried around 
50 items on the Election, and several stories tackled nowhere else 
on the broadcast agenda. But it also ignored, or did not cover, 
many key issues.  
 
It is arguable that both the BBC and ITV failed to cover the 
Elections sufficiently to meet their public service obligations. 
Reporting was of the barest minimum, narrow in focus and rarely 
went off diary to get to grips with the main issues that affect the 
voters of the United Kingdom. On television, both the commercial 
companies and the BBC allowed the coverage of Kosovo to 
dominate output to the point where the Elections were not properly 
covered. On BBC Radio 4 - the BBC’s flagship news output - 
coverage was of the bare minimum. 
 
 
Quality and Bias 
 
In not covering many facets of the Election, the broadcasters 
themselves decided that the Election was not that important to 
voters. Their reporting from very early on spoke of voter apathy, 
underlining the unimportance of the Election.  Some commentators 
said that this was what the Labour Party wanted. 
 
There were clear examples of bias or imbalance in the treatment of 
a number of areas and issues. The Tories and their opposition to 
the Euro were regularly characterised as split - even though 
virtually no evidence was provided and, as the campaign unfolded, 
it became clear that, for the duration of the campaign at least, they 
were not.  The Pro-Euro Conservative Party was given prominence 



beyond what was warranted.   It eventually achieved 1.3% of the 
vote and did not win a single seat.  By contrast, the UK 
Independence Party was scarcely mentioned but won 7.7% of the 
vote and 3 seats. 
 
The most outstanding example of this came two days before the 
Election, on Today, when a letter from Sir Julian Critchley to the 
Times, saying he had doubts about the Tory opposition to the 
Euro, was judged so important that it became the key point of an 
interview that morning with William Hague (and one of the few 
stories in the entire election to make headlines status).  
 
(By contrast, some political correspondents did say that the 
Conservatives had fought a good campaign, and managed to keep 
the focus on the Euro. This, however, did not cancel out or balance 
the “split” accusations). 
 
On the Record, the BBC’s main television news and current affairs 
programme, did not achieve political balance during the campaign  
and gave favourable treatment to the Labour Party - in the run-up 
to the Election, it contained interviews with two senior Labour 
Ministers, as against just one each for the Conservatives and the 
Liberal Democrats. It also carried a pro-Federalist interview with 
Romano Prodi, without a balancing exploration of a different 
approach to Europe’s future. 
 
The Dimbleby programme on ITV was also imbalanced. It carried a 
long interview with John Redwood in which Jonathan Dimbleby 
spent a considerable amount of time trying to establish that his 
views were at variance with those of the Party. Paddy Ashdown 
featured in one of the programmes and actually had to ask to be 
asked about Europe. There was no equivalent examination of his 
views. The Labour Party was not invited on at all to discuss their 
stance.  
 
Some attention was paid to problems in the Labour Party. Most of 
this centred on why they had not campaigned harder, and on why 
Mr Blair had not made the case for the Euro more strongly. There 
was no mention of Labour Party members opposed to the Euro, or 
of groups on the left who were opposed to the Labour Party’s 
stance on Europe.  And Labour’s problems over MEP, Christine 
Oddie, though explored on Today at the start of the campaign, 
were not followed through.  
 



Bias by Omission 
 
There is a strong case that there was also bias by omission. Some 
said that this was an Election that Labour did not want. The BBC 
scarcely reported at all many structural issues that were important 
to the future of the European Parliament: moves towards greater 
federalism, to widen the membership of the EU, to change existing 
policies on CAP or employment law, the development of a unitary 
tax structure, and the further consequent limitation of UK 
sovereignty. They were mentioned - but not investigated, and thus 
arguably relegated in importance.    
 
Robin Oakley, at the Labour manifesto launch, said that Party 
campaigners were insisting that being pro-European didn’t involve 
backing for policies that would lead to a federal European 
superstate. But this vital point - clearly a point of contention in 
Labour’s approach - was not explored further.  
 
On television, there was little exploration of the key issues - and 
then mainly confined to 10-20 second soundbites of the Party 
leaders. Channel 4 News carried four pre-June 10 packages about 
the Election, and Newsnight carried two. In short bulletin reports, 
they mentioned the manifesto launches. All gave the impression 
that the Election was “being done”, rather than providing an 
insightful look at the key issues. BBC Breakfast examined the Euro 
in a special sequence of three reports, had a discussion about the 
size of the ballot paper and had two constituency/ area reports 
(from Liverpool and Kidderminister). BBC Television News 
confined itself to one constituency report, brief mentions of the 
manifesto launches and of the Euro, a discussion of the ballot 
paper size, a few campaign progress reports, and, then, in Election 
week, items on voter apathy and the progress towards the polls. 
ITN was the same, with fewer reports.   
 
The longer-form television programmes - On the Record, GMTV, 
Dimbleby and Breakfast with Frost - did carry extensive interviews 
with the Party leaders and their senior lieutenants. As such, they 
engaged in aspects in the Euro Election debate. GMTV’s 
programme came closest to achieving wide-ranging coverage, but 
it is broadcast at 7am.  There were questions of balance over OTR 
and Dimbleby. Frost did achieve balance, but the extent of 
questions on Europe was limited to around two to three minutes for 
each of the Party leaders.  
 



Radio 4, as would be expected with a news output of more than six 
hours a day, covered more ground, but it is hard to see that the 
coverage was systematic or comprehensive. Many central issues 
of policy were not tackled at all.  Part of the coverage on Radio 4 
was biased against the Conservatives. In the initial part of the 
campaign, it characterised the Party as being split. In the week of 
the Election, inordinate weight was given to “splits” that never 
materialised. 
 
 
Disregard 
 
Election broadcasting conventions suggest equitable treatment of 
political Parties, but those representing Euro-sceptic groups were 
almost entirely absent from the list of those interviewed in items on 
the Election. The UK Independence Party, which polled 7.7% of 
the vote and won three seats was scarcely mentioned.  However, 
the Pro-Euro Conservative Party, which polled 1.3% of the vote 
and did not win a single seat, was given extensive and headline 
coverage. 
 
These conventions also provide that balance of programming in an 
Election period should be kept across the transmissions of that 
programme. On the Record did not achieve political balance; and 
nor did the Dimbleby programme. 
 
Coverage of candidates was minimal (Pauline Green and Edward 
MacMillan-Scott were the only two to feature more than once).  
Even allowing for the problems posed by the voting system, an 
accommodation could have been arrived at with the other political 
Parties. This became a faceless Election. 
 
 
Conclusions 
 
Each channel surveyed carried a surprisingly low level of Election 
reporting, even allowing for the Kosovo War. Broadcasters said, 
almost from the beginning, that the Election was about apathy. 
But, in news terms, they seemed to passively accept that, and 
failed to take steps to bring it alive for the voters.  
 
The BBC prides itself on its news. But this report throws up 
disturbing issues of a low level of coverage, bias and a failure to 



get to grips with, or elucidate, some of the key issues facing voters 
at a crucial phase in the development of the European Union.  
Election coverage in general was characterised by a lack of any 
coherent editorial strategy which, compounded by a paucity of 
items, would leave any viewer or listener dependent on broadcast 
news as their only source of information, with a view of the 
Election limited largely to the launch of manifestos, voter apathy 
and the size of the ballot paper.  
 
The survey showed that coverage on commercial channels was 
even less than that on the BBC. It is for the ITC to decide whether 
nine reports on ITN, seven on Channel 4, three on weekday GMTV 
and three on Channel 5, truly constituted public service 
broadcasting, as defined by the 1990 Broadcasting Act. 



Summary of Findings 
 
 
Neglect 
Minimal overall broadcast with a significant proportion in off peak 
hours: 
• two per cent of BBC TV news and current affairs output 
• one and half per cent of ITN’s output 
• three per cent of GMTV’s output 
• under one per cent of Channel Five news 
• six per cent of Radio Four’s output 
of the flagship news and current affairs programmes: 
• two per cent of BBC News Bulletins output 
• four packages from Newsnight 
• nine packages from ITN 
• four per cent of Channel Four’s output 
• all but ignored by Channel Five news 
 
Bias 
Overt in: 
• Radio Four’s treatment of the Conservative Party 
• On the Record’s balance of interviews in the Election run-up 
• BBC Breakfast News’ overall balance of interviews 
• BBC Breakfast News’ polling day programme 
• Channel Four News inequitable treatment of interviewees 
• ITN reporter bias incidents 
Omission and minimising of key topics: 
• The federalist case for Europe 
• The fall in value of the Euro 
• The EU Commission 
• Taxation 
 
Disregard 
Election broadcasting conventions ignored in; 
• Balance of On the Record programming and Jonathan 

Dimbleby’s programme 
• Inequitable treatment of  smaller Parties, with marginal coverage 

of the UK Independence Party and the Greens, no coverage of  
the Socialist Labour Party and extensive coverage of the Pro-
Euro Conservative Party 


