featured

A decision by BBC Trustees to reject a complaint about the BBC’s EU coverage was a ‘farce’

A decision by BBC Trustees to reject a complaint about the BBC’s EU coverage was a ‘farce’

A decision by BBC Trustees  to reject a complaint about the BBC’s EU coverage was a ‘farce’,  leading Eurosceptic MPs Kate Hoey and Philip Hollobone have said.

The complaint – based on research by Newswatch – centred on an edition of Newsnight last January which covered David Cameron’s decision to announce a radical overhaul of EU policy to include a referendum on withdrawal.

Mr Hollobone, who has written to BBC Trustees attacking heir ruling, said: “The programme featured 17 Europhiles pitched against one person who supported withdrawal. It was blatant imbalance.

“Yet the BBC says this did not matter because this was not a major news event and they were

therefore gauging reaction to the proposal from politicians and those affected by it. That’s the sort of sleight of hand excuse that shows that the BBC complaints process is completely rotten and stacked against complainants. They make the rules, they interpret them and they kick out most of them on the most spurious reasoning.”

A succession of top BBC executives, including former DG Mark Thompson, and more recently former head of television news Roger Mosey, have admitted that BBC EU coverage has been totally biased against the withdrawal case.

Mr Hollobone added: “Our complaint showed in detail that on the day of this major development in EU-related policy, this edition of Newsnight did not properly take into account the withdrawal case, and indeed went to absurd lengths to stuff the programme full of figures who wanted to shoot down both the idea of a referendum and the case for withdrawal.

“In terms of BBC coverage it was thus par for the course, but the Trustees have now performed a farcical series of contortions to argue the programme was fair”.

He added: “The BBC complaints procedure is clearly not fit for purpose because no-one involved is genuinely independent. It exists to protect the BBC’s back rather than the proper investigation of bias. It’s time for major change”.

Kate Hoey said: “I have grave concerns about how the BBC is going to be impartial during the coming debate on our relationship with the EU and a referendum.   Chris Patten as a former EU commissioner really must prove he has left his Europhile position behind him and that he can ensure genuine impartiality”

Read the Newswatch-researched complaint here.

Photo by rockcohen

EU ‘Come-out’ Donor Sykes gets Today Roasting

EU ‘Come-out’ Donor Sykes gets Today Roasting

Newswatch reports show that Today does not give EU ‘come-outers’ the chance to properly air their case.
When they do appear they are usually bracketed with ‘Loonies’, or given no chance to explain their support for leaving the EU.
Today presenter Evan Davis continued the tradition when he interviewed this week (November 18) Yorkshire businessman Paul Sykes about his decision to support UKIP in the 2014 Europe elections. Mr Sykes – who announced his decisions to the Daily Telegraph – said he had decided to resume his political donations because UKIP was the only party clearly campaigning for withdrawal from the EU. But on Today, Evan Davis conducted in an interview that was so crammed full of interruptions that the longest Mr Sykes was allowed to speak was 94 words, about 35 seconds. In an interview lasting five-and-a-half minutes, Mr Davis interjected 35 times…once every 10 seconds.
The transcript here reveals the full gory story.  Read for yourself .
Of course it’s the job of a Today presenter to be adversarial and political donations must be subjected to scrutiny. But this was battering ram questioning that would have been appropriateif Mr Sykes was contemplating an illegal act rather than giving to a mainstream political cause he believed in.
The transcript shows that that Mr Davis deliberately set out to prevent Mr Sykes from explaining either his decision to support withdrawal as a political cause or his reasoning why he thought current policies do not chime with public opinion. It was only the third interview of a clear supporter of withdrawal in the latest Newswatch monitoring period, which is running from mid September until the EU Council meeting in December.

Photo by Astral Media

Newswatch figures show fewer than one in 1,000 contributors to Today’s EU coverage were supporters of withdrawal from the Labour party or the British left.

Newswatch figures show fewer than one in 1,000 contributors to Today’s EU coverage were supporters of withdrawal from the Labour party or the British left.

BBC Director General Lord Hall told the House of Commons select media committee in a
hearing in October that the Corporation was determined to deliver impartiality by ensuring
that a range of voices on key issues was heard.
Newswatch’s latest figures – based on monitoring approximately half of the Today editions
since 2005 – show the programme has carried interviews and soundbite contributions
from only three left-wing advocates of withdrawal. The statistics show that there were
3,513 contributions to the various EU discussions on Today in nine years, but that
withdrawalists from the Labour Party and British left represented just 0.09% of guests, or
one in every 1,171 EU-related appearances.
The three speakers who contributed to the EU debate were Labour MP Austin Mitchell in
September 2009, Labour MP Gisela Stuart in October 2012, and Labour Party donor John
Mills in June 2013. Their combined contributions amounted to approximately 5 minutes
of airtime, but only 1 minute featured the speakers actually making any sort of case for
withdrawal.

Photo by skuds

BBC ‘Enmeshed in Comic Relief’

BBC ‘Enmeshed in Comic Relief’

A BBC Panorama investigation into Comic Relief has shown that the charity invests in tobacco, arms and alcohol, despite its ‘holier-than-thou’ ethical claims and telling the public that every penny it raises goes to the developing world.

The real issue here is not solely Comic Relief’s hypocritical investment policy, but rather the close relationship between the charity and the BBC – something which Panorama or subsequent coverage of its investigation has failed to spotlight or explain.

Every year or so, the corporation clears its schedules for Comic Relief. This is an extraordinary facility and it has led to the charity raising the staggering sum of £909m. It has become so wealthy that it can afford salaries of £130,000+ for senior staff.

The BBC supports Comic Relief not because it is an exceptional charity doing outstanding work, but rather because the corporation regards providing aid to developing countries as the ultimate good. Another reason is that Comic Relief is a cheerleader for schemes that they claim tackle ‘climate change’ – something which the BBC also intrinsically supports, in general reporting, at Trustee level and especially through the BBC World Service, which for decades has staunchly championed both overseas aid and measures to
tackle the perceived threat of ‘climate change’.

The BBC has worked assiduously behind the scenes over the years to support Comic Relief. An example of the cross-fertilisation and BBC cheerleading is that Lord Hastings, a former head of Corporate Social Responsibility at the BBC, was active for almost a decade in promoting the climate change agenda while sitting on the board of Comic Relief.

This rat’s nests cross-over continues to this day. On screen, the BBC doggedly – with clear disregard for normal rules of impartiality – pursues its climate change agenda; at the same time Tim Davie, who was acting Director General of the BBC before Lord Hall assumed the role in the summer, and is now chief executive of BBC Worldwide, has recently been appointed chair of the Comic Relief Trustees. One of his colleagues is another veteran BBC senior executive, the former Controller of BBC1 Peter Salmon.

Photo by KaiChanVong