ticker

BBC assault on Brexit prospects continues

BBC assault on Brexit prospects continues

The third series of the BBC Radio 4 programme ‘Brexit: A Guide for the Perplexed’ was broadcast on five consecutive days between 19 February and 23 February, 2018. Each programme was 12 minutes long and was presented by the BBC’s EU ‘Reality Check’ reporter, Chris Morris.

Each edition dealt with the projected impact of Brexit and there were five separate themes: the UK pharmaceuticals sector, food and agriculture, the future of British Overseas Territories (the featured ones were Gibraltar and Anguilla), the regions of the UK outside London, and the so-called ‘transitional phase’ after March 2019.

It was projected as an objective examination of the issues of Brexit, but it was not. Instead, Chris Morris and the programme team assembled and edited a range of contributions which were overwhelmingly biased against Brexit and pro-EU in their outlook.

There were 46 speakers in total but 22 made very short contributions, often as part of montage sequences, amounting to 285 words in total, and equating to just 3 per cent of the overall programme airtime.

The ‘meat’ of the programme was delivered by the 24 main interviewees who provided longer contributions.  This group accounted for 48 per cent of the total airtime. 18 of the 24 were pro-EU/anti-Brexit; only three were anti-EU/pro-Brexit; two contributors made points both for and against; and one was neutral.  The imbalance was startling. The 18 who made negative points on Brexit delivered 3,824 words (76 percent of words spoken by guests in this category), those speaking positively 352 words (seven per cent), and mixed/neutral speakers 838 words (17 per cent). The anti-Brexit to pro-Brexit word count ratio was thus almost 11 to one. The ratio of pro-EU to anti-EU speakers in this category was 6:1.

Bias in broadcasting, of course, is not measured by metrics alone, but such calculations are held in academic methodology to be a reliable pointer to its existence. Transcript analysis confirms that the negativity from these contributors against Brexit was very strong. At  a headline level, it included predictions of serious problems in the regulatory regime governing the pharmaceuticals sector and huge delays in Britain being able to use pioneering medical drugs; the danger of food price rises of up to 46 per cent; the sovereignty of Gibraltar and the economic well-being of both Gibraltar and Anguilla coming under unprecedented attack; the West Midlands, as the chosen main example of a region of the UK, facing serious threats to its prosperity; and a transition period likened to walking the plank, with the likelihood of a UK ruled by the EU without any say.

The pessimism was heavily compounded by the comments and opinions of Chris Morris, who spoke 49 per cent of the words across the five programmes.  His positive points are detailed in Part Two and were a very minor part of the programmes. Mostly, Mr Morris amplified the negativity of those gloomy about the impact of Brexit, and he strongly challenged or cut short those who made positive points. His primary intent seemed to echo the ‘walking the plank’ metaphor introduced in the final programme.

Mr Morris did not tell listeners in his introductions and commentary that some of the key contributors who were negative about Brexit had clear pro-EU views and had been campaigners for Remain since before the EU Referendum.  One, Professor of Law Catherine Barnard, held the Jean Monnet chair at Cambridge, and was thus at least partly paid for by the EU.

This boils down to that BBC ‘Reality Checking’ is a complete misnomer. In this series, the BBC seemed intent to cram into 60 minutes as many potential problems about Brexit as it could, with only a fig-leaf acknowledgement of the belief that it presents the UK with vibrant new opportunities.

The full report is available here:

Radio 4 Feedback programme mocks Brexit supporters

Radio 4 Feedback programme mocks Brexit supporters

This is a guest post from Craig Byers of Is the BBC Biased?
Whatever reservations some of us might have about Samira Ahmed’s Newswatch and its usefulness (though I’m glad it exists and that it’s to the credit that the BBC broadcasts it), I really don’t think it can be credibly denied that its teeth are a heck of lot sharper than its Radio 4 equivalent, Roger Bolton’s Feedback
…or that the otherwise very opinionated, censorious Samira Ahmed does a far, far better job of concealing her own views than Roger Bolton ever manages to do.
For example, Samira would never begin an edition of Newswatch like this:

Roger Bolton: Hello. It’s nice to be back. Nothing much has happened at the BBC since we’ve been off-air, just a little local difficulty about gender equality and presenters pay and the usual accusations of leftie-liberal bias. Oh, and the BBC is now the prime target in the age-old political game of ‘Shoot the Messenger’. The reason? This:

BBC newsreader: Senior ministers will meet tomorrow to discuss what the government wants from the final Brexit deal.

Roger Bolton: Yes, Brexit.

Note the dismissive, mocking tone of “the usual accusations of leftie-liberal bias” followed by the emphatic, preemptive, opinionated, even-more-dismissive defence of the BBC in “Oh, and the BBC is now the prime target in the age-old political game of ‘Shoot the Messenger'” (specifically in connection with the BBC’s coverage of Brexit).
Yes, Samira Ahmed (however opinionated and illiberal she might be on Twitter, or in newspapers, or in magazines, or on other BBC programmes) would never glibly mock viewers’ concerns on Newswatch itself.
She’s a professional.
And, likewise, nor would she openly prejudge the main subject of her programme (such as the BBC’s impartiality over Brexit) by openly giving her own view of the subject in advance – as Roger Bolton did here.
We were less than a minute into the first episode of  a new series of Feedback today and already the presenter’s own bias had completely scuppered it for me, impartiality-wise.
I can still see the point of Newswatch, but, really, what is the point of Radio 4’s Feedback?
********
That was, of course, just the introduction to today’s Feedback and Roger, in true BBC style, might have come over ‘all impartial’ later.
Did he?

(Go on, have a guess!)

********
So let’s move on to his introduction to main segment:

First, what is the point of trying to make a balanced and impartial programme about Brexit? The country is so divided that members of the same families aren’t speaking to one another, and the generations and the nations are split down the middle. Facts are scarce and always contested, and fears are omnipresent. So I admire the courage and ambition of Chris Morris who, this week on Radio 4, began a third series of Brexit: A Guide for the Perplexed. Subjects covered include: medicines, potatoes and Gibraltar. As with Brexit itself listeners, were deeply divided in their responses…

Professors of English Language could use this a case study of how to skew an argument in a certain direction before either the pre-interview listener comments or the interview itself had even begun.
The opening rhetorical question was obviously intended as a preemptive sigh on behalf of Chris Morris.

The next sentence is hyperbole.

The third is loaded.

The fourth (beginning “So I admire the courage and ambition of Chris Morris…”) is another blatant signal of where the ‘impartial’ presenter stands.

The fifth sentence is descriptive.

The sixth is a variant of our old ‘complaints from both sides’ friend…

but the vox pops then featured did NOT show a classic ‘complaints from both sides’ situation, or that the audience was particularly divided. A man called Alan criticised Chris Morris’s programme for being pretty relentlessly negative about Brexit. All of the other criticisms weren’t bias-related. And none of the others went all ‘Lord Adonis’ by claiming the reverse.
********
And then came the interview with Chris Morris.
Well, as with Chris’s previous series of his Brexit: A Guide for the Perplexed, I found this one to be a severe test of patience because of its overwhelming negativity about Brexit. I intend, time permitting, to spell out why at huge length over the coming couple of weeks why I’ve found the latest series so biased (as I’ve done with previous series), but what interests me here – besides Chris Morris’s utter blindless to his own bias – is Roger Bolton’s questioning.
Note how feebly Roger represents the views of Alan.
And note how, intentionally or unintentionally, he weakens him even further by turning him into a straw man with his suggestion that Alan would say “And, of course, you’ve got to trust our governments” (shades of Cathy Newman ‘So you’re saying’ there!)
And note how Roger tells Chris “You are right to point out it’s a problem” before employing an emphasis on ‘he’ to say that he – Alan – would say something else. [Rhetorically-put: ‘You’re right but some bozo would say…’].
Poor Alan strikes me as being the fall guy for pro-Brexit BBC bashers here. Roger isn’t helping him.
And note how the ‘complaint from the other side’ is presented with much greater clarity and conviction…
and by misstating the argument…(19 anti-Brexit economists v 1 pro-Brexit non-economist, as if Patrick Minford & Co. aren’t economists.
And note how Roger then amplifies that marginal, hardline Remain view about BBC false balance’ yet further with his  2+5=4′ v ‘2+2=5 stuff…
…and how he then again sympathises with Chris about how “very, very tricky” his position is. And under how much “pressure” he is.
And Roger’s final line, however jokingly, one final time expresses sympathy with poor put-upon Chris too. (“I hope he’s getting well paid for it”).
********
As for Chris Morris’s replies, well, he’s obviously sticking to his guns and conceding nothing..
…except (in classic BBC style) in conceding that the ‘false balance’ Remain hardliners complain about might be “a problem”!
His one concession, you’ll note, goes in just one direction.
He’s content – despite knowing how much it infuriates people who want Brexit – to say he thinks concentrating on the worst case scenario is justified because….well, because “that shows that we’re taking Brexit seriously”…and it’s a massive “challenge”.
Hmm, I’m not sure that will reassure people that the BBC is being impartial here!!
And I don’t think the two questions he cites as being the ones to ask – ‘What are your concerns?’ and ‘What are your worries?’ – will convince such people either. Couldn’t he, in his ‘road-testing’, have also chose the questions ‘What are your hopes? and ‘ What good things are you expecting?’ as just-as-valuable questions?
Isn’t the positive worth road-testing as much as the negative?
And our Chris is very fond of the word ‘experts’ – rather provocatively so. His tone made the intent of his provocation clear.
********
Please feel free to call this post a sledgehammer to crack a nut…
…but for BBC Radio 4’s flagship ‘watchdog’ programme to discuss the crucial question of bias and for its presenter to dismiss it and mock BBC critics at the start and then for that same BBC Radio 4 presenter to conduct a biased pro-BBC interview with the BBC reporter supposedly ‘in the dock’ is  beyond being funny. It disgraces the BBC, doesn’t it?
Please listen for yourselves here or read, at leisure, our transcript below:

Roger Bolton: Well, I’m now joined by Chris Morris, presenter of Brexit: A Guide for the Perplexed. Chris, why are doing the programme? Because Alan Giles says, “It’s just all based on supposition”.

Chris Morris: I think that began with the desire to get away from some of the political maelstrom, the daily mud-slinging, as you heard from one of the contributors there. A lot of the coverage in the media is about the politics of Brexit. To begin with – it’s changing a bit  now – but there was less about the practicalities of Brexit. And when we were asked to do this programme – essentially 15-minute bite-size chunks (not just for Radio 4 but of importance for a podcast audience as well) l said, well, I’m happy to do so long as it as doesn’t sound like 15 minutes of the Today programme because there’s plenty of coverage of the politics of Brexit elsewhere on Radio 4.

Roger Bolton: But that’s not a surprise because this is essentially about judgment about the future, isn’t it, and, going back to Alan Giles’s point, it’s supposition. So where are the facts that you can, if you like, you know, bring out?

Chris Morris: Well, there are plenty of facts in  there. I agree that what is difficult is the debate around economic forecasting, because by its nature that is something which is essentially trying to predict the future. Now, maybe it’s done by people who have expertise in economics, but it’s still a prediction of the future. But let me give you one example: a programme we did this week about medicines. There are thousands of medicines which are currently registered in the UK, and if we leave the European Medicines Agency pharmaceutical companies will have to move the registration of those medicines to elsewhere in the EU to continue to be able to sell them. That’s a fact. They’ve told us that, and they’re going to do that fairly soon. Similarly with the nuclear medicines, we heard Alan complaining that it’s just about supposition, Well, the people we were talking to – with the chairman of the UK Atomic Energy Authority, a representative of the British Nuclear Medicines Agency – these are people who I don’t think have axes to grind. They are experts in their field…

Roger Bolton: But Alan’s point would be: Well, this is the worst case scenario. And, of course, you’ve got to trust our governments. They’re not going to do anything suicidal like this. They’re obviously….you are right to point out it’s a problem but he would say the assumption is it’s an insuperable problem. ‘Be more optimistic!’ That’s what he’d say.

Chris Morris: In some cases it is the worst case scenario, but I think that shows that we’re taking Brexit seriously. We’re assuming it’s going to happen and I think it is without doubt the biggest change this country is facing in decades and, so, I think we have a responsibility to road-test it. And by road-testing we can say, well, we go to the people in various sectors – whether it be medicines or the nuclear industry or potatoes – and say ‘What are your concerns?’ and ‘What are your worries?’ and then we explore them.

Roger Bolton: Now, there’s a lot of criticism about balance, in it’s simplified form, because some people would say, ‘You’ve got 19 economists saying this is potentially disastrous, and you’ve got one non-economist saying ‘No, it won’t be’ and the BBC will have one person representing the 19 and another person representing… what? In other words, you are simply going tit-for-tat and the public is no wiser. Is that a problem with what you’re doing, this almost artificial sense of balance?

Chris Morris: It can be. And I think when it comes to our coverage of…One of the reasons why we wanted to avoid politicians is that we didn’t want to have a say, well, if we’re talking to that person from this party we have to talk to somebody from another party. So we have gone to what we believe are experts in the field. Now everyone has an opinion. I understand that. That’s natural. But I think, as a journalist, you do have to make a judgment whether you think the opinion that somebody brings to the table is valid, and that’s what we’re trying to do.

Roger Bolton: So you’re not impartial between right and wrong? If somebody says to you ‘2+5=4’ and the other says ‘2+2=5’ you say ‘One’s wrong; the first one’s right’? You have due impartiality -where it’s, as it says, it’s due. That is very, very tricky in such a toxic political atmosphere.

Chris Morris: It is very tricky but we’re not, in this series, trying to say ‘Brexit is good’ or ‘Brexit is bad’. We are trying to test what Brexit might mean.

Roger Bolton: How much pressure are you under? You’re obviously under pressure from those, as it were, outside the BBC who have passionate views about this, and the various campaigning groups. What about within the BBC itself?

Chris Morris: You know, we have what I would say are robust editorial discussion all time. As we should, I mean, I’d be disappointed if I didn’t have editors who say, ‘Are you sure you want to say that?’. That’s part of the process of journalism. In some ways, because you’ve got people saying ‘Are you sure this is correct? Are you sure you’re comfortable saying this?’, it sharpens the editorial process. I mean, I was based in Brussels – two different postings for eight years. We had that all the time in coverage of the European Union. And my argument about the EU has always been: I don’t really care whether you love it or hate it you but you should take it seriously.

Roger Bolton: Well, let’s look at the way you presented the programme because Rosalind Fox talks about ‘gimmickiness’. She thinks you’ve gone too far. When you listen to some of the things you’ve done, including some of those puns – ‘cheesy’ would describe one or two of them! – do you think you did go too far?

Chris Morris: No, I think it’s been deliberate. I think it’s sort of knowingly cheesy, if you like. I’ve done hundreds of hours of very serious, very sober broadcasting on the EU and on Brexit. If you look at a lot of the audience research we get , it’s (a) that people are a bit bored of the political mud-slinging. Some people get turned off by the ‘He said. She said’. And this is an attempt just to present it in a different way. I accept that some people won’t like it. That’s fine. It’s their right to have that opinion. But I think it’s not patronising the audience – which I think was the suggestion from one of the callers. I think which would be patronising the audience would be playing fast and loose with the facts. We are as scrupulous as we can be that we get the facts right, that we try and have a bit of fun with the way we present them. I think we should always be looking at different ways to present things because we know there’s a big audience out there that we don’t tap into yet, and we want to do that.

Roger Bolton: Chris Morris, the presenter of Radio Four’s Brexit: A Guide for the Perplexed. I hope he’s getting well paid for it.

Photo by masochismtango

BBC put Rees-Mogg under fire

BBC put Rees-Mogg under fire

The morning after being ‘caught up in a scuffle’ at the University of the West of England (a scene that BBC Somerset’s James Craig described as ‘very aggressive and unexpected’), found Jacob Rees-Mogg being interviewed on BBC Radio Four’s Today programme.

The purpose of the interview was not, though, the previous night’s headline-making attack on him, which was sufficiently intimidating to draw condemnation from both Labour’s Shadow Education spokesman Angela Rayner and the Lib Dems’ Jo Swinson.

It was not this at the front of presenter Nick Robinson’s mind. He neither bothered to inquire what had happened (which would have given him an account from the horse’s mouth), nor asked after his interviewee’s wellbeing, or even what Mr Rees-Mogg made of this assault on free speech.

His intent was quite otherwise.

It was to force an apology from Mr Rees-Mogg – the politician who undoubtedly is the biggest threat to the BBC’s pro-EU ‘remainer’ stance.

Jacob Rees-Mogg had, Mr Robinson said in his introduction, ‘claimed in the House of Commons . . . that Treasury officials had fixed their economic forecasts in order to show that all options other than staying in the EU customs union were bad’.

What a terrible slander on the oh-so-neutral Treasury. It had to be rectified, to be sure. Enlisted in this project was the Head of the Centre for European Reform, Charles Grant, ‘the man who he claimed had said all this’.

The interview that followed was a BBC classic of its kind – based on a false premise, staggeringly imbalanced questioning and finally laying a flaky claim to the moral high ground.

The full transcript can be found here.

Suffice it to say the item was not premised on the possibility that Treasury officials were again flouting the nation’s will (true to their ‘Project Fear’ form) by fiddling the figures, this time to keep us in the customs union, aka the EU. No, it rested on the false premise that leaving the customs union, though implicit in the Referendum vote to leave and underlined by Mrs May’s decision to create a department to negotiate independent trade deals under Liam Fox, was newly up for discussion and the latest reason for reviewing the ‘leave’ decision.

As for the way the interview was conducted, it was what we have come to expect – interruptions and harassment of the few pro-Brexit interviewees that the BBC deigns to invite to undergo a predictable drubbing.

Indeed, it was a masterclass. Nick Robinson’s non-stop interrupting and talking over Jacob Rees-Mogg was possibly a record – by my count 18 times to just once for his other interviewee, Mr Grant.

Robinson not only gave JRM the much tougher time but allowed Charles Grant to get away with outrageous claims about the impact of a changed tariff regime.

On one level, you could say, it was par for the course, just more evidence that Brexit is challenged massively on the BBC; that no stone is to be left unturned when it comes to demolishing the case for Brexit, whereas Remain perspectives will always be projected as much more attractive and credible.

So it is absolutely to Mr Rees-Mogg’s credit that he gave an admirably clear account of his own position and stood his ground even in face of Robinson’s final (in full stern-headmaster moral-high-ground mode) questioning of his character:

‘A last word to you, Jacob Rees-Mogg, let me ask you this if I may, because this is why, in a sense, this row matters. There are some people who’ve presented you in the past as a sort of amusing backbench eccentric. You’re now, you’re a leading figure in terms of backbench Brexiteers, and many ministers say you are a likely candidate to be our next Prime Minister. Do you not accept that to accuse civil servants of rigging official forecasts is not the behaviour of a man who wishes to lead this country?’

Despite the insulting nature of the question, reprobate Rees-Mogg floored him with his reply. Following the Jordan Peterson and Ben Shapiro school of thought, he walked towards the fire and repeated, yes sir, the Treasury had fiddled the figures. He refused to be bullied.

Which is why this interview will not be the end of it. Jacob Rees-Mogg must know he can expect little sympathy from the BBC on any count – whether he be beaten up or prevented from speaking – and that they will trash his character if they can. It will be personal now.

For it is deep in the BBC’s DNA to ridicule or smear any advocate of conservatism or politician really prepared to challenge the Left, which is what JRM does. It has proved an effective way of demoralising the Tory Right. If the BBC’s previous form is anything to go by they will be out for his blood.

And the BBC has the resources. Look at what they were able to throw at the Cliff Richard story, discarding any decent journalistic principle in the process.

Clever, clear-thinking and calm, the hated by the Left Jacob Rees-Mogg poses the most significant political challenge  to the BBC’s Leftist pro-EU orthodoxies in years. So will he be the subject of BBC special investigations? Will BBC favourite Anna Soubry, featured again this morning trashing the Brexiteers, be enlisted to help? Will we see his country house from BBC helicopters circling above, or BBC journalists set to the task (metaphorically speaking) of investigating his dustbins? It is not beyond the realms of imagination.

 

Photo by James Cridland

Civitas paper lays bare 18 years of BBC anti Brexit bias

Civitas paper lays bare 18 years of BBC anti Brexit bias

Readers of this site will need little persuading that the BBC’s coverage of Brexit is biased. The Corporation vehemently denies it of course, but since the referendum vote, they have been seemingly on an all-out mission to find every reason why leaving the EU is disastrous for the UK – and to avoid reporting the benefits.

Hillary Clinton, on a book plugging visit to London, claims the Brexit result was based on a ‘big lie’? Immediately it’s a BBC headline.  Wages aren’t rising in pace with the cost of living? Another ‘hold the front page’ moment ‘because of Brexit uncertainty’.

What is surprising, however, is the sheer scale of the Corporation’s failure to meet its Charter requirement of impartiality.  A paper by News-watch published today (January 26) by Civitas, based on a collation of research conducted into the BBC’s EU coverage over the past 18 years, chronicles the immense problems for the first time.

The report, The Brussels Broadcasting Corporation? – How pro-Brexit views have been marginalised in the BBC’s news coverage, can be read in full here: http://www.civitas.org.uk/content/files/brusselsbroadcastingcorporation.pdf

The paper also demonstrates that the Corporation’s complaints process is not for purpose. It is a self-serving mechanism for kicking impartiality issues into touch rather than dealing with them honestly, independently and robustly. The only remedy, it is argued, may be a judicial review or a public inquiry.

News-watch has been monitoring BBC output since the European Parliamentary elections in 1999. This work is based on rigorous academic principles followed by university media schools around the world. There are 38 reports covering hundreds of hours of EU output and 8,000 programme transcripts, and it is believed to be the largest systematic study of the media ever undertaken.

The key findings, which show that supporters of withdrawal from across the political spectrum have been severely under-presented, include:

  • Of 4,275 survey-period guests talking about the EU on BBC Radio 4’s flagship Today programme between 2005 and 2015, only 132 (3.2 per cent) were supporters of the UK’s withdrawal from the EU.
  • In 274 hours of monitored BBC EU coverage between 2002 and 2017, only 14 speakers (0.2 per cent of the total) were left-wing advocates for leaving the EU, and they spoke only 1,680 words.
  • In the same period, Tory pro-EU grandees Kenneth Clarke and Michael Heseltine made between them 28 appearances, with contributions totalling 11,208 words – over nine times the amount of airtime allocated to all left-wing supporters of Brexit.
  • In Today’s business news covering the six months after the EU referendum, only 10 (2.9 per cent) of 366 speaker contributions were from supporters of withdrawal from the EU. http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/03/News-watch-Business-News-Survey-.pdf
  • More recently, in October-November last year, of 68 non politically allied speakers in the Brexit-related coverage on on Today, 52 were anti-Brexit or pro-EU, and only 16 were pro-Brexit or anti-EU, an imbalance of worse than 3:1 – despite the Leave vote.

Of course, measuring bias is not solely about numbers. They are one factor among many in News-watch assessment methodology. http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/10/News-watch-Methodology.pdf

The News-watch reports also include detailed textual analysis which confirms that these blatant numerical imbalances are indicators of across-the-board bias against EU withdrawal.

Equally as disturbing is the BBC’s attitude towards this work. Over most of the 18 years, successive figures from the senior hierarchy have refused point blank to even consider the News-watch work. The one exception, in 2007, was a travesty http://news-watch.co.uk/today-programme-survey-and-response-to-bbc-independent-advisors-findings-winter-2007/

The Corporation’s stone-wall excuse boils to that they are the wrong kind of complaint because the internal BBC process deals only with issues arising from single programme editions.

The most recent dismissal of a News-watch report – about coverage of the EU and Brexit issues in  last year’s General Election http://news-watch.co.uk/wp-content/uploads/2017/10/News-watch-2017-General-Election-Report-1.pdf – was derisory. Without providing any evidence, the BBC press office claimed that it ‘would not pass basic academic scrutiny’. The speed and content of their response suggested that they could not have properly read it http://www.telegraph.co.uk/news/2017/10/22/bbc-invited-third-pro-eu-eurosceptic-speakers-appear-election/.

Another key point in the equation is what the BBC have not covered in the Brexit terrain. The News-watch work has been championed in Parliament by a cross-party group of MPs which includes Kate Hoey and Kelvin Hopkins from Labour, Philip Davies and Philip Hollobone from the Conservatives and Ian Paisley from the DUP.

Sir David Clementi, the BBC Chairman and his predecessors, and Lord Hall, the Director General of the BBC, have refused to meet the group to discuss the bias issues – and have been unable to supply to it a single BBC programme since the referendum which has examined the opportunities of Brexit.

News-watch has been scouring the schedules to spot one – but in vain.

 

 

 

Photo by Ashley Pollak

Ofcom Ruling: BBC1 Question Time’s alleged pro-Remain bias

Ofcom Ruling: BBC1 Question Time’s alleged pro-Remain bias

A central part of the New BBC Charter is that appeals about complaints are now handled not by the BBC itself, but Ofcom, the independent sector media regulator.

This change – recommended in a report to the former culture secretary John Whittingdale by Sir David Clementi, who has since become BBC chairman – was trumpeted as a way of ensuring independence of outlook and greater fairness in the complaints process.

So how is this panning out? Well, it has taken nine months for what seems to be the first BBC-based complaint to find its way through to the Ofcom Content Board.

The complaint was submitted by Gavin Hunt, an avid viewer of BBC1’s Question Time, who tracked the 25 editions of the programme in the series running from January 2017, and found that 22 had panels which contained a majority of EU Remainers. This, he claimed, showed significant bias against the Leave case.

The Ofcom response is contained in a five-page letter which can be read here.

They based their findings on only two of the editions of the programme. This was because the Content Board thought it would not be ‘proportionate’ to examine all 25. Instead they picked the two programmes which had five Remainers and no supporters of Leave.

One of these, the Board decided, was irrelevant to the complaint because it was broadcast from Salford soon after the Manchester Arena bombing, and there was no EU-related content.

Thus their inquiry was into the edition – from Oxford – broadcast on April 27, the panel on which was Damian Green (then Work and Pensions Secretary), Clive Lewis, the shadow Defence Secretary, Jo Swinson, the former Liberal Democrat MP, Stephen Gethins of the SNP, and Camilla Cavendish, a non-affiliated peer who was an adviser of David Cameron.

Two questions posed during the edition were deemed by Ofcom to be relevant to the complaint:

Has the General Election been called for the benefit of the Conservative Party and not the country?

Is tactical voting undemocratic or a way to prevent Hard Brexit?   

The conclusion? A key passage of the Ofcom letter relating to panel composition said:

…we considered that there were also views expressed which could be described as supporting Brexit in some form, or otherwise challenging the Remain position. For example, Damian Green disagreed with various statements that were supportive of a Remain position. He said most people had not changed their mind since voting in the 2016 EU Referendum (“the referendum”), and although he was part of the referendum campaign for Remain, he respected democracy and the referendum outcome. He also: rebuked Tim Farron for saying the Liberal Democrats would frustrate the Parliamentary process for introducing Brexit; stated a strong and stable government would get a good Brexit deal; the referendum outcome ruled out membership of the Single Market and being subject to the European Court of Justice; and argued that Brexit had to mean more control over immigration and our budget. We considered that these were views that could be reasonably described as supporting what may be termed a form of “Hard Brexit”.

The second key element of the Ofcom finding related to David Dimbleby’s handling of balance issues, The Content Board letter said:

There are a range of editorial techniques that broadcasters can use to preserve due impartiality. In the case of Question Time, the role of the presenter, David Dimbleby, is crucial. In our view, and as evidenced in the Oxford and Salford programmes, Mr Dimbleby consistently provides critical challenge to panellists’ stated positions, summarises with due objectivity and, where necessary, offers alternative viewpoints. Panellists themselves also challenge viewpoints put forward by their fellow panellists. Alternative viewpoints are also expressed by audience members, who are given the opportunity to challenge statements made by panellists.

In essence, therefore, they turned the complaint down, basically on the ground that first, Damian Green expressed the Hard Brexit perspective, and also because, in Ofcom’s judgment, host David Dimbleby ensured that debate was marshalled fairly and impartially.

Was this ruling robust, independent and fair?  Eyebrows might be raised by that Ofcom only looked in detail at one of 25 programmes, and considered that Damian Green’s remarks added up to an expression of support for a ‘Hard Brexit’ perspective, especially as Mr Green is on record as not supporting it.  Some would also wonder how on the basis of only two programmes out of 25 – one of which contained nothing of EU coverage, the subject of the complaint – the Content Board were sure that David Dimbleby’s handling of his ringmaster’s role was always as balanced as they decided.

Soros and the BBC attack News-watch reports

Soros and the BBC attack News-watch reports

News-watch released last weekend a pair of meticulously-researched reports that exposed yet again the BBC’s continued serious bias in the reporting of Brexit.

One survey showed that during the General Election, there was a heavy imbalance towards anti-Brexit opinion; the other, that over 18 years, the Corporation has covered left-wing views in favour of withdrawal at only derisory levels –  thus effectively ignoring the views of at least 3.5m Labour voters who supported Brexit.

The BBC’s response? In a word, abuse. The Press Office – utterances from which have to be sanctioned at the highest level – claimed, in effect,  that the News-watch work was not worth the paper it was written upon.

They said:”We do not recognise the allegations made by News-watch and to describe this as a ‘report’ would be a gross overstatement for what is a defective and loaded piece of work which wouldn’t pass basic academic scrutiny”.

Their evidence for this unpleasant ad hominem attack? Zilch. News-watch has been trying to get the BBC to engage with News-watch reports for 18 years, but they never have. The Corporation claims with bull-headed obstinacy that the so–called complaints procedure precludes consideration of such detailed analysis – complaints must be confined to single programme issues.

In addition to the Press Office attack, BBC personnel, including the editor of the Andrew Marr show, then also engaged in a twitter storm of insults against the News-watch reports (h/t Craig Byers of Is the BBC Biased?).

The next stage in the saga was that on Monday, the website Open Democracy – a principal funder of which is George Soros – added more ‘ad hominem’ vitriol about News-watch, its methodology and its funding.  A full-scale hatchet-job.

Was this coincidence? Or the BBC co-operating, or working in tandem with, attack dogs who share the Corporation’s views about Brexit?

Whatever the chain of cause and effect, it is certain that Open Democracy and the entire Soros empire are engaged in a full-scale battle to prevent the UK leaving the EU. Its contributors include Roland Rudd, the brother of Amber Rudd, who was a major figure in and behind Britain Stronger in Europe, the designated Remain organisation.

Mr Rudd is the UK lynchpin in the aggressive £13.7 billion drive by Soros   – the amount he has just donated to his ‘charitable’ interests such as Open Democracy  – to achieve EU integration, allow fully open borders, and smash the nation state.

And what was the evidence for the Open Democracy attack on News-watch in terms of the BBC bias ? Open Democracy canvassed the opinion of an academic called Dr Tom Mills, who works at the University of Aston and is linked to group which seriously believes that the BBC is right-wing.

He said:

‘News-watch and other pro-Leave lobbyists are obviously trying to influence debates around Brexit in certain interests… through what looks like a rather crude coding framework. The problem with dividing everything into pro and anti camps is that it makes a substantive and informed discussion of the issues at stake very difficult… what’s lacking is a clear and transparent methodology that can deal with how the underlying issues are dealt with, rather than the question of how much time is given to two sides of a political argument.’

Like the BBC, it seems he had not read the reports properly before commenting. Every News-watch survey  contains a clear outline of the methodology. His point about ‘a rather crude coding framework’ is utter tosh. Even a cursory reading will reveal that the classifications involved in the surveys are complex, nuanced and highly detailed. They are most definitely not – as he implies – binary or simplistic.

Perhaps what Dr Mills is actually trying to say rather crudely that putting on fewer supporters of Brexit than those who oppose it doesn’t matter.

The reality of News-watch funding is that it is a minnow. Costs amount to the tens of thousands. Donors include a charitable foundation, individuals from a variety of backgrounds (and political affiliations) but none of them have any influence (or have ever had) on the content of reports.

By contrast Open Democracy, according to its website,  receives millions of pounds from a variety of left-leaning trusts and Soros-related  sources, all of which clearly want to subvert democracy by reversing the Brexit vote.  And as noted above, this is all part of an £13.7 billion effort by George Soros and his many-tentacled empire to reinforce and expand the European Union. And to topple democratically-elected governments.

Aided and abetted by the BBC?

Photo by boellstiftung

Kathy Gyngell: BBC lights the red touch paper

Kathy Gyngell: BBC lights the red touch paper

Guest post from Kathy Gyngell – this first appeared on The Conservative Woman

The BBC has just started its latest anti-UK democracy drama, Gunpowder, which plumbs new depths of brutality. One by one, it seems the barriers against barbarity are being crossed in the media, with the BBC in the vanguard. But perhaps it is no surprise when you look at who they commission.

The series is written by a gentleman called Ronan Bennett, a novelist and screenwriter who was once a self-styled Irish republican revolutionary who grew up in a Roman Catholic family in Belfast during the Troubles. So he would know a thing or two about trying to destroy the British state. At the age of 18 he was convicted of murdering an Inspector in the Royal Ulster Constabulary during an IRA bank robbery. After 18 months in Long Kesh his conviction was declared unsafe and he was released. He still cites his time there as an ‘inspiration’ to him.

After moving to London he mixed with people he himself describes as ‘young enemies of the state’: activists, anarchists, revolutionary socialists. Before long, perhaps unsurprisingly, he was arrested again and accused of leading a terrorist gang. He spent 20 months on remand but was cleared after a 14-week trial at the Old Bailey  in which he defended himself, helped by leading Left-wing advocates Michael Mansfield, Helena Kennedy and Geoffrey Robertson.

You might wonder who else apart from the BBC would employ a man such as this self-styled activist who admits his fiction is ‘his way to play his part politically’? Two guesses and both are right. Step forward Jeremy Corbyn, who hired him as a researcher, a position which caused a huge security headache and, not surprisingly, a fair whack of controversy. But don’t worry, in case you want to direct him to the nearest food bank, stay your hand. The Guardian also keeps this ‘controversialist’ in business and keeps his measured suggestions flowing. ‘Let’s put May’s grisly new coalition out of its misery as soon as possible’ being a recent highlight of an outpouring of victim propaganda.

No, this no-doubt talented writer is not on the breadline. His focus on violence and his romanticising of terrorism have made him the darling of the liberal luvvies. No doubt, successful and in demand, our film maker, now a reformed fellow who adores British democracy as much as he values the freedom it gives to propagandise what he wants, would never wish to harm innocent people.

However, I put it to the fair-minded readers of News-watch and members of Biased BBC that had he been a man of Right-wing terrorist leanings, no amount of self-analysis and reform would make him fit to be commissioned to write a BBC drama.

Photo by The British Library

News-watch general election survey finds heavy anti-Brexit bias

News-watch general election survey finds heavy anti-Brexit bias

The survey covers EU content in the campaign period (3 May to 7 June) of the 2017 General Election on BBC1’s News at Ten and BBC Radio 4’s Today programme.  In the 74 hours of combined airtime, 10 hours and 59 minutes were devoted to EU affairs – 14.7% of the available space.

There was clear Europhile bias in guest speakers. Of the 375 contributors, 189 (50%) were pro-EU or negative about Brexit; 140 (37%) were anti-EU or positive about Brexit; and 46 (12%) were neutral. Thus, in an election where Brexit was a pivotal issue, across the two BBC flagship programmes there were a third more pro-EU/anti-Brexit speakers than those who supported leaving the EU. The differential on the Today programme was greater: two-thirds more contributors were opposed to Brexit than supported it. Across the two programmes, only 62 speakers (16.5%) had campaigned or voted ‘Leave’ in the 2016 referendum, with only four from the business community appearing on Today and just one on News at Ten.

This bias applied across all areas of coverage, and was made worse by BBC correspondents and presenters. They one-sidedly emphasised the difficulties of Brexit; examples are detailed at pages 61-63. This was compounded by the BBC’s so-called Reality Check Team, which put further undue weight on the disadvantages of leaving the EU.  For example, Chris Morris, the unit’s EU ‘expert’, posited as certain that halting immigration would have negative economic consequences, when this was disputed by many.

Coverage of the political parties was clearly inspired by the negative editorial input, and Conservatives who appeared in relation to EU issues were toughly scrutinised. By contrast, the Labour party’s policy towards the EU was hardly examined at all. There were only two interviews with a serving shadow minister about Brexit, both with Angela Rayner, whose portfolio was actually education. Keir Starmer, the shadow Brexit minister, was not interviewed at all.  This severe  bias by omission is detailed in our other report ‘Leave and the Left, 2002-2017.’  It left ambiguous and almost unexplored the party’s approach to the key issue of the election.

These headline criticisms of the coverage, supported by the detail of our 164 page report, show that the BBC’s coverage of the 2017 General Election was not impartial and was therefore in breach of its Charter.

Full Report:

News-watch Methodology:

 

News-watch report finds BBC ‘has not covered left-wing support for Brexit’

News-watch report finds BBC ‘has not covered left-wing support for Brexit’

This paper examines the BBC’s coverage, since 2002, of those on the left who wanted to leave the EU, including during the 2016 Referendum and the 2017 General Election. Data is from 30 individual News-watch surveys, analysing over 5,500 hours of BBC output, and 274 hours of EU-related content.

The BBC’s editorial values commit it to reflect ‘a breadth of diversity of opinion… so that no significant strand of thought is knowingly unreflected or under-represented.’  However, News-watch has found that left-wing arguments for Britain to leave the EU have been avoided on the BBC’s flagship news programmes, in spite of prominent MPs, trade unionists, journalists and commentators from the left supporting the policy, and polls suggesting that up to 3.5 million Labour voters in the 2015 General Election subsequently voted Leave in the 2016 referendum.

The paper shows that a total of 6,882 speakers contributed to this coverage, but that only 14 (0.2%) of the total – one in 500 – were left-wing advocates of Withdrawal; the majority of these appearances were too short to explore their views in any detail.

In total, those 14 guests contributed 1,680 words to the debate, but approximately one third of them came from a single 531-word Gisela Stuart appearance on Today, in which her actual contribution in favour of leaving the EU amounted to just 49 words. So only 1,198 words across the entire 30 surveys came from left-wing speakers making any sort of case for Withdrawal, an average of 86 words per contributor. In comparison, during the same period, strongly pro-EU Conservatives Ken Clarke and Michael Heseltine made between them 28 appearances with contributions totalling 11,208 words – over nine times the amount of space allocated to all left-wing withdrawalists – with an average contribution length of 400 words. BBC audiences were thus made fully familiar with right-wing reasons for Remain. They were, by contrast, kept in the dark about left-wing/Labour support for leaving the EU.

Core left-wing arguments against the EU have been ignored, for example: the EU’s prohibition of state aid to protect jobs, the threat to the NHS from the TTIP agreement, the EU’s treatment of the Greek socialist government and people, unemployment in the eurozone, import tariffs for developing countries, and the belief that the EU has evolved into a ‘neoliberal marketplace’.

Between 2002 and 2014, there were only four left-wing contributors who supported Withdrawal in the Today Programme’s EU output, adding up to just 417 words. There were more than twice as many appearances on EU matters in this period by the British National Party (BNP).

 In the 2015 General Election campaign, despite the proposed EU referendum being a central issue, there was only one interview with a left-leaning advocate of Withdrawal. During the referendum itself, there were only five contributions from Labour supporters of Brexit totalling 161 words (1 minute 31 seconds) on BBC1’s News at Ten, and none at all on BBC Radio 1’s Newsbeat. In the Radio 4 collection of post–referendum programmes, The Brexit Collection, there were only two left-wing supporters of Brexit, and their contributions were minimal.

Even though Withdrawal had evident cross-party support in both Parliament and the country at large, the BBC saw it as a right-wing policy causing ‘splits’ within the Conservative Party, while ignoring ideological disagreements and debate elsewhere on the political spectrum.

The absence of voices offering alternative perspectives in the BBC’s coverage led to the creation of a false dichotomy: forward-thinking, progressive, open-minded, anti-racist pro-Europeans set against the bigoted, inward-looking, nationalist, anti-EU faction.

Despite having been alerted to this failure by News-watch over the last fifteen years, the BBC has continued to deny a voice to millions of the electorate. Had left-wing arguments for Brexit been properly aired, it is entirely feasible that a greater majority of the British people would have voted to Leave.

Full report:

News-watch Methodology:

Tags
Clear

Photo by tompress

BBC Continues to Push Brexit ‘race hate’ despite fall in prosecutions

BBC Continues to Push Brexit ‘race hate’ despite fall in prosecutions

It’s national hate crime awareness week.

This is a full-scale effort, involving the Crown Prosecution Service, police forces, the Home Office and the Ministry of Justice, and sundry anti race hate groups, many of which are tax-payer funded.

‘Hate’ in this context covers such crimes generally – against the disabled, religions, different sexual orientations, and race – but the principal focus is on race because the bulk of such crimes (78 per cent, according to late Home Office data) fall into this category.

Centre stage in this campaign, of course, is the BBC.  True to form, they last week produced a Panorama programme in which sinister Brit thugs – fired up by the Brexit vote – were attacking anyone from the EU they could find. Over on This Week, they then gave a platform to a transgender person who declared that ‘the white race’ is ‘the most violent and oppressive force of nature on earth’.

Aiding the Corporation?  Step forward Superintendent Paul Giannasi OBE, the National Hate Crimes Coordinator, who runs for the National Police Chiefs’ Council (NPCC) the portal for reporting hate crime. No, he is not a secret member of UKIP. Rather, he is part of a Facebook group called ‘We Love Europe’, and boy, does he. Mr Giannasi believes that the Brexit vote was a change ‘unwanted and unexpected’ that was an ‘expression of the tyranny of democracy’ which was ’caused by political arrogance, thirst for power, idiotic fears, prejudice, bigotry and incredible stupidity’.

And let’s not forget the special contribution of Hillary Rodham Clinton. On a book-plug visit, she was given oodles of BBC airtime to reject  Brexit. Nigel Farage, she claimed,  duped the British people with the ‘big lie’ – about topics such as immigration – and then went on also to sabotage her own election as US President.

In fact, the BBC declared war on Brexit, using race hate claims as a main weapon, over a year ago. It was among the most avid in reporting an alleged ‘spike’ in such offences after June 23 (of which more later) and then wrongly claimed on August 31 that the death of a Polish man in Harlow was a ‘frenzied’ murder triggered by post-Brexit race hate.

But what is the truth about ‘race hate’? Everything about the way it is framed and reported should send alarm bells about the veracity of any figures involved.

First, it’s almost certainly the easiest crime on the statute book to register, because, uniquely, alleged incidents are recorded by the police on a self-report basis via their specially-established website, True Vision (run by Supt. Giannasi). All a ‘victim’ has to do is register the ‘crime’ – and hey presto, it’s in the stats.

At a time when – as The Sun reported this week – police forces are working flat-out to limit ‘by hundreds of thousands’ the number of recorded burglaries, shop thefts, and even minor assault charges, they are simultaneously transferring their efforts to the ‘hate crime’ domain.  The key supporters of the Stop Hate UK charity, for example, include a clutch of police forces.

Second, the definition of a ‘hate crime’ is also unusually loose. Such an offence is deemed to have been committed if the victim, or any witness of the incident, thinks they have been subjected to ‘hate’.

This ease of reporting has been accompanied by a mushrooming of associated interest groups, spearheaded by the government’s primary service provider, Capita, and this has no doubt contributed to rising volume of ‘race hate’ claims.

This ‘increase’ was trumpeted yet again this week in the annual hate crime figures released by the Home Office, covering until the end of March.  True to form, the BBC’s report of the statistics is accompanied by a pic of one of the sinister-looking, Pole-hating thugs it had trawled Britain to find for its special Panorama edition.

These statistics show that there has indeed been a rise in recorded hate crime, from 62,518 in 2015-16 to 80,393 in 2016-17. But in the context of the lax self-report procedures, what does this prove? Does it reflect a rise in actual incidents?  Or perhaps far more likely – in tandem with the vast amounts of money being spent in this arena, combined with publicity from the BBC, and the Remain faction generally –  simply that there is increased awareness that such ‘crimes’ can be reported?

Whatever the reason, Amber Rudd’s Home Office was keen to stress the alleged ‘spike’ in race attacks and crimes after June 23 last year because of the Brexit vote. But drill down deeper into the report, and it quickly emerges that this, too, must be treated with a great pinch of salt because it is, to quote the report, based only on ‘anecdotal evidence’.

These figures also fail another vital acid test. The Crown Prosecution Service is responsible for bringing hate crimes to court and made clear in its annual report, also published this week, that this is a major priority.

What do their stats show? Well in the last year – despite everything noted above –  the number of hate crime prosecutions fell by almost 1,000 over the previous year to 14,480. In other words, the number of so-called hate crimes with sufficient evidence to go to court is in sharp decline, despite all the resources and efforts being expended.  On that basis, of the 80,000 race hate ‘crimes’ reported to True Vision, only about 18 per cent will be tested in court.

And the reaction? This BBC report emphasises in great detail the rise in number of recorded ‘crimes’, does not enumerate the fall in prosecutions, and has a long sequence about a Muslim ‘victim’ who concludes: “I really think it’s important for us to report, no matter what.” Of course.